کویر طبس

شاید نام کویر طبس به گوشتان خورده باشد. محلی که تورهای گردشگری و رصدی زیادی برای آن وجود دارد. ارامشی مطلق در دل کویر، قدم زدن روی سطح دریاچه‌ای نمکین، شن‌های روان، خانه‌های بوم گردی و از همه مهم‌تر دره‌ای که به گرند کانیون ایران شهرت دارد همه و همه در این کویر یکی از زیباترین کویرهای ایران قرار دارند.

کویر طبس در کجا قرار دارد؟

کویر طبس در نزدیکی شهر طبس، شهری در شمال شرقی یزد و غرب خراسان جنوبی واقع شده است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران با اقلیم بیابانی است. در دل این کویر می‌توان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی یافت که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.کویر طبس

معرفی کویر طبس

درباره‌ی وجه تسمیه و چگونگی نام گذاری طبس گفته شده است که اسم آن تب بس بوده است: یعنی داغی و حرارت زیاد است. برخی دیگر البته نام این کویر را متعلق به زبان سلوکیان می‌دانند. کویر و بیابان هر یک زیبایی‌های منحصر به فرد و رازآلود خود را دارند.

در میان کویرهای ایران، هر طور حساب کنید کویر طبس چیز دیگری است. این سرزمین سراپا یک رنگ، دلی به لطافت شن‌های روانش دارد. آنقدر که دلت می‌خواهد در آرامشش غرق شوی و دست در دست ستارگان آسمانش تا قلمرو سکوت عزیمت کنی. در حقیقت افراد زیادی به قصد تماشای یکی از پرستاره‌ترین آسمان‌های ایران به منطقه‌ی طبس می‌آیند و تورهای گردشگری و رصدی زیادی به این منظور وجود دارند.

به کدام قسمت‌های کویر طبس برویم؟

  • کویر حلوان طبس

حلوان روستایی در دل کویر طبس است که به خاطر کویر بکر و نخلستان‌های خرمایش شهرت دارد. باتلاق‌های نمکی و رسی، گذرگاه های کم نظیری که از تلاقی کوه و ریگ دره‌ها به وجود آمده‌اند و… جذابیت‌های دیدنی حلوان است که شاید در نوع خود بی نظیر باشد. به دلیل وجود معادن فراوان در این منطقه،جاده های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید از آن را آسان کرده است.در این‌جا خانه‌ی بوم‌گردی با معماری سنتی، حوض زیبا و منظره‌ای دل‌نواز برای گردشگران فراهم آمده است.

کویر طبس

  • کویر مصر طبس

روستای مصر یا کویر مصر روستایی کوچک از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است. موقعیت جغرافیایی کویر مصر، ۳۴.۰۴ شمالی  و ۵۴.۴۷ شرقی است و درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. روستای مصر به دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب و هوای گرم و خشک است. نام‌های پیشین کویر مصر به ترتیب “چاه دراز”، “کلاته یوسف” و “مزرعه یوسف” است.

گله های شتر و شتر سواری در لابه لای تپه های ماسه ای مصر یکی از جلوه های کویر برای مردم شهر میباشد. عروسان نیز که با نخلستان های سرسبزش همچون عروسی بردامان کویر نشسته است، یکی از آبادیهای زیبای منطقه به شمار می رود. گفتنی است که افزون بر امیرآباد، نخلستان های زیبای فرحزاد در شمال مصر که محاصره ی شنهای روان درآمده اند و نیز وجود پوششی متراکم از نی هایی به طول ۴ متر در جوار چشمه ای که حدود ۶ کیلومتر با خاور مصر فاصله دارد بر جذابیت های دیداری این سکونت گاه افزوده است؛ سکونت گاهی که وجود اشکال شنی مواج و لغزان در اطرافش گاه مناظری بکرتر از سرزمین اهرام ثلاثه می آفرینند.

  • کال جنی یا دره جن‌ها

از اسم عجیب و غریب این منطقه خوشتان می‌آید؟ مردم در گذشته آن را محل زندگی جن و ارواح می‌دانستند اما هم‌اکنون به جاذبه‌ای گردشگری مبدل شده است. تنها ۳۵ کیلومتر به سمت شمال شهر طبس بروید و در اطراف روستای ازمیغان، در امتداد خروجی یک قنات به دره‌ای بکر و زیبا برسید. این جا همان دره‌ی جن‌هاست. یکی از بی‌همتاترین دره‌های جهان. عکاسان زیادی از کشورهای مختلف برای عکس‌برداری و تماشای این دره‌ی مخوف و این شاهکار طبیعی به کویر طبس سفر می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: طبس، مقصد گردشگری علاقه‌مندان به کویر

کویر طبس

به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به کویر طبس را دارید، پس از مشخص کردن محل خواب و اقامت به عنوان اولین مقصد به این دره سر بزنید. این جا را می‌توان نسخه‌ای بی بدیل از گرند کانیون آمریکا دانست. شاید تا قبل از این که منظره ی کال جنی مقابل چشمانمان قرار بگیرد، حتی تصور دره‌ای چنین زیبا و پر آب در پهنه‌ی این کویر تشنه کمی دشوار و دور از ذهن باشد.کویر طبس

در این محل می‌توان یک روز کامل فقط نشست و محو زیبایی طبیعت شد. نقوش و برجستگی‌های دیواره‌ی دره از یک سو، صداهای وهم‌انگیزی که در اثر وزش باد در دره می‌پیچد از سوی دیگر. نقوش دیواره‎ها در اثر هزاران سال فرسایش و سیلاب پدید آمده‌اند و خود به تنهایی شاهکاری هنری هستند.کویر طبس

در این دره باید وقت زیادی داشته باشید. هر چه جلوتر بروید زیبایی‌های بیشتری خود را نشان می‌دهند. حوضچه‌های آبی که و آبشارهای کوچکی که بعضی از آن‌ها یکی دو متر عمق دارند و محلی‌ها به آن‌ها شلن می‌گویند، شما را مسحور می‌کند.

در ادامه‌ی مسیر با تونل‌ها و حفره‌هایی مواجه خواهید شد که دیگر حاصل فرسایش طبیعت نمی‌باشد. گفته می‌شود این تونل‌ها و حفره‌هایی که “خانه‌ی گبرها” نام دارند، در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است و به دوران ساسانی برمی‌گردند.کویر طبس

با توجه به وجود آب در منطقه، نخلستانی هم به صورت خودرو در دل این کویر روییده است که آن هم از جاذبه‌های گردشگری منطقه است. اگر می‌خواهید یک روز کامل را در منطقه‌ای رازآلود و فراتر از تصور بگذرانید حتماً به این جا سفر کنید.

  • دریاچه‌ی نمک خور

این جا، زمین لباس سفیدی از جنس بلورهای نمک به تن دارد. سکوت چاشنی این طبیعت زیبا شده و زیباییی‌اش را چند برابر می‌کند. برای دیدن این قسمت از زمین از طبس فاصله بگیرید و راهی روستای محمد آباد شوید. نمک زیاد در رودی در نزدیکی این روستا و اقلیم بیابانی همه دست به دست هم داده‌اند و این شاهکار را ساخته‌اند. جالب است بدانید در گذشته، نمک مردم روستا از همین جا تامین ‌می‌شد.کویر طبس

دریاچه‌های نمک یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های پهنه‌ی کویر هستند. این دریاچه ها با عمقی کم، گاهی در حد چند سانتی متر، و انعکاس سفیدی برف گونه ی خود در کویر چشم هر بیننده ای را خیره می کنند. در این میان، دریاچه‌ی خور جایگاه ویژه‌ای دارد، چرا که خور، بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. عمق این دریاچه به خاطر حرکت دائمی سفره‌های آب شور، بسیار نازک بوده و از ۵ تا ۱ سانتی متر متغیر است.کویر طبس

روی دریاچه‌های نمک پدیده‌ای زیبا با ساختار چند ضلعی به صورت شبکه‌ای ایجاد می‌شود که در اصطلاح پلی گون یا چند ضلعی نام دارند. این چند ضلعی‌های نمکین معمولاً به اندازه‌ای استقامت دارند که به راحتی نتوانید آن‌ها بکنید یا خرد کنید و ابعاد آن‌ها بسته به شرایط محیطی متغیر است. عکاسی از منظره‌ی این پلی گون‌ها به خصوص در هنگام طلوع و غروب بسیار لذت بخش است.

  • شالیزارهای ازمیغان

شالیزار وسط کویر؟ مگر امکان دارد؟  باید بگوییم بله! در کویر طبس عجایب زیادی وجود دارد. تصور کنید در میان کویری بی آب و علف در حال گذر هستید که ناگهان روستای سرسبزی به چشم‌ ‌می‌خورد. اگر نزدیک روستا شوید، شالیزارهای کنار نخلستان نظرتان را جلب می‌کنند. به علاوه‌ی خانه‌های خشت و گلی و گذر آبی که به روستا زندگی می‌بخشد. شاید دور از تصور باشد اما اقلیم اینجا به گونه‌ای است که به جایی مناسب برای کشت خرما و برنج تبدیل شده.کویر طبس

فصل مناسب سفر به طبس

فصل مناسب: ما توصیه می‌کنیم پاییز را انتخاب کنید تا آب وهوای مطلوب‌تری را تجربه کنید.

چه چیزهایی ببریم: کفش مناسب، وسایل ضروری و شخصی و چند لباس در کوله‌تان بگذارید. دوربین عکاسی برای ثبت مناظر بی‌نظیر طبس فراموش‌تان نشود. اگر تلسکوپ یا دوربین دوچشمی دارید برای رصد ستارگان آن‌ها را همراه ببرید.

ویدئویی تماشایی از کال جنی کویر طبس

منبع میهن شو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها