آثار تاریخی سبزوار

آثار تاریخی سبزوار

سبزوار به عنوان یکی از شهر های قهرمان پرور در رشته های مختلف علی الخصوص کشتی شناخته می شود. این شهر در کنار شهرت ورزشی خود از آثار تاریخی بسیاری نیز برخوردار می باشد که هر یک از آنها خود دارای تاریخچه ای چند صد بلکه چند هزار ساله هستند. با توجه به اینکه به بسیاری از آثار تاریخی سبزوار کم توجهی شده است امروز قصد داریم تا در این مقاله به معرفی چهار اثر از آثار تاریخی سبزوار بپردازیم تا شما کاربران گرامی بیش از پیش با این آثار آشنا شوید و در صورتی که به سبزوار سفر می نمایید از این آثار تاریخی نیز بازدید نمایید.

مصلی تاریخی سبزوار

اولین آثار تاریخی سبزوار که قصد معرفی آنرا داریم مصلی تاریخی سبزوار می باشد، این مصلی که در حاشیه شرقی شهر سبزوار قرار دارد در سده هشتم هجری قمری ساخته شده است و در دی ماه ۱۳۵۵ به عنوان یک اثر ملی به ثبت میراث فرهنگی رسیده است. این مصلی در طول عمر خود شاهد حوادث گوناگونی بوده است و در بازه از این زمان نیز به عنوان پناهگاهی برای سربداران مقیم سبزوار بوده است. در حال حاضر از این مصلی برای برگزاری نماز جمعه و نماز اعیاد بزرگ نیز استفاده می شود.

مصلی تاریخی سبزوار در ابتدا خاتقاه چند تن از بزرگان سربداریه بوده و بعدها به عنوان جایگاهی برای نمازهای اعیاد بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است. این مکان نمازگاهی بوده است که مردم سبزوار از دیر زمان برای برگزاری نمازهای عیدین و جمعه و نیز برگزاری نماز استسقاء بدان جا می ‌رفته‌اند.
در عهد صفویه این مصلی در خارج از شهر مشهد قرار داشت. این بنا توسط حاجی شجاع معمار اصفهانی ساخته شد و آن را را با کاشیهای معرق و تزئینات گچی آراسته اند و کتیبه هایی نیز بر ایوان و پایه ها نقش بسته است.
مصلی شهر سبزوار در دوره سربداران احداث و اولین محلی است که در ایران نماز جمعه در آن بر پا شده است و اکنون به عنوان موزه نماز در ایران شناخته می شود و محل به دار آویخته شدن شیخ خلیفه سربدار بدست مغولان نیز است. زیر بنای آن ۲۴۲ متر است و فضایی در حدود یک هکتار در اطراف آن واقع شده است که دیوار چینی کوتاهی دارد.

آدرس: سبزوار، خیابان خواجه نظام الملک (شهدا)

آثار تاریخی سبزوار
آثار تاریخی سبزوار

بقعه امام زاده یحیی سبزوار

بقعه امام زاده یحیی سبزوار دومین آثار تاریخی و دیدنی سبزوار می باشد که بسیاری از گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند از آن بازدید به عمل می آورند. در صورتی که شما نیز قصد بازدید از بقعه امام زاده یحیی سبزوار را دارید می توانید به تقاطع خیابان اسرا و بیهق رفته و از نزدیک شاهد این بنای تاریخی باشید. در گنبد این بقعه از کاشی های فیروزه ای استفاده شده و در اطراف آن نیز از کاشی و سرامیک و سنگ های تزئینی و زینتی بسیاری که مربوط به سده هفت و هشتم بوده است استفاده شده است.  در حال حاضر بقعه امام زاده یحیی سبزوار به عنوان یک زیارتگاه مورد استفاده عموم مردم و گردشگران داخلی و خارجی قرار میگیرد. این اثر در سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسید و جز آثار تاریخی و فرهنگی و هنری ایران به شمار رفت.آثار تاریخی سبزوار

آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، خیابان بیهق، اسرار شمالی

مسجد جامع سبزوار

این بنای تاریخی که متعلق به قرن هشتم است، ۴۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و شامل صحن، شبستان، ایوان های قبله و رواق است. در ضلع جنوبی آن ، ایوان قبله و محراب قرار دارد و کتیبه ای در بالای این ایوان دومناره ای دیده می شود که تاریخ ۱۲۹۲ هجری قمری بر روی آن حک شده است. در طرفین این قسمت شبستان هایی به طاق ضربی بلند همزمان با بنای ایوان جنوبی ایجاد شده است. در دالان سمت شرقی ایوان شمالی مسجد، کتیبه ای به صورت سنگ نوشته از دوران صفویه با تاریخ ۹۷۹ و ۱۱۳۶ به چشم می خورد که دستوری از طرف شاه طهماسب صفوی بوده و مبنی بر مراعات سکنه ی سبزوار است. از تزئینات قابل توجه مسجد جامع، کاش کاری ها خشتی و هفت رنگ آن می باشد، این تزئینات معماری ویژگی های قرن هشتم را به زیبایی به نمایش می گذارند، سبک معماری آن با شهرهای کویری مطابقت دارد و از بخش های ارزشمند این بنا، گنبد پشت ایوان جنوبی آن است که یک پوسته و به شکل عرقچینی با ارتفاع ۱۲/۸۰ متر است. از دیگر ویژگی های بارز این مسجد نوشتن آیات قرآن بر سر در مسجد و برخی دیوارهای مسجد است که استفاده از هنر اسلامی را هنگام بنای این مسجد نشان می دهد. آثار تاریخی سبزوار
آدرس: خراسان رضوی سبزوار، بعد از چهارراه امامزاده یحیی، خیابان بیهق

آتشکده خانه دیو

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی شهر سبزوار، آتشکده ی آذر برزین مهر یا همان خانه دیو است. این آتشکده که بازمانده از دوران ساسانیان است تا دوره ی سلجوقی مورد استفاده بوده است. معماری این آتشکده بسیار منحصر به فرد بوده است، به طوری که پلان آن را می توان با پلان آتشکده ی تخت سلیمان مقایسه کرد. این بنا از بناهای جالب در روستا فشتنق است و چهارطاقی آن یکی از چارطاقی های منفرد ایران است که در یکی از صعب العبورترین مناطق کوهستانی شمال غربی سبزوار و بر فراز قله ی صخره ای سخت واقع شده است، و مانند دیگر چارطاقی های منفرد ایران ، این بنا چشم اندازی باز و وسیع دارد. به مرور زمان بخش های زیادی از گنبد، پایه ها و طاق های آن تخریب شده اند و با توجه به ویژگی های معماری خانه دیو، قدمت آن را ۲۰۰۰ سال تخمین زده اند. آثار تاریخی سبزوار
آدرس: خراسان رضوی، روستای فشتنق

سخن آخر

امیدواریم شما بازدید کنندگان گرامی با مطالعه این مقاله اطلاعات مناسبی در رابطه با این دو آثار تاریخی سبزوار به دست آورده و در زمانی که به سبزوار سفر کرده اید به این دو اثر تاریخی و بسیاری دیگر از آثار تاریخی شهر سبزوار نیز سری بزنید.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها