دیدنی‌های مشهد در زمستان

دیدنی‌های مشهد در زمستان

سفر کردن در فصل زمستان، معمولاً مشکلات خاص خودش را دارد. یکی از بزرگترین معضلات آن است که نمی‌توان هر مقصدی را در این فصل برگزید چراکه بعضی تفریحات و دیدنی‌ها در زمستان قابل استفاده نیستند. اما اگر به مرکز استان خراسان رضوی، کلان‌شهر مشهد سفر کنید، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. با ما همراه باشید تا دیدنی‌های مشهد در زمستان را معرفی کنیم.

  • حرم امام رضا (ع)

یکی از با شکوه ترین معماری های مذهبی دنیا بوده که هم وسعت بسیار زیادی دارد و هم از زیبایی و شکوه بسیاری برخوردار است. این مجموعه، بارگاه امام رضا (ع) در شهر زیبای مشهد که در سال۱۳۹۲ خورشیدی ۷۰ هکتار مساحت داشته و دارای ۲۶ رواق (بنای سرپوشیده) و ۹ صحن (فضای باز) و ۶ مدخل ورودی به نام بست است.

دیدنی‌های مشهد در زمستان
دیدنی‌های مشهد در زمستان

سالانه مسافران بسیاری به مشهد سفر می‌کنند و بخش بزرگی از آن‌ها جهت زیارت حرم علی ابن موسی الرضا مسافر این شهر هستند. با توجه به آمار و اطلاعات ارائه شده توسط سازمان میراث فرهنگی، به دلیل حضور بارگاه مطهر امام رضا (ع) در این شهر، هر ایرانی به صورت میانگین هر سه سال یک بار، به این سرزمین سفر کرده و با توجه به حضور توریست‌ها از کشورهای دیگر (سالانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر و زائر خارجی وارد مشهد می‌شوند)، بیش از ۲۰ میلیون گردشگر در سال در آن حضور می‌یابند.

  • باغ جنگلی و باغ وحش وکیل آباد

پارک جنگلی و باغ وحش وکیل آباد، باغی زیبا و خوش منظره است که در آن یک باغ وحش نیز احداث گردیده. آب‌نماها و فواره‌های زیبایی در این محل تعبیه گردیده است که در فصل زمستان، بخصوص در صورتی که برف ببارد بسیار دیدنی هستند. درختان باغ کهنسال و بسیار زیبا هستند و منظره‌ی زمستانی این جنگل برفی، برای عکاسی و تماشا مناسب است.

  • موزه‌ی نان

اگر می‌خواهید کمی از سرمای زمستانی فرار کنید و به بازدیدهای داخل ساختمانی بپردازید، این محل مناسب شماست. موزه‌ی نان، با تکیه بر معماری سنتی  و برای به نمایش گذاشتن فرهنگ غنی ایران زمین راه‌اندازی شده است. این موزه، نخستین موزه‌ی نان در خاورمیانه است. در آن می‌توان مراحل تهیه‌ی آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال، و همچنین رقص اپر که یکی از آیین‌های خراسانی و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه است را دید.

  • پارک علمی پروفسور بازیما

چه کودک داشته باشید و چه نه، این محل یکی از مقصدهای مناسب برای بازدید است. در شبیه‌ساز پرواز مثل یک خلبان واقعی، پرواز بر فراز مشهد را تجربه کنید. با ژیروسکوپ، تست‌های مقدماتی فضانوردی و شبه بی‌وزنی را حس می‌کنید. به کاوشگری در سطح مریخ بروید و در آسمان نما، فضا و ستاره‌ها را طوری تماشا ‌کنید که انگار در میان آن‌ها هستید. در آکادمی زیست شناسی به تشریح قورباغه بپردازید و تزریق و احیای قلبی را بیاموزید. این‌جا فراموش نشدنیست.

  • موزه‌ی مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک

یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگ‌ ترین حمام‌های ایرانی‌ است و البته کمتر کسی آن را می شناسد.  حمام مهدی قلی بیک  از قضا موزه مردم شناسی مشهد هم هست. زمانی که وارد این ساختمان شوید، دیوارها و نقاشی های جالب توجهش، دقایقی شما را به خود مشغول می کند و راستش تصورش را هم نمی کنید که قرار است چنین نقوشی را بر سقف یک بنا، آن هم یک حمام قدیمی ببینید.

دیدنی‌های مشهد در زمستان
دیدنی‌های مشهد در زمستان

این حمام یکی از حمام های معروف ایران است که قدمتش به زمان شاه عباس صفوی برمی گردد و معماری خارق العاده آن حکایت از شکوه و عظمت معماری اصیل ایرانی دارد. حمام، درست در کنار حرم امام رضا، مسجد شاه و بازار فرش فروش های مشهد قرار دارد و بنابراین برای بازدید از این موزه تنها کافیست بعد یا قبل از زیارت حرم امام رضا، ساعتی را به آن اختصاص دهید. امروزه این حمام به موزه مردم شناسی مشهد بدل شده و در نتیجه می توانید در کنار حمام، از مجموعه ای از اشیا، وسایل، پوشاک و عکس های قدیمی شهر نیز دیدن کنید.

بعضی دیگر از دیدنی‌های مشهد عبارت‌اند از: موزه‌ی نادری،  پارک کوهسنگی و …

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها