آثار دوره صفویه در تبریز

آثار دوره صفویه در تبریز

تبریز شهری قدیمی است. شهری که در آن می توانید آثار تاریخی مختلفی را ببینید که البته بیشترشان کار دست صفوی ها هستند. در دوران صفویان آثار تاریخی بسیاری ساخته شده که اکنون هم آن آثار وجود دارد و با ما همراه باشید تا آثار دوره صفویه در تبریز را معرفی کنیم.

آرامگاه و مسجد سید حمزه و مقبره الشعرا

این بنا تزیینات و آینه‌کاری‌های زیبایی دارد و نوشته‌های روی آن به صورت خط نستعلیق است که مربوط به دوره صفویان می‌باشد.

مسجد شاه طهماسب صفوی

این مسجد به نام مسجد صاحب الامر معروف است و در مرکز شهر تبریز قرار دارد و متعلق به شاه طهماسب اول صفوی بود. و در دوره شاه سلطان حسین صفوی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.

پل آجی چای تبریز

این پل یکی از آثار تاریخی و قدیمی شهر تبریز است که اولین بار نام آن در نوشته‌های مربوط به زمان شاه اسماعیل صفوی مطرح شده است. این پل در دوره قبل از صفویان ساخته شده اما تعمیرات اصلی و مهم ان در زمان ولایت عهدی عباس میرزا انجام شده است.

این پل در شمال غرب این شهر بر روی “تلخه رود ” قرار گرفته است و با ۱۶ دهنه طولی معادل ۱۰۰ متر و عرض ۵ متر دارد که همیشه هم در اثر طغیان های تلخه رود و گاهی متجاوزین به شهر تخریب و بازسازی شده است. به همین دلیل معماری پل یکدست نیست.
برای دیدن این پل باید به میدان آذربایجان – بلوار شهید خلبان بابایی بروید و پل آجری آجی چای را از نزدیک ببینید. این پل شامل ۱۶ دهنه است که به جز سه دهنه که طاقی هلالی دارند، بقیه دارای طاق جناغی است.

موزه صفوی بناب

تمام آثار گردآوی شده در این موزه به دوران صفویان مربوط می‌باشد. در یکی از قسمت‌های این موزه سکه‌های تمام پادشان صفوی گردآوری شده است. ظروف و اشیا، کتاب‌های خط و نگاره‌های شاهنامه طهماسبی مربوط به دوران صفویان در این موزه گردآوری شده است.

آثار دوره صفویه در تبریز
آثار دوره صفویه در تبریز

در بخش نگارگری ، تصاویری از نگاره های شاهنامه طهماسبی ، یکی از شاهکارهای هنری مکتب تبریز دوره صفوی به نمایش درآمده است.در بخش خط و کتابت موزه ، کتب خطی این دوره در کنار تصاویری از قطعات خوشنویسی از استادان بزرگ دوره صفویه قرار دارد . ظروف مسی دوره صفوی و آثاری از شهرستان بناب دیگر آثار این موزه را تشکیل می دهند.

برج خلعت پوشان

این بنای تاریخی و زیبا که سه طبقه است در اواخر دوره صفویان ساخته شده است و فاصله آن با شهر تبریز ۱۰ کیلومتر است.این برج به صورت آجری و منشور شکل بلند است. از لحاظ جغرافیایی این برج در شرق تبریز در کنار مهران رود قرار دارد.

آثار دوره صفویه در تبریز
آثار دوره صفویه در تبریز

برج خلعت‌پوشان، برجی آجری است که در ۵ کیلومتری مرکز شهر تبریز، در همسایگی رودخانه میدان چایی قرار دارد. این روزها به منظور انجام تحقیقات علمی، اطراف این برج، در اختیار دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز است.

خچال صادقیه

یکی دیگر از آثاری که مربوط به دوره صفویان است یخچال صادقیه است که در شهر تبریز و در بازار تبریز قرار گرفته است.

خانه هنرمندان تبریز

که نام دیگر ان خانه ختایی است و در دوره صفویان ساخته شده است.

آرامگاه خواجه علی سیاهپوش،آرامگاه شاه حسین ولی ، مسجد بنی هاشم، مسجد امام جمعه، مسجد امام جمعه، مسجد قرامک نیز مربوط به دوران صفویان هستند.

 

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
UGXA[EGIF

عالییییییییییییی

TER]WP

عالیییییییی مرحبا