جاهای دیدنی شهر بجنورد

جاهای دیدنی شهر بجنورد

بجنورد یکی از شهرهای خراسان شمالی بوده و به عنوان چهل و چهارمین شهر ایران به شمار می‌رود. جاهای دیدنی شهر بجنورد گردشگری زیادی را جذب می کنند.

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و در شمال شرق ایران است. «بُژنُرد» کلمه‌ای است که در لهجه شمال خراسان تلفظ می‌شود. این شهر با مساحت ۳۶ کیلومترمربع به‌عنوان چهل و چهارمین شهر کشور محسوب می‌شود و یکی از شهرهای بزرگ خراسان است.

این شهر برای افرادی که از مسیرهای شمالی وارد استان‌های خراسان می‌شوند بیشتر با تفرجگاه بابا امان شناسایی شده است.

نام این شهر، «بیژن‌گُرد» یا بیژن یورد در منابع قدیمی و فرهنگ‌های لغت آورده شده و بیژن‌گرد (بجنورد) به معنی «ساخته بیژن» و «آبادشده به دست بیژن» است.

گردشگاه باباامان

باباامان در فاصله ۷ کیلومتری شهر بجنورد قرار گرفته و مکانی بسیار مناسب و دل انگیز برای استراحت و تفریح مسافرانی است که از شهرهای مختلف به بجنورد سفر می‌کنند. البته آرامگاه یکی از فرزندان امام موسی کاظم به نام شاهزاده اسماعیل در آنجا قرار دارد. دلیل زیبایی و خاص بودن این پارک، وجود انواع درختان زیبایی مانند زبان گنجشک، بوته‌های تمشک وحشی، اقاقیا ، چنار، زالزالک، و زردآلو و همچنین چشمه‌های زیبایی که در وسط و اطراف پارک قرار دارد و می‌توانید با گذراندن اوقات خود در انجا، لحظات خوشی برای خود و خانواده رقم بزنید. در این پارک یک حیات وحش نیز وجود دارد که در قسمت غربی پارک باباامان قرار دارد که وسعت آن ۲۰۵ هزار هکتار می‌باشد و جانوران زیادی مانند آهو درآن زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی شهر بجنورد
جاهای دیدنی شهر بجنورد

بش قارداش

یکی دیگر از مناطق طبیعی و جاذبه‌های دیدنی شهر بجنورد، بش قارداش است که در مسیر جاده بجنورد به سمت اسفراین واقع شده و فاصله آن با بجنورد هفت کیلومتر است. بش قارداش واژه ترکی است و معنای آن در فارسی یعنی پنج برادر است. البته به این مکان چهارمغان گفته می‌شود چون در زمان قبل از اسلام یعنی در دوران ساسانیان و اشکانیان، این منطقه محل اقامت چهار تن از بزرگان دینی زرتشتی بوده است.

البته درباره نام بش قارداش برای این مکانی داستانی زبانزد مردم است و آن داستان این است مردم باور دارند بجنورد که محل زندگی پنج برادر در گذشته‌های دور بوده است این برادران علیه ظلم و ستم حاکمان زمان خودشان اعتراض کردند و مورد تعقیب قرار گرفتند به گونه‌ای مجبورشدند فرار کنند و بنا به اراده‌ی خداوند پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که هر کدام از برادرها به سوراخی رفتند و سپس از سوراخها پنج چشمه پر آب جاری شد و بعد از آن به نام بش قارداش معروف شد.

آتشکده اسپاخو

یکی از آثار تاریخی شهر بجنورد که فاصله آن از بجنورد ۱۰۰ کیلومتر است  و در نزدیک روستای اسپاخو قرار دارد. این بنا قدمت طولانی دارد و به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. این آتشکده به شکل دایره‌ای محراب است و آتشدان و سوراخ‌هایی درون سقف گنبد برای خروج دود دارد.

غار کنه کرم

این غار در روستای حسن سو که یکی از روستاهای شهر بجنورد است قرار گرفته است و به معنی حفره گرم می‌باشد.  طول این غار ۲۵۰ متراست و عمق آن ۷۰ متر است. این غار پر از آبشارهای یخی استو سقف آن پر از یخشارها است. این غار در سال ۱۳۷۰ کشف شد و متعلق به دوره سوم زمین شناسی می‌باشد این غار منطقه‌ای بسیار دیدنی  و زیبا برای گردشگران است.

جاهای دیدنی شهر بجنورد
جاهای دیدنی شهر بجنورد

دریاچه سد شیرین دره

این دریاچه از شهر بجنورد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد و در مسیر جاده بجنورد – آشخانه قرار دارد. این سد بر روی رودخانه شیرین دره ساخته شده و لقب یکی از بزرگ‌ترین سدهای این استان را به خود اختصاص داده است.

خانه بانک ملی

این خانه متعلق به دوره پهلوی است و معماری آن ترکیبی از معماری اروپایی و سنتی است و سقف این خانه به صورت شیروانی است. بر روی پنجره‌های این خانه قاب‌هایی به صورت کاشی کاری کار شده است.

چشمه آبگرم ایوب پیغمبر

جاهای دیدنی شهر بجنورد
جاهای دیدنی شهر بجنورد

این چشمه ۹۵ کیلومتر از بجنورد فاصله دارد. این چشمه به صورت یک حوض است که دور آن را با نرده‌هایی پوشاندند تا از سقوط افراد جلوگیری شود. علت شهرت آب این چشمه این است که بسیاری از بیماری پوستی را درمان می‌کند. قدمت این روستای ایوب ۱۰۰تا ۱۵۰ سال است.  این روستا به دلیل وجود زیارتگاه حضرت ایوب به این نام معروف شده است، برای همین عده‌ای از مردم جهت زیارت به این روستا سفر می‌کنند، چون مردم معتقدند هنگامی که حضرت ایوب دچار بیماری پوستی شد و سپس به دستور خداوند در این چشمه حمام می‌کند و بیماری آن درمان می‌شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها