پارک آبشار ، مقصد تفریحی پایتخت نشینان

معرفی پارک آبشار، تهران

معرفی

یکی از مناطق دیدنی و زیبا برای گذراندن یک روز تعطیل به همراه خانواده واز تن به در کردن خستگی های زندگی ماشینی، پارک آبشار تهران است. به این مکان زیبا سفر کنید و از طبیعت زیبای آن کمال بهره را ببرید. این پارک با فضای سبز و دلنشینش چشمان شما را به خود مجذوب می‌کند و یک روز خوب را برای شما تداعی می‌کند. در این مقاله به شناخت بیشتر این پارک در پایتخت می‌پردازیم.

آبشار مصنوعی تهران در سال ۱۳۹۰ در ارتفاعات شمالی منطقه ۲۲ شهرداری تهران بین ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متری کوهستان و به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار افتتاح شد.آبی که در تمام طول مسیر آبشار تهران و برکه هایش قرار دارد از جنگل‌های لتمال کن تامین می‌شود. این پروژه با هدف بالا بردن سرانه فضای سبز و همچنین جذب گردشگر در ارتفاعات شمال غربی پارک جنگلی لتمال کن احداث گردیده است که شامل دو فاز ساخت.آبشار تهران شامل باغ راه‌هایی در دل کوهستان می‌باشد که با استفاده از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده و طرّاحی شیب پیاده راه‌های آن به گونه‌ای است که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع می‌توانند به کوه پیمایی بپردازند.

عکس این پروژه با هدف بالا بردن سرانه فضای سبز و همچنین جذب گردشگر در ارتفاعات شمال غربی پارک جنگلی لتمال کن احداث گردیده است که شامل دو فاز ساخت و در مجموع ۲۰۰ هکتار مساحت می‌باشد. %d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%a2%d8%a8%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%aa%d8%ae%d8%aa-%d9%86%d8%b4%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
این پروژه با هدف بالا بردن سرانه فضای سبز و همچنین جذب گردشگر در ارتفاعات شمال غربی پارک جنگلی لتمال کن احداث گردیده است که شامل دو فاز ساخت و در مجموع ۲۰۰ هکتار مساحت می‌باشد.

این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به صورت طبقه طبقه ساخته شده است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت از طبقه دیگر می‌باشد. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

بالاترین بخش آبشار تهران آلاچیقی است که به آن برج تقسیم آب می‌ گویند. این برج بیشتر شبیه یک آلاچیق بزرگ چوبی است که درست وسط آن، برکه ای کوچک قرار دارد. نیمکت هایی که اطراف این آلاچیق چیده شده اند محل مناسبی برای نشستن و دیدن مناظر پایین دست هستند. وقتی در کنار بالاترین آلاچیق آبشار تهران می‌ ایستید، می‌ توانید هشت برکه کوچک و بزرگ را ببینید که در ارتفاعات مختلف ساخته شده اند. سه برکه اول کوچک هستند و برکه‌ های بعدی کمی بزرگ‌ تر می‌ شوند اما آنچه در تمام این ۸ برکه دیده می‌ شود، این است که همگی به شکل استخر ساخته شده اند و هر برکه به وسیله گیاهان مختلفی احاطه شده که فضای جدیدی را به وجود آورده است.

عکس دریاچه چیتگر از بالای آبشار تهران %d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%a2%d8%a8%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%aa%d8%ae%d8%aa-%d9%86%d8%b4%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
دریاچه چیتگر از بالای آبشار تهران

کنار یکی از این برکه ها، نیلوفرهای آبی با گل‌ های صورتی و سفید، برکه ای طبیعی را یادآوری می‌ کنند. کمی آن طرف‌ تر نخل‌ های مرداب و جگن، از زمین سر برآورده اند. در جایی دیگر انواع کاکتوس‌ ها در کنار برکه سوم تصویری می‌ سازند که تنها در آبشار تهران می‌ توان مانندش را دید. همچنین سماق آمریکایی، سید الاشجار، بلوط و موگو، درختانی هستند که به سنگ فرش خیس پیاده راه‌ ها سایه می‌ بخشند. ظاهرا طراح این آبشار با تاریخچه باغ‌ ها و گیاهان ایرانی آشنایی کامل داشته چرا که در فاصله میان برکه ششم تا هفتم انواع درختان میوه مثل گیلاس، آلبالو و گردو را کاشته است. در آبشار تهران شما می‌ توانید انواع توت‌ ها و ازگیل را هم پیدا کنید؛ البته درختانی مثل صنوبر، تبریزی و سپیدار هم جایگاه خودشان را در این تفرجگاه طبیعی حفظ کرده اند.

از مزایای بوستان آبشار تهران می توان به این نکته اشاره کرد که در مجموعه گردشی آبشار تهران ۵ پارکینگ، فضای آسفالت و روباز، در قسمت های جنوبی آن ساخته شده است. آبخوری ها و سرویس های بهداشتی متعدد، نکته دیگری است که در احداث این گردشگاه پیش بینی شده است. هم چنین درختچه ها و گیاهان زینتی گوناگون بر زیبایی مسیر پیاده روها افزوده است.

دیدنی ها و خوشگذرانی در پارک آبشار:

یک روز دلنشین در مجاورت پارک آبشار

زمانی که در راه رسیدن به پارک آبشار هستید منظره ساختمان های اطراف و کوه های خشک مسیر، شما را درگیر این سوال می کند که بوستانی که در انتظارش هستید واقعا جای سرسبز و خوبی برای تفریح است یا دوستان و دیگران در تعریف از اینجا بزرگ نمایی کرده اند؛ اما هنگامی که از پارکینگ مجموعه وارد می شوید و نگاهی به اطراف می اندازید و چشم انداز پیش رو و محیط خود پارک را می بینید، خیال تان تا اندازه ای راحت می شود که این همه راه را بیهوده نیامده اید.

فضای منحصر به فرد پارک آبشار
فضای منحصر به فرد پارک آبشار

از قسمت پایینی پارک که در پیاده راه های پیچ در پیچ و طبقه طبقه بوستان بالا می روید و از میان آلاچیق ها و برکه های کوچک و بزرگ که رد می شوید، هر از گاهی نگاه تان به چشم انداز پیش روی تان از شهر تهران می افتد که هر لحظه وسیع تر می شود. درختان را که پشت سر می گذارید و از کنار برکه کنار رستوران با آن گل های نیلوفر آبی و درختچه های سرسبزش عبور می کنید، به خودتان می گویید چه کار خوبی کردید که اینجا آمدید.

عکس فضای زیبای پارک آبشار %d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%a2%d8%a8%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%aa%d8%ae%d8%aa-%d9%86%d8%b4%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
فضای زیبای پارک آبشار

آبشار دست ساخته و  برکه های کوچک و بزرگ

اولین چیزی که در ابتدای مسیر منتظرتان است، برکه ای زیباست که نوید می‌ دهد تا انتهای این سفر یک روزه قرار است با شگفتی‌ های زیادی روبه رو شوید. موضوعی که انگیزه ای می‌شود تا برای دیدن زیبایی‌ های بیشتر، پله‌ ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید و در ارتفاعی قرار بگیرید که ۲۰۰ متر بالاتر از سطح زمین است، یعنی نقطه ای که اولین آبشار در انجا قرار گرفته است.

آبشارهای مصنوعی پارک آبشار
آبشارهای مصنوعی پارک آبشار

در طول راه تان برای رسیدن به بالای پارک آبشار در هر طبقه پارک، برکه ها و آبشارهای مصنوعی کوچک و بزرگی را می بینید که کار زیباتر و خنک کردن محیط را انجام می دهند. مشهورترین سازه این پارک نیز آبشار بزرگ مصنوعی آن است که در اصل به همین دلیل به اینجا پارک آبشار می گویند، آبشاری که از بالاترین طبقه پارک به پایین فرو می ریزد و منظره جذابی را ایجاد می کند.

تماشای غرب تهران و دریاچه چیتگر از فراز پارک آبشار

اولین چیزی که در پارک آبشار توجه شما را به خود جلب می کند چشم اندازی ست که از پارک به تهران دارید. زمانی که ماشین را در پارکینگ پارک می کنید و به سمت بوستان راه می افتید منظره وسیع زیرپای‌تان ناخودآگاه شما را به سمت خود می کشد.

تماشای غرب تهران و دریاچه چیتگر از فراز پارک آبشار
تماشای غرب تهران و دریاچه چیتگر از فراز پارک آبشار

راه بیفتید و سینه کوه را بالا بروید و همزمان از چشم اندازی که زیرپای تان وسیع تر می شود لذت ببرید. زیباترین جایی که در این چشم انداز از همه بیشتر جلوه گری می کند دریاچه چیتگر است. اگر هم کمی بیشتر دقت کنید می توانید مجموعه ورزشی آزادی و دریاچه آن را نیز در دوردست ها تشخیص دهید. هر اندازه که بالاتر بروید و طبقه های پارک را پشت سر بگذارید دید جدیدتر و بهتری مقابل چشمان تان ظاهر می شود و شما را هر بار غافلگیر می کند.

پارک آبشار تهران
پارک آبشار تهران

پیمایش کوه در پارک آبشار

اگر از علاقه مندان به کوه پیمایی و کوه نوردی های سبک هستید، گردش در پارک آبشار یکی از بهترین پیشنهادها برای شما داخل شهر تهران است. کفش های کتانی تان را پا کنید، بطری آب معدنی، مقداری خشکبار یا بیسکوییت و کلاه آفتابگیر بردارید و راه بیفتید. پارک آبشار به خاطر داشتن مسیرهای مختلف و متنوع، چشم اندازهای متفاوت و جذاب و همچنین طراحی خوب مسیرهای کوه پیمایی، پیاده روی را به اندازه ای برای تان لذت بخش می کند که فراموش می کنید تا چه اندازه راه آمده و چقدر انرژی مصرف کرده اید.

پیمایش کوه در پارک آبشار
پیمایش کوه در پارک آبشار

استفاده از آلاچیق های پارک آبشار

آلاچیق هایی که بر روی برج‌های سنگی بنا شده اند از دیگرجاذبه‌های آبشار تهران است . در سمت راست این تفرجگاه و بر روی دیواره های سنگی برج های سه قلو قرار دارند که به عنوان آلاچیق هایی سایبان خوبی برای استراحت دارند.

آلاچیق های پارک آبشار تهران با چشم انداز فوق العاده
آلاچیق های پارک آبشار تهران با چشم انداز فوق العاده

مسیر دسترسی به پارک آبشار

برای دسترسی به این پارک می بایست به انتهای بزرگراه همت، بعد از پل آزادگان، خروجی پارک آبشار مراجعه کنید.

ویدئوی معرفی پارک آبشار تهران

منابع

  • پارک آبشار تهران – راهنما سفر
  • آبشار تهران – ویکی پدیا
  • معرفی بوستان آبشار تهران – سیتی پدیا
  • پارک آبشار تهران – بانکی
  • پارک آبشار مصنوعی تهران – اجاره خونه
  • پارک آبشار تهران – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها