۲ مسجد تاریخی شیراز

۲ مسجد تاریخی شیراز

مساجد قدیمی بسیاری در شهر زیبای شیراز وجود دارد اما در این مقاله به معرفی ۲ مسجد تاریخی شیراز می پردازیم.

  1. مسجد نصیرالملک شیراز

این مسجد به دلیل نور های رنگارنگی که به دلیل شیشه های رنگی در داخل خانه ایجاد می شود معروف می باشد.

این بنا در دوره قاجار در سال ۱۳۰۵ هجری قمری ساخته شد توسط حسنعلی نصیر الملک ساخته شد.

در دوره صفویه به علت در اوج بودن شیعه و مسلط شدن ان بر مردم بر تمامی اثار این دوره تاثیر گذاشته است.که یکی از تاثیرات ان در طراحی مسجد نصیرالملک دیده می شود.

ساخت ان حدود ۱۲ سال به طول انجامید و کار حفظ و مرمت این اثار طبق استاندارد های جهانی همچنان در حال انجام می باشد. 2 مسجد تاریخی شیراز

در ورودی شمالی مسجد صحن بزرگی به چشم می خورد همچنین در ورودی دارای طاق نمای زیبایی نیز می باشد که سقف ان با کاشی های رنگارنگ جلا داده شده است.

این مسجد دارای دو شبستان غربی و شرقی نیز می باشد.سنگ تراشی و تزئین ان با الگو قرار دادن مسجد وکیل شیراز انجام شده است.

مسجد همچنین دارای دو ایوان شمالی و جنوبی نیز می باشد که در ایوان شمالی سه طاق وجود دارد که طاق میانی از همه مرتفع تر است و به طاق مروارید مشهور است.

  1. مسجد جامع عتیق

در هر نقطه ای از شیراز می توان جاذبه ای تاریخی را یافت که زیبایی خاصی را به نمایش گذاشته است. یکی از این دیدنی ها مسجد عتیق است که با نام های مسجد جمعه و مسجد آدینه نیز شناخته می شود و عنوان کهن ترین مسجد شیراز را یدک می کشد. این مسجد اولین هسته مذهبی شهر شیراز نیز محسوب می شود و تنها یک مکان مذهبی نبوده بلکه زمانی عملکرد اجتماعی-سیاسی نیز داشته است. ظاهر این مسجد بر خلاف دیگر مساجد شیراز بسیار ساده است و تنها کاشی کاری های آبی رنگی بر قسمت هایی از آن خودنمایی می کنند. این بنا در همسایگی حرم شاهچراغ قرار دارد و یکی از ورودی‌های آن در داخل حیاط حرم واقع شده است.

مسجد عتیق یادگاری از دوره ایلخانیان است و نام آن از ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ۷۲ در میان آثار ملی ایران قرار دارد. 2 مسجد تاریخی شیراز

این مسجد کهن ترین مسجد شیراز می باشد که در دوران حکومت لیث صفاری در سال ۲۹۴ هجری قمری ساخته شده است.این مسجد با نام های دیگری هم شناخته می شود مثل مسجد جمعه، مسجد آدینه، مسجد جامع.

در وسط صحن این مسجد یک بنای مکعبی شکل که از زمین ارتفاعی گرفته است قرار دارد.

این مسجد در شرق مسجد شاهچراغ قرار دارد و دارای شش در ورودی می باشد که نام های ان ها متفاوت می باشد.

 2 مسجد تاریخی شیراز

 

 

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها