سراب گیلان کجاست؟

معرفی

چشمه ی سرآب گیلان در شهرستان نهاوند و ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر و در شمال شهر گیان قرار گرفته‌است و دارای درختان چنار است، تپه گیان درختان بسیار زیادی دارد. سرآب گیان سی و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۶ اسفند ماه، سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران زیبا قرار گرفت.

عکس Related image %d8%b3%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org

عکس  %d8%b3%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org

سراب گیان

جهت مسافرت به سراب گیان، باید به شهر نهاوند سفر کنید. از نهاوند به سمت شهر گیان و پس از طی ۵ کیلومتر دیگر به سراب گیان می‌رسید. گیان واژهٔ کردی به معنای جان است و به دلیل زیباییهای منطقه به سراب جان یا سراب گیان شهرت یافته است. این گوشه مطرود و مغفول بهشت به وسیله جاده باریکی به نهاوند وصل می‌شود که در دو سوی آن بقایای ۲۰۰ هکتاری جنگلهای قدیم زاگرس چشم‌انداز و تابلویی فوق العادهٔ زیبایی از کوه جنگل و دشت‌های وسیع و خرم ضلع غربی جاده را به نمایش گذاشته است. از دو مسیر می‌توان به سراب گیان رسید، یکی از مسیر جاده کرمانشاه سه راهی دهفول سپس روستاهای برزول و گیل آباد و در آخر گیان و دیگری از میدان عارف نهاوند مسیر روستای دهنو و ادامهٔ مسیر برای دسترسی به سراب گیان ازروستای گیان که به نزدیکی‌های دامنهٔ کوه‌ها می‌رسید.

عکس Related image %d8%b3%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org

دو طرف جاده مانند شمال ایران پوشیده از درختان بلوط و پوشش گیاهی سبز است. از دل کوه و از دل صخره‌های بزرگ سنگی آب زلال از قسمت‌های مختلف بیرون می‌آید درختان کهنسال چنار نشان از قدمت طولانی منطقه دارد آب چشمه در بالای سراب از دل کوه بیرون می‌آید و از پایین تا بالای سراب جنگل‌های بلوط و میوه‌های کوهی وجود دارد که بقایای جنگل‌های زاگرس می‌باشد در انتهای سراب گیان یک مسیر کوه نوردی به قلهٔ گاچال وجود دارد و یک جان پناه نیز در میانهٔ مسیر می‌باشد این سراب از جنوب به کوه‌های گرین و از غرب به روستاهای مظفر آباد و مهین آباد می‌رسد تپهٔ باستانی گیان نیز در دو کیلومتری این سراب واقع شده استَ کل مسیر ۲۰ کیلومتری آسفالت بوده و ۵ کیلومتر آخر طبیعت زیبا و سبزی دارد. جاده سراب گیان جاده زیبایی است، وقتی از کنار گیان وارد جاده می‌شوید طبیعت تماماً سبز می‌شود، بعضی از مسافران همین جاده را برای اقامت و استفاده از طبیعت آن انتخاب می‌کنند.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها