به باغ گلهای اصفهان خوش آمدید!

یکی از جاذبه های دیدنی و بسیار زیبا در استان اصفهان، باغ گلها است که در مجاورت رودخانه زاینده رود واقع شده است. به این جاذبه طبیعی سفر کنید و خود را مالامال در آرامش قرار دهید. باغ گلها در جنوب شرقی میدان بزرگمهر قرار دارد.

اصفهان، این شهرلاجوردی که چونان نگارستانی دلپذیر، و مرواریدی گرانبها و بی‌بدیل در مرکز فلات ایران زمین خوش می‌درخشد، اینک در طلوع راستین دیگری از رونق آبادانی زیباتر و با شکوهتر از دیروز و روزگاران پیشین با پرنیان رنگ در رنگ گلها و فضاهای سبز و دلاویزی که در هر کوه و برزنش چشم نوازی می‌کنند، در هم می‌آمیزد تا زیبایی و شادابی را در فضاهای شهری مفهومی تازه بخشد.

باغ گلهای اصفهان
باغ گلهای اصفهان

در عصری که رشد قارچ گونه صنایع آلاینده، محیط زیست انسان و موجودات زنده را به مخاطره انداخته و آلودگی هوا منشأ بسیاری از بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروق شده و در زمانی که انسان در زیر چرخ‌دنده‌های ماشینیسم و توسعه صنعتی، لحظه‌های دردناک بیگانگی با طبیعت را تجربه می‌کند، مشاهده گل که سمبل لطافت و نماد زیبایی است و قرار گرفتن در فضایی دلنشین و سبز، فطرت زیبا دوستی انسان را بر می‌انگیزاند و موجبات تلطیف روح و روان آدمی را فراهم می‌کند.

باغ گل‌های اصفهان یکی از پروژه‌هایی است که در دههٔ هفتاد در اصفهان به پایان و بهره برداری رسیده است. از ویژگی‌های برجستهٔ این باغ کارکرد چندگانهٔ تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن و همچنین به کار بردن عناصر معماری سنتی در بناهای باغ است.

عکس تنوع بی نظیر گلها در باغ گلهای اصفهان %d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%ba-%da%af%d9%84%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c%d8%af Tarikhema.org
تنوع بی نظیر گلها در باغ گلهای اصفهان

در این راستا و در اقدامی کم‌سابقه، شهرداری اصفهان دریچه‌ای به باغ امید گشود و در زمینی به وسعت ۶۷۰۰۰ مترمربع در حاشیه زاینده رود، مجموعه زیبای «باغ گل‌ها» را به آلبوم دیدنی‌های شهر اصفهان افزود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه، وجوه چندگانه تفریحی، آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی آن و ارائه بیش از ۷۰۰ گونه گیاهی متنوع است که در کنار عناصر و سبک مختصات باغهای سنتی ایران، متبلور گردیده است.

قسمت های مختلف باغ گلها:

پاویون ورودی

ساختمانی به ابعاد ۶×۹ و ارتفاع ۶ متر در دو اشکوب است که طبقه همکف آن مشتمل بر دو قسمت شمالی و جنوبی (در سمت شمالی پلکان ساختمان و سمت جنوبی دفتری جهت ارائه بروشور و اطلاعات باغ و نمایش بذر گلها) می‌باشد. طبقه اول به صورت صفه است، که از این صفه می‌توان محوطه کلی پارک را نظاره نمود و طبقه دوم که شامل یک سالن است برای ارائه فیلم و اسلاید انواع گیاهان منظور گردیده است.

پاویون ورودی باغ گلها
پاویون ورودی باغ گلها

محوطه باغ

سطح کلی باغ چمنکاری است و با در نظر گرفتن باغچه‌ها در طرح‌های گوناگون، کاشت گل‌های فصلی، یک ساله، دو ساله، همیشگی و درختچه‌های زینتی میسر شده‌است. در میانهٔ باغ، طرح فرش بوته و ترنج با گل‌های مختلف نقش شده‌است. گذرگاه‌های باغ که تقریباً ۵۰۰۰ متر مربع است با سنگفرش‌های گرانیتی در طرح‌های گوناگون فرش شده‌است.

محوطه باغ
محوطه باغ

برکه ها و آبشار باغ

به منظور تلطیف هوا و پرورش انواع گیاهان آبزی، در طرح باغ، برکه ای با مساحت حدود ۳۵۰۰ متر مربع، در ضلع جنوب شرقی باغ، پیش بینی شده است. وجود پرندگانی مانند مرغابی و اردک، جانوران آبزی مانند ماهی، خرچنگ، لاک پشت و گیاهان آبزی مانند نیلوفر آبی که صبحگاهان با طلوع خورشید، گلهای زیبایش را آرام آرام باز می کند و از همه زیباتر انعکاس تصویر درختان حاشیه برکه، باعث فزونی زیبایی های این مکان گردیده است.

برکه ها و آبشار باغ
برکه ها و آبشار باغ

آبشار باغ: این آبشار در سمت شرقی باغ صخره‌ای قرار دارد و از ارتفاع چهارمتری حجم قابل توجهی از آب به داخل برکه ریزش می‌کند و جریان می‌یابد. در ساختمان آبشار از انواع سنگهای رودخانه‌ای استفاده شده است تا آبشار کاملاً طبیعی جلوه کند.

عکس آبشار باغ %d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%ba-%da%af%d9%84%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c%d8%af Tarikhema.org
آبشار باغ

فرش ایرانی

این قسمت با الهام گیری از نقش های فرش دستباف ایرانی، در زمینی به مساحت ۱۸۶۰ مترمربع در وسط باغ، به گونه ای اجرا شده تا گلهای متناسب هر فصل، در نقش تار و پود و گلهای ریز و درشت یک فرش ایرانی، جلوه ای ویژه به باغ بخشیده و بازدید کنندگان را در هنگام مشاهده منظره زیبای فرش، غرق در رایحه دلنشین گلها کند.

عکس Image result for ‫باغ گلهای اصفهان فرش ایرانی‬‎ %d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%ba-%da%af%d9%84%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c%d8%af Tarikhema.org

آمفی تئاتر روباز

در ضلع شرقی باغ گلها، در انتهای محور اصلی به منظور برگزاری نمایشگاههای مختلف و مراسم جشن و سخنرانی، با استفاده از تنه درختان فضایی به شکل آمفی تئاتر پیش بینی ‌ شده است که ظرفیت آن حدود ۲۵۰ نفر می‌باشد.

باغ گلهای اصفهان
باغ گلهای اصفهان

گلخانه

به منظور پویا بودن باغ گلها، با توجه به شرایط اقلیمی اصفهان و کمبود گل در فصل زمستان، مجموعه گلخانه به مساحت ۷۰۰ متر مربع در ضلع مال شرق باغ پیش‌بینی شده است که با فراهم نمودن انواع اقلیم در طول فصل زمستان بازدید کنندگان می‌توانند نظاره‌گر انواع گلها باشند.

محوطه ی گلخانه باغ گل ها
محوطه ی گلخانه باغ گل ها

محوطه مخصوص کودکان

در این محوطه با استفاده از انواع پرچینها طرحی پیش‌بینی گردیده است که بچه‌ها بتوانند با گریز و اختفاء ساعاتی از وقت خود را در باغ بگذرانند.

محوطه مخصوص کودکان
محوطه مخصوص کودکان

باغ صخره ای

وسعت این باغ ۲۵۰۰ متر و ارتفاع ۳ متر است و ۲۵۰ گونه گیاهان صخره‌ای که نمایی از طبیعت را ارائه می‌نمایند، در این باغ کاشته شده است.

باغ رز

در قسمتی از باغ ، باغچه‌هایی به منظور کشت انواع گل رز در ایران در نظر گرفته شده است.

پوشش گیاهی بی نظیر در باغ گلهای اصفهان
پوشش گیاهی بی نظیر در باغ گلهای اصفهان

باغ گیاهان دارویی و خوراکی

این مجموعه با مساحتی در حدود ۱۱۷۰ متر مربع دارای ۱۳۲ گونه از انواع گیاهان دارویی و خوراکی موجود در مناطق مختلف ایران است که بر اساس یک سری مطالعات، انتخاب و نسبت به کشت آن اقدام شده است.

 

باغ سوزنی برگان

این قسمت دارای انواع درختان سوزنی برگ است که مساحتی بیش از ۲۱۶۶ مترمربع از باغ را به خود اختصاص داده و در منتهی‌الیه دریاچه واقع شده است. تنوع گونه‌ها در این مجموعه بالغ بر ۸۶ گونه است.

باغ  گیاهان پیازی

این مجموعه نیز با انواع گیاهان پیازی شکل گرفته، همچنین سعی شده با استفاده از تعداد قابل توجهی از گونه‌هایی که با شرایط آب و هوایی اصفهان سازگاری دارند، منظره زیبایی به نمایش گذاشته شود.تعداد گونه‌های این مجموعه ۳۸ گونه و مساحت آن بالغ بر ۷۴۰ متر مربع است.

مجموعه گونه های زنبق

این مجموعه نیز با مساحتی در حدود ۹۰۰ متر مربع درضلع شرقی باغ و در کنار آمفی تئاتر با تعداد ۴۶ گونه گیاهی پیش‌بینی شده است که دارای گونه‌های متعدد زنبق می‌باشد.

عکس تنوع گلها در باغ گلهای اصفهان %d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%ba-%da%af%d9%84%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c%d8%af Tarikhema.org
تنوع گلها در باغ گلهای اصفهان

مجموعه پرچین

به منظور جداسازی و تفکیک قطعات مختلف از پرچین‌های متفاوت با گونه مورد، انواع شمشاد، و زرشک استفاده شده که طول عملیات اجرایی در این بخش به ۱۵۴۰ متر می‌رسد.

 

مجموعه گونه های داوودی

این مجموعه نیز با مساحتی در حدود ۹۰۰ متر مربع در ضلع شرقی باغ با تعداد ۲۶ گونه گیاهی پیش‌بینی شده است که دارای گونه‌های متعدد از گلهای داوودی می‌باشد.

عکاسی در باغ گلهای اصفهان
عکاسی در باغ گلهای اصفهان

جشنواره لاله ها

با فرارسیدن بهار مجموعه از از لاله های رنگارنگ به مجموعه باغ گل اصفهان اضافه می شود و شور و حال خاصی به این جاذبه می بخشد.

نرده‌های اطراف باغ

با توجه به تنو‏ع گلها و گیاهانی که نیاز به مراقبت ویژه‌ دارند، اطراف باغ با نرده‌های ساده و دیوار سبز انواع پرچین محصور، به گونه‌ای که ضمن جلوگیری از تردد افراد به صورت دیواره‌ای سبز محدوده باغ را مشخص سازد.

عکس باغ گلهای اصفهان در کنار نم نم باران %d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%ba-%da%af%d9%84%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c%d8%af Tarikhema.org
باغ گلهای اصفهان در کنار نم نم باران

مسیر دسترسی

آدرس: اصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی

ویدئوی معرفی باغ گل های اصفهان

منابع

  • باغ گل های اصفهان ؛ ترکیبی زیبا از هنر و طبیعت – کجارو
  • باغ گل‌های اصفهان – ویکی پدیا
  • باغ گلها – اصفهان
  • باغ گل های اصفهان – کارناوال
  • باغ گلها اصفهان – بزنیم بیرون
  • باغ گل های اصفهان – سیتی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها