روستای کریک کجاست؟

روستای کریک در استان کهگیلویه و بویراحمد

معرفی

یکی از روستاهای خوش آب و هوا که از جاذبه های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد است و سالانه گردشگران و مسافران بسیاری را مجذوب خود کرده است روستای کریک است. این روستا با طبیعت زیبا و اعجاب انگیزش چشمان هر فردی را به سوی خود می‌کشاند. طوری که با یک نگاه دیگر نمی‌توانند چشم از آن بردارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی این روستای خوش آب و هوا آشنا شویم.

در شهرستان سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد روستایی به نام کریک واقع شده که دارای آب و هوایی مطبوع، باغ هایی پر از میوه و شالیزارهایی با عطر خوش برنج نیز است که می تواند به عنوان یکی از مقاصد برتر برای سفر به این استان به شمار بیاید. معماری خانه های این روستا بلافاصله پس از این که با آنها روبرو می شوید، شما را یاد روستای ماسوله گیلان می اندازد. البته روستای کریک در استان کهگیلویه و بویراحمد همانند ماسوله سرسبز نیست. اما بی‌شک شما را در زیبایی‌های گیرایش غرق خواهد کرد. دیوارهای خشتی و گلی برای جلوگیری از نفوذ گرما و سرما و استحکام به صورت ضخیم ساخته شده اند . پی خانه ها از چیدن سنگ ها به روی هم ساخته شده و بعد یک کلاف افقی از جنس چوب بر روی آن قرار گرفته است و ساختمان خانه روی آن بنا شده است.

معماری روستای کریک
معماری روستای کریک

چشم‌انداز ارتفاعات سرسبز روستا با پس زمینه جنگل‌های گسترده بلوط و صدای زنگوله و سرو صدای گوسفندان عشایر که در ایل راههای کنار روستا در غروب ناپدید می شوند، رویایی است که می تواند در روستای کریک به حقیقت بپیوندد.

چند کیلومتری که از فضای شهر یاسوج فاصله می گیری، در مسیری که رودخانه بشار در پیچ و خم دره ها و دشتها به سمت جنوب در حرکت است، زمینهای سبز شالیزار و بوی معطر برنج محلی هر بیننده ای را به روستا می کشاند. نمای روستا از دور شبیه یک تابلوی نقاشی است با آسمانی آبی، دامنه هایی سبز و خانه هایی که سقف و حیاطشان در هم تنیده شده و کوچه راه هایی که از دل خانه ها میگذرد، رهگذران را فرا می خواند.

رقص دستمالهای هفت رنگ و لباس زیبای زنان روستا همه و همه زیبایی هایی است که می توان در سفر به این روستا تجربه کرد. روستای کریک در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای قدمتی طولانی است، این روستا در دوران هخامنشیان در کنار یکی از راه های اصلیقرار داشته است که همین سبب شده تا هر روز بر رونق این روستا افزوده شود. از طرفی عبور این راه اصلی از کنار روستای کریک آن را به روستایی با پر اهمیت در زمینه ‌ی تجارت، کسب‌ و کار و رفت‌ و آمد تبدیل کرد.

عکس طبیعت رویایی روستای کریک %d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b1%db%8c%da%a9-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
طبیعت رویایی روستای کریک

در روستای کریک چهار بارگاه امامزاده وجود دارد که بارگاه دو امامزاده به نام های امامزاده عسگر (ع) و امامزاده اسحاق (ع) در درون روستا و و بقعه نیمه مخروبه امامزادگان شاه نعمت اله و علی (ع) در حوالی روستا قرار دارد و جزو آثار فرهنگی روستا به حساب می آیند. مردم روستای کریک سی سخت نسبت خود را به امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق مربوط می دانند. زبان مردم روستای کریک لری می باشد و مذهب آنان نیز تشیع جعفری است. جمعیت روستای کریک در حدود ۴.۰۰۰ نفر گزارش شده است. شاهنامه خوانی بزرگان روستا را می توان کهن ترین آداب و سنن به جامانده در روستای کریک برشمرد.

سوغاتی های معروف روستای کریک روغن حیوانی، انگور، کشک و برنج می باشد. گلیم و قالی که هنر دست زنان روستای کریک است جزو صنایع دستی مشهور آن بوده و  باعث شده تا به اقتصاد مردم روستا کمک شایانی شود. عبور رودخانه کریک از وسط روستا نیز طراوت و شادابی آنرا دوچندان کرده است. این روستا در حد فاصل ۲۵ کیلومتری شهرستان یاسوج واقع شده و به دلیل برخوداری از آب و هوای مطبوع، مردمان با فرهنگ و تمدن کهن و آداب و سنن باستانی، به قطب گردشگری در بین اهالی یاسوج و مسافران آن بدل گشته است.

 

تفریحات در روستای کریک

در این روستا آب و هوا به اندازه ای خوب است که بهترین کار ممکن قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستا در اول صبح است چرا که در این زمان می توانید دخترانی با لباس های رنگارنگ و چارقدهای زیبا را که در رفت و روب ایوان های خانه هایشان هستند ببینید و جلوه ی ویژه ای به منظره ی این روستای زیبا می دهد. از طرف دیگر می توانید مردانی که دام ها را به سوی چراگاه ها می برند را مشاهده کنید و ترکیب تمامی این موارد می تواند باعث شود شما از چارچوب زندگی شهری خارج شوید و کمی آرامش و زندگی عادی مردمان این سرزمین را مشاهده کنید.

روستای کریک
روستای کریک

همچنان که در حال پیاده روی هستید، قطعا مدهوش خواهید شد زیرا مزارع برنج در اطراف این روستا قرار دارند و بوی برج این منطقه را بر خواهد برداشت.  حتما دوربین مناسبی همراه خودتان داشته باشید تا عکس های خوبی از این منطقه بگیرید تا در رشد صنعت گردشگری این استان گام مثبتی برداشته باشید. اگر به کوهنوردی علاقه دارید می توانید صعود به ارتفاعات در این منطقه را تجربه کنید . روستای کریک در مسیر صعود به قله ی دنا قرار گرفته است. به کنار رودخانه بروید و کمی آب بازی با شیطنت را تجربه کنید.  در اطراف روستا به گشت و گذار بپردازید شاید یکی از جلوه های تازه ی روستا را کشف کنید.

شب ها را بیدار باشید و گوش هایتان را تیز کنید . صدای گذر رودخانه از روستا در کنار تماشای ستارگان در آسمانی که در آن از دود و دم خبری نیست لحظات به یادماندنی را برایتان به وجود می آورند . به شاهنامه خوانی کهنسالان روستا گوش فرا دهید تا یکی از رویایی ترین شب هایتان را در خاطرتان ثبت کنید. در مراسم شاد حنابندان و عروسی نیز صدای تیراندازی در روستا طنین انداز می شود و شادی مردمان روستا را فریاد می زند.

جاذبه های روستای کریک

دو آسیاب، یک چشمه قنات و دو گورستان قدیمی در این روستا وجود دارد که در زمره آثار تاریخی قرار می گیرد و باعث شده تا روستای کریک از حیث جاذبه های تاریخی نیز بی بهره نباشد.رودخانه بشار و پل کلو، چشمه زیر امامزاده، چشمه پشت آسیاب و چندین آبشارهای کوچک در مسیر دو رودخانه نام برده شده نیز جاذبه های طبیعی این روستای زیبا می باشند.

عکس خانه های روستای کریک %d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b1%db%8c%da%a9-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
خانه های روستای کریک

چه فصلی را برای سفر به روستای کریک انتخاب کنیم

آب و هوای مطبوع و کوهستانی این روستا آن را به یکی از ییلاقات منطقه تبدیل کرده است . در بهار و تابستان سفر به این روستا را در برنامه ی سفر خود بگنجانید . در پاییز هم لباس رنگارنگ طبیعت تصویر تازه ای در روستا ایجاد می کند اما در زمستان آب و هوای سرد و خشک مانعی برای قرار گرفتن این روستا در لیست مقاصد سفر است.

عکس طبیعت پاییزی روستا %d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b1%db%8c%da%a9-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
طبیعت پاییزی روستا

مسیر دسترسی

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد-سی سخت-روستای کریک . اگر کوله بارتان برای سفر به روستای کریک آماده است . به سوی استان کهگیلویه و بویراحمد بروید . مسیر این روستا از شهر یاسوج و شهر سی سخت آسفالته است و شما را به ورودی روستا می رساند.

روستای کریک و خانه هایی مشابه ماسوله
روستای کریک و خانه هایی مشابه ماسوله

 

ویدئوی معرفی روستای کریک

منابع

۱ – روستای کریک، ماسوله ی استان کهگیلویه و بویراحمد – الی گشت

۲ – روستای کریک: ماسوله ای در جنوب ایران – yjc

۳ – روستای کریک یاسوج | ماسوله ی فراموش شده ی جنوب – کارناوال

۴ – روستای کریک یاسوج – انی شات

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها