بهترین آب گرم‌های سرعین کجاست؟

سرعین، اردبیل

معرفی

یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب انگیزترین جاذبه های طبیعی چشمه های آب گرم سرعین اردبیل هستند. برای اینکه به این جاذبه های طبیعی سفر کنید باید راه طولانی را بپیمائید و خود را به استان زیبای اردبیل برسانید و از هوای خنک تابستانی و برف سنگین زمستانی این استان لذت ببرید.

سرعین، یکی از شهرهای مهم در زمینه گردشگری کشور واقع در استان اردبیل است که بخاطر وجود چشمه های آب گرم، طبیعت زیبا و یکی از بزرگترین پست های اسکی کشور به شهرت فراوانی دست یافته و گردشگران زیادی هرساله از این شهر بازدید می‌کنند.

اردبیل را می‌توانید استان چشمه‌های آبگرم بدانیم، وجود سرعین در هر استانی کافی است تا چنین لقبی را برای آن به همراه داشته باشد. این شهرستان در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است و نام آن در زبان ترکی به معنای محل خنک و در زبان عربی به معنای سرچشمه است.

چشمه آبگرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می شود. برخی نیز به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی، از آب بعضی از این چشمه ها استفاده درمانی می کنند.

عکس سرعین اردبیل %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
سرعین اردبیل

در اکثر مناطق آتشفشانی جدید ایران، چشمه های آبگرم وجود دارد. آب تمام این چشمه ها تقریبا منشا سطحی دارند. آب های سطحی با نفوذ خود از خلال شکستگی ها، تدریجا گرمتر شده در افق های تحتانی، هنگامی که به سطح زمین می رسند به صورت چشمه های آبگرم نمایان می شوند.

چشمه‌هایی جوشان که از دل زمین می‌آیند و با خود مواد معدنی شفادهنده‌ای برایمان به ارمغان می‌آورند و سالیانه بسیاری از افرادی را که به دنبال درمان بیماری‌های عصبی، رماتیسمی، مفصلی، پوستی و غیره هستند را به سوی خود جذب می‌کنند.

از مهم‌ترین دلایلی که باعث پیشرفت صنعت گردشگری، افزایش ویژگی‌های بهترین هتل‌های اردبیل و بالا رفتن کیفیت رستوران‌هایش شده است.

وجود همین چشمه‌های ارزشمند، علت نام‌گذاری سرعین شده‌اند؛ سرعین در لغت به‌معنی سرچشمه است. خاصیت درمانی مواد معدنی این چشمه‌ها، سرعین را به مرکز توریست-درمانی اردبیل تبدیل کرده است.

عکس دامنه‌های کوه سبلان در نزدیکی روستای الوارس %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
دامنه‌های کوه سبلان در نزدیکی روستای الوارس

آب گرم های سرعین

مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین

این مجتمع بزرگ‌ترین مرکز آب درمانی در کل خاورمیانه و آسیاست و ۳ استخر سرپوشیده، چند واحد جکوزی، ۲ واحد سونای بخار، ۴ واحد سونای خشک، وان‌های اختصاصی، خدمات درمانی و پزشکی، بخش فیزیوتراپی مجهز، رستوران، بوفه و… دارد. در آب گرم سبلان خدمات به صورت مجزا برای بانوان و آقایان ارائه می‌شود. برای مشتریان پارکینگ با ظرفیت مناسب نیز در نظر گرفته‌شده است.

مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین
مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین

مجموعه آبگرم سبلان دارای حوضچه آب سرد نیز هست. وجود حوضچه آب سرد در مجموعه آبگرم سرعین نیازی ضروری است و برای افراد جوان و افرادی که مشکلات قلبی ندارند مناسب است. با وجود آب سرد این حوضچه‌ها زمان زیادی را می‌توان در مجموعه آبگرم سپری کرد. آب سرد باعث سرحال شدن و رفع کسلی به خاطر حضور در آب گرم می‌شود. قرار گرفتن در آب سرد با فاصله کمی بعد از استفاده از جکوزی از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند و باعث شکست سلول‌های چربی می‌شود.

 

آبگرم قره سو ( اعصاب سویی )

آبگرم قره‌سو یک تجربه‌ی جدید است. استخر‌ روبازش و دمای بالای آب، نسبت به دیگر چشمه‌ها خاصش کرده. این چشمه به اعصاب‌سویی هم معروف است و از غربی‌ترین چشمه های آبگرم سرعین به‌حساب می‌آید. دمای آبگرم قره‌سو ۴۴ درجه سانتیگراد است و جریانی دایمی در سطح زمین دارد. این آب طعم گسی دارد و بی‌رنگ است. آرامش اعصاب و تسکین دردهای روماتیسمی از ویژگی‌های درمانی این چشمه است.

عکس آبگرم قره سو ( اعصاب سویی ) %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
آبگرم قره سو ( اعصاب سویی )

آبگرم قهوه خانه همت و یعقوب

آبگرم قهوه خانه ممتاز که درمان درد بدن و تسکین‌دهنده اعصاب است ابی تیره رنگ و ترش مزه دارد و داخل قهوه خانه ممتاز قرار گرفته است و دارای کلرو، بکربنات، کربنات، پتاسیم، منیزیم و سدیم و  PH ۶ ؛ و دمای ۴۷ درجه سانتی گراد می باشد.

آبگرم قهوه خانه همت و یعقوب
آبگرم قهوه خانه همت و یعقوب

در جنب قهوه خانه همت آبگرمی داخل قهوه خانه یعقوب با دو حوضچه روباز وجود دارد که به آبگرم قهوه خانه یعقوب معروف است و دارای دوش، حوضچه کلر، رختکن سنگی و… می باشد. آبگرمی با دمای ۴۳ درجه سانتی گراد و آبی ترش مزه و تیره رنگ می باشد. ترکیبات مهم آن عبارتند از کلرور،بیکربنات و  منیزیم، سدیم و پتاسیم.

چشمه گوز سویی

گوزسویی، چشمه‌ای است با آب حدودا ۲۱ درجه‌ای و اسیدی که بر اساس اعتقاد مردم محلی برای درمان بیماری‌های چشم، نافع است و در کنار قهوه خانه ممتاز واقع شده است.

چشمه گوز سویی
چشمه گوز سویی

آبگرم ژنرال ( جنرال )

آبگرم ژنرال در شمال شهر سرعین واقع شده است. ارتفاع چشمه از سطح دریا دو هزار متر است. مانند سایر چشمه‌های شهر سرعین این چشمه نیز در کف دره قرار گرفته است. دبی آب ‪ ۶لیتر در ثانیه و دمای آن در حوض ‪ ۴۳درجه سانتی گراد و مزه آب کمی ترش و بیرنگ است. این آبگرم برای بهبودی درهای عضلانی و روماتیسمی می تواند موثر باشد.

آبگرم ژنرال ( جنرال )
آبگرم ژنرال ( جنرال )

آبگرم گاومیش گلی

آبگر گاومیش گلی در ارتفاع حدود ۲۰۰- متری از سطح آب دریا قرار دارد. این مجموعه آبگرم از یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های معدنی آبگرم شهر سرعین تغذیه می‌شود. از ویژگی‌های کم‌نظیر این آبگرم استخر روباز مجموعه است.

عکس آبگرم گاومیش گلی %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
آبگرم گاومیش گلی

آب این چشمه بی‌رنگ است. به دلیل وجود آنیون‌های آن کربنات بیکربنات، کلروره سولفات و کاتیون‌های آن کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم آب استخر کمی بودار است. بوی آب به خاطر وجود مواد معدنی در استخر و از خواص این چشمه آبگرم است. خواص آب‌درمانی شامل بهبود و تسکین دردهای روماتیسمی و تقویت عمومی بدن در آب این مجموعه وجود دارد.

آبگرم پهنلو ( پهن‌سو )

این آبگرم در شمالی‌ترین نقطه شهر سرعین واقع شده است. ارتفاع چشمه از سطح دریا به ‪ ۱۹۵۰متر می‌رسد. آبدهی چشمه در حدود ‪ ۱/۸لیتر درثانیه و به صورت دایمی و جوشان در جریان است.

عکس آبگرم پهنلو ( پهن‌سو ) %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
آبگرم پهنلو ( پهن‌سو )

افرادی که از بیماری های اعصاب و عمومی و دردهای مفصلی رنج می برند، آب گرم این چشمه برای تسکین دردشان موثر خواهد بود.

آبدرمانی بش باجیلار ( پنج خواهران )

یکی دیگر از چشمه های آبگرم سرعین ، آبگرم بش باجیلار» یا «پنج خواهران‌» است. این چشمه از قدیمی‌ترین چشمه‌های آبگرم‌های سرعین است که در گذشته به آن «دره‌ی لرسویی» هم می‌گفتند. این آب کمی بودار و ترش‌مزه است و ۳۵ درجه سانتیگراد دما دارد. درمان دردهای مفصلی، عمومی و بیماری‌های عصبی، ویژگی‌های درمانی این آبگرم است.

آبدرمانی بش باجیلار ( پنج خواهران )
آبدرمانی بش باجیلار ( پنج خواهران )

آب‌معدنی ارجستان

اگر می‌خواهید تجربه‌ی آب‌گرم در فضای باز طبیعت را داشته باشید، بدون شک انتخاب‌تان «آبگرم ارجستان» است. این چشمه مانند دیگر نمونه‌هایش، از مجموعه‌ی چشمه های آبگرم سرعین نیست، بلکه در غرب اردبیل در روستای ارجستان قرار دارد. آبگرم ارجستان، گازدار، سرد، بی‌بو و طعمش گس است، بنابراین، به‌عنوان نوشیدنی استفاده می‌شود. دمایش۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد است و علاوه بر استفاده به‌عنوان نوشیدنی، برای آب‌تنی هم، حوضچه‌ای سیمانی و سرپوشیده روی چشمه ساخته شده است.

آب‌معدنی ارجستان
آب‌معدنی ارجستان

آبگرم ساری سو

آبگرم ساری سو: این آبگرم در مرکز شهر سرعین واقع شده است. دبی آن حدود ‪ ۵لیتر در ثانیه و جریان آب به صورت دایمی و متغیر در فصول مختلف است. دمای آب در حدود ۴۷ درجه سانتیگراد است و در جهت بهبود بیماری هایی چون دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است.

آبگرم ساری سو
آبگرم ساری سو

آبگرم حمام شفا

آبگرم حمام شفا در شهر سرعین قرار گرفته. آب این حمام، کدر، بی‌رنگ و بو و تقریباً ترش‌مزه است. درمان بیماری‌های پوستی و جلدی، بیماری‌های عصبی و تسکین دردهای مفصلی‌ از خاصیت‌های این آبگرم ست.

عکس آبگرم حمام شفا %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
آبگرم حمام شفا

مجتمع آب درمانی آفتاب

«مجتمع آب‌ رمانی آفتاب» در «دره‌ی سلامت» سرعین قرار دارد. این مجتمع یک استخر بزرگ کم‌عمق، استخر کودکان، سونای خشک، سونای بخار، جکوزی و اتاق ماساژ دارد. فضایش ساده است و مردم سرعین نسبت به آب‌درمانی‌های دیگر، بیش‌تر سراغش می‌روند.

مجتمع آب درمانی آفتاب
مجتمع آب درمانی آفتاب

زمان مناسب برای رفتن به سرعین 

اواخر بهار و تابستان بهترین زمان برای ررفتن به سرعین و استفاده از آب گرم های مشهور آن است.

عکس سرعین %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
سرعین

مسیر دسترسی به سرعین 

آزادراه تهران به بریز را پیش بگیرید واز زنجان، میانه، هشترود و بستان آباد به سراب و سپس به اردبیل بروید؛ از اردبیل تا سرعین ۳۵ کیلومتر راه دارید ولی نگران جاده و مسیر نباشید، خوشبختانه یکی از امن ترین و کم خطرترین و زیباترین جاده های کشور را پیش رو دارید.

البته راه دیگر، که طولانی تر است؛ ولی مسیری خارق العاده دارد. از شهرهای شمالی کشور ( گیلان و مازندران ) به سمت آستارا بروید و از آستارا جاده ای بهشتی و بی مثال شما را به اردبیل و سپس به سرعین می رساند.

ویدئوی معرفی سرعین

منابع

  • چشمه های آبگرم سرعین و اردبیل که حال‌تان را جا می‌آورد – سفرزون
  • شهر سرعین اردبیل، مرکز آب گرم و اسکی – ستاره
  • آبگرم سرعین اردبیل – نمناک
  • آب گرم های سرعین – علاءالدین
  • آب گرم های سرعین اردبیل – کارناوال
  • بهترین چشمه‌های آبگرم سرعین – هتل پدرام
  • آشنایی با چشمه‌های آبگرم سرعین – اردبیل – همشهری
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها