جاهای سر سبز یزد

جاهای سر سبز یزد

یزد مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. این شهر بین رشته‌های شیرکوه و خرانق و در دره‌ای وسیع قرار گرفته‌است. آبادانی یزد از سدهٔ پنجم هجری به بعد بوده و اتابکان فارس از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این شهر در سده‌های گذشته به‌شمار می‌روند.یزد در منطقه جنوب شرق ایران واقع شده‌است. فاصله شهر یزد تا کرمان (مرکز منطقه‌ای جنوب شرق کشور) ۳۵۱ کیلومتر است. واژهٔ یزد در لغت به معنای مقدس و پاک بوده و وجه‌تسمیهٔ این شهر، سرزمین مقدس و شهر خدا است. یزد پناهگاه بسیاری از دانشمندان و بزرگانی بوده که در زمان حملهٔ مغولان به ایران در سده‌های هفتم و هشتم هجری، این شهر را سکونتگاه و محل زندگی خود قرار داده بودند. با ما همراه باشید تا جاهای سر سبز یزد را به شما معرفی کنیم.

باغ شهر یزد

یکی از شهرهای استان یزد که آب و هوای نسبتا معتدل نسبت به سایر شهرهای استان یزد دارد شهرستان مهریز است. علت نام‌گذاری این شهر به باغ شهر یزد، وجود باغ‌های سرسبز و جاذبه‌های طبیعی زیبا در این شهر است و یکی از مناطق بسیار زیبا برای گردشگران است که می‌توانند تجربه بسیار به یادماندنی را برای خود ثبت کنند.شهرستان مهریز در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب استان یزد قرار گرفته است. از جمله جاذبه‌های طبیعی شهرستان مهریز می‌توان چشمه غربالبیز، باغ پهلوان پور و کوه ریگ رانام برد.

باغ پهلوان پور

در محله مزویرآباد شهرستان مهریز باغی ملقب به باغ پهلوان پور وجود دارد که قدمت نسبتا زیادی دارد و به دوره قاجار برمی‌گردد. صاحب این باغ علی پهلوان پور یکی از تاجران یزدی در دوره قاجار است و به همین نام مشهور شده است. علت اینکه این باغ هم جزء بناهای تاریخی محسوب می‌شود هم جزء بناهای فرهنگی این است که هنر و معماری  ایرانی و طبیعت هر سه در کنار هم  قرار گرفته است.

جاهای سر سبز یزد
جاهای سر سبز یزد

معماری این باغ ترکیب شده ازمعماری کوشکی و حیاط مرکزی است. در این باغ انواع درختان و انواع میوه‌ها مانند درخت بادام، درخت انار، سیب، گلابی وجود دارد، همچنین جوی آبی باریک و کوچکی از میان درختان چنار و سپیدار این باغ می‌گذرد  به طوریکه جوی وسط باغ هست و درختان بلند قامت چنار در دو طرف جوی قرار دارد باعث زیبایی و جذابیت باغ شده و فضای مناسب و دلپذیری برای مسافران فراهم آورده است. این باغ مجموعه‌ای از انواع گل‌های رز است که این ررزهای رنگی، فضای رویایی به باغ داده است.

باغ پهلوان پور مساحتی به اندازه پنج هکتار دارد و بخش‌های زیادی درقسمت جنوبی، غربی و مرکزی ِاین باغ وجود دارد. در قسمت مرکزی باغ، ساختمان کوشک یا شربت خانه قرار گرفته در قسمت جنوبی باغ کارگاه‌های قالی بافی و ریسندگی و انبار، در قسمت جنوب شرقی باغ برج گلین قرار گرفته است. هم چنین در بخش غربی باغ پهلوان پور بنایی موسوم به زمستان خانه قرار گرفته است. آب جوی این باغ از قنات حسن آباد تامین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : در یزد کجا بریم؟

جاهای دیدنی یزد در شب

چشمه غربال بیز

این چشمه یکی از مهم‌ترین چشمه‌های استان یزد است که در دامنه کوه غربال بیز در نزدیکی روستایی به نام مزوار در شهرستان مهریز قرار گرفته است.  این چشمه در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان مهریز و در ۴۰ کیلومتری استان یزد قرار دارد و مساحت ان ده کیلومتر مربع است. اطراف چشمه غربال بیز بسیار سر سبز است و پوشش‌های گیاهی متنوعی دارد که یکی از این پوشش‌های گیاهی که زیاد به چشم می‌خورد پوشش درمنه است که هنگام بارش باران در فصل بهار این چشمه پرشده و این پوشش گیاهی در دل آب غرق می‌شود.

جاهای سر سبز یزد
جاهای سر سبز یزد

علت نام‌گذاری این چشمه از حفره‌ها و داخل سنگ‌هاست. در فصل بهار به دلیل باران‌های زیاد، این چشمه پر آب می‌شود و تبدیل به یک دریاچه کوچک می‌شود و تفریحات و سرگرمی‌های زیادی مانند قایقرانی، ماهی‌گیری برای مسافران و توریستان فراهم می‌کند. از نظر قدمت تاریخی و سبک‌های معماری گورستان یافت شده در این منطقه می‌توانیم بگوییم که دریاچه غربال بیز متعلق به دوره اشکانیان است.

باغ شادی یزد

جاهای سر سبز یزد
جاهای سر سبز یزد

یکی دیگر از دیدنی‌های سرسبز استان یزد باغ شادی است که در شهرستان خاتم یکی از شهرهای جنوبی استان یزد قرار گرفته است. این منطقه به جنگل  باغ شادی هم معروف است  منطقه‌ بکر وتازه ای برای گردشگران است و آب و هوای بسیار مناسبی دارد. جنگل شادی پوشش های گیاهی و جانوری متعددی دارد . پوشش‌های جانوری همچون اهوبره، کبک و تیهو، کل، بز،میش، گوزن زرد ایرانی در این منطقه گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. این باغ به دلیل پوشش جانوری خاص الان تحت محافظت محیط زیست است.

 

منبع egardesh
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها