لاله های واژگون الیگودرز

معرفی

اَلیگودَرز مرکز شهرستان الیگودرز در شرق استان لرستان می‌باشد. شهر الیگودرز در ناحیهٔ کوهستانی و با آب و هوایی بسیار سرد در شرق استان لرستان واقع شده و همچنین از شهرهای مرتفع ایران است. دیرینگی آن به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد. دشت لاله‌های واژگون الیگودرز یا دشت دالانی با ۲۹۰۰ هکتار وسعت بزرگترین رویشگاه لاله واژگون در دنیاست پوشش غالب این دشت لاله واژگون است. انواع لاله دراین دشت یافت می‌شود ازجمله لاله واژگون زرد رنگ که کون کمیابیست این دشت در شرق اشترانکوه تا شمال قالیکوه را پوشش می‌دهد راه دست رسی به این دشت از مسیر جاده شول آباد است واز گزر از روستای چشمه پر و خلیل‌آباد به این دشت رسید.

 

 

دشت دالانی (یکی از مخازن ژنتیکی کشور) در ارتفاعات حفاظت شده اشترانکوه از معروفترین دشتها در الیگودرز است که حدود دوهزار و ۹۰۰ هکتار وسعت دارد. کوههای همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا خلق کرده اند و هرسال در اوایل بهار بعد از آب شدن برفها در کوهها، لاله های زیبای واژگون میرویند. در این دشت لاله های واژگونی با ارتفاع بیش از۱۲۰سانتی متر به نامهای”سوسن چلچراغ”ˈ و”اشک مریم” می روید که از گونه های نادر این گیاه هستند.

 

نام علمی آن “Fritillaria” و از خانواده سوسن سانان. از گیاهان علفی پیازدار و چندساله که عمری بسیار کوتاه دارد. هرساله از اوایل دومین ماه از فصل بهار گل دهی آن آغاز و با شروع بارشها از بین می رود. لاله واژگون سازگاری خوبی با مناطق کوهستانی و سنگلاخی دارد و تا کنون پانزده گونه از آن در ایران کشف شده است.دوازده گونه لاله تزیینی در دنیا وجوددراد که لاله واژگون گل بومی ایران می باشد که در کنار دشتهای لاله واژگون گیاهانی چون گون، موسیر رشد پیدا کرده و منظره ای عالی خلق می کنند. در قرن شانزده میلادی این نوع لاله به اروپا برده شد و در مناطق مناسب رشد آن، تکثیر و پرورش یافت.

 

 

مسیر دسترسی

به شهر الیگودرز در شرق استان لرستان میرویم. دشت لاله های واژگون در روستای دالانی یا دالایی در۴۰کیلومتری الیگودرز واقع شده است. در طول مسیر مناظر زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد که می توانید در مکان های مختلف توقف داشته و به استراحت و عکاسی بپردازید.

 

 

منابع

  1. “لرستان – دشت “لاله‌های واژگون” الیگودرز؛ قطعه‌ای از بهشت در دل زاگرس+تصاویر- اخبار استانها – اخبار تسنیم”. خبرگزاری تسنیم – Tasnim. ۲۰۱۸-۰۳-۲۳. Retrieved ۲۰۱۹-۰۲-۰۹.
  2. “از بزرگترین دشت لاله واژگون جهان تا آبشارهای حیرت‌انگیز الیگودرز+ تصاویر”. سایت خبری تحلیلی لرستان خبر. ۲۰۱۹-۰۲-۰۹. Retrieved ۲۰۱۹-۰۲-۰۹.
  3. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (۲۰۱۷-۰۵-۰۲). “دشت دالانی الیگودرز دشتی پر از لاله‌های واژگون +تصاویر”. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | YJC. Retrieved ۲۰۱۹-۰۲-۰۹.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها