بهترین مراکز تفریحی تهران کجاست؟

دریاچه چیتگر، تهران

معرفی

یکی از جاذبه ها و مناطق دیدنی در کشور عزیزمان ایران که با طبیعت بکرو زیبایش گردشگران و مسافران زیادی را مجذوب خود کرده است، دریاچه چیتگر است. این دریاچه مکانی بسیار مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و رهایی از این زندگی ماشینی است. اگر می‌خواهید درباره‌ی این دریاچه بیشتر بدانید، ما را در این مقاله همراهی کنید.

دریاچه چیتگر در شمال غرب تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ قرار داشته که از شمال و شرق به محور چهار باغ، بزرگراه همت و آزادگان، از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می شود. دریاچه مصنوعی چیتگر فاز اول آن در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ افتتاح شد.

مساحت دریاچه چیتگر (خلیج فارس) ۱۳۰ هکتار بوده و در مجاورت آن ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی نیز در پهنه خشکی ایجاد شده است. حدود ۸۰ درصد از آب این دریاچه از محل آب رودخانه کن و مابقی از روان آب های حوزه میانی و سطحی منطقه تأمین می شود. این مجموعه دارای ۸ ورودی اصلی می باشد که سه ورودی در شمال دریاچه، سه ورودی در شرق و دو ورودی در غرب و شمال غرب واقع شده است.

عکس دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس دریاچه‌ای مصنوعی است که در شمال غرب تهران و منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده‌است. %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس دریاچه‌ای مصنوعی است که در شمال غرب تهران و منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده‌است.

با وجود پارک‌ های جنگلی چیتگر، خرگوش دره، لتمال کن و جهت وزش باد در تهران که عموما غربی-شرقی است این محدوده از تهران آب و هوای پاکیزه و مطلوب تری نسبت به دیگر مناطق تهران دارد و به نظر می رسد ظرف یک دهه آینده، یکی از مناطق مهم پایتخت و حتی ایران باشد.

حجم دریاچه پشت سد نیز درحدود ۶٫۹ میلیون متر مکعب برآورد می‌گردد. طول تاج سد دریاچه ۷۳۰ متر و عرض آن ۱۲ متر، محیط دایک ساحلی پیرامون دریاچه ۴۸۰۰ متر و قطر دریاچه ۱۸۰۰ متر می‌باشد. عمق دریاچه در کناره‌ها بین یک‌ونیم تا دومتر است، اما در اواسط دریاچه عمق به ۱۲ متر هم می‌رسد. پارگینگ، زمین بازی و رستوران های بزرگ و کوچک در کنار دست فروش ها و بلالی ها و بستنی فروش ها، از جمله خدمات این مجموعه به شمار می رود که در کناب آب نمای موزیکال و سرویس های بهداشتی و نمازخانه، در اختیار بازدید کننده گان قرار دارد.

عکس نمایی از شمال دریاچه مصنوعی چیتگر و ساختمان‌های مجاور آن در غرب تهران، فروردین 1393 %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
نمایی از شمال دریاچه مصنوعی چیتگر و ساختمان‌های مجاور آن در غرب تهران، فروردین ۱۳۹۳

یکی از قابلیت های این پارک، نزدیکی با مراکز تفریحی غرب تهران از جمله مجموعه ورزشی آزادی، پردیس اسب سواری، آبشار مصنوعی تهران، پارک جنگلی چیتگر  و پارگ ارم است که فرصت های گردشگری شهری متعددی را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

در دریاچه، ماهی های فراوانی رها سازی شده که غذا دادن به آن ها ممنوع است. مرغ های دریایی که در این منطقه در یکی دو سال اخیر رها سازی شده اند، حال و هوای یک دریاچه واقعی را در معرض دید بازدید کننده گان قرار داده که اتفاقا در برخی از فصول سال نیز، میزبان پرنده گان  مهاجر داخلی و بین المللی نیز  می شود.

پوشش گیاهی متنوعی برای بخش ساحلی در نظر گرفته اند که درختان کاج و سرو و اقاقیا در ان به چشم می خورد. در بخش جنوبی دریاچه، آلاچیق هایی به صورت میز و صندلی قرار دارد که چشم انداز خوبی از دریاچه دارند.

عکس دریاچه چیتگر در شب %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
دریاچه چیتگر در شب

 

قایق سواری در چیتگر

یکی از اولین کارهایی که می توان در دریاچه چیتگر انجام داد، قایق سواری است. در دریاچه چیتگر چند نوع قایق به چشم می خورد که قایق های پدالی، شارژی، قایق های اتوبوسی یا کاتامارا و قایق های موتوری از آن جمله هستند. برای قایق سواری، خود را به یکی از دو اسکله دریاچه برسانید و بلیت هر یک را در همان جا تهیه کنید.

قایق سواری در چیتگر
قایق سواری در چیتگر

ماهیگیری در چیتگر

از تفریحات جذاب دریاچه چیتگر، ماهیگیری در این پهنه آبی در داخل شهر تهران است. در کنار مرکز خرید، یک کلوپ ماهیگیری وجود دارد که با استفاده از خدمات و امکانات آن می توانید در دریاچه چیتگر ماهی بگیرید و تفریحی متفاوت را در پایتخت تجربه کنید. انواع لوازم و وسایل مورد نیاز برای ماهیگیری در این کلوپ به شما اجاره داده می شود.

دریاچه چیتگر
دریاچه چیتگر

مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری

دور تا دور دریاچه چیتگر مسیرهایی برای دوچرخه سواری و پیاده روی ایجاد شده است که بخشی از آن در اسکله بام لند قرار دارد. مسیری ۶ کیلومتری که می تواند به یکی از خاطره انگیزترین نقاط تهران برای شما تبدیل شود. دوچرخه یا کفش های راحتی تان را بردارید و طلوع و غروب آفتاب در این مرکز تفریحی جذاب را از دست ندهید.

مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری
مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری

تشک پرش آزاد

تشک پرش آزاد که در قسمت انتهایی مرکز خریدها در سمت راست مجموعه قرار دارد، یکی از تفریحات جدید بام لند است. مکانی که در آن می توانید از پله های چوبی بالا بروید و از ارتفاع خود را بر روی تشکی بادی بیندازید و انرژی خود را خالی کنید.

تشک پرش دریاچه چیتگر
تشک پرش دریاچه چیتگر

راید اسکیت هوایی

یکی از هیجان انگیزترین بازی های اطراف دریاچه راید اسکیت هوایی است! این بازی که به شکل U غول پیکری است، شما را به چالشی از سرعت و هیجان فرا می خواند. در این بازی شرکت کنندگان دور تا دور در محفظه دایره ای شکلی می نشینند. پس از جایگیری در کنار هم، حرکت اسکیت هوایی آغاز می شود. ابتدا به آرامی به بالای مسیر U شکل برده شده و سپس با سرعت و شدت به پایین پرتاب می‌شوید!

راید اسکیت هوایی
راید اسکیت هوایی

سرسره های سقوط آزاد

یکی از بازی های جدید دریاچه چیتگر را در پیش روی خود دارید. این سرسره ها که محصولی از یک شرکت آلمانی هستند، به کمک و زیر نظر متخصصان داخلی در کنار دریاچه نصب شده اند. سرسره های سقوط آزاد در واقع دو نوع سرسره هستند که از سریع ترین و هیجان انگیزترین ها در خاورمیانه محسوب می شوند.

سرسره های سقوط آزاد
سرسره های سقوط آزاد

برای آن که از این سرسره ها پایین بیایید، ابتدا باید ارتفاعی ۲۴ متری را از پله ها بالا بروید و خود را آماده کنید. سپس این شمایید که می توانید بین دو سرسره سریع و موج دار یکی را انتخاب کرده و لذت یکی از متفاوت ترین سرسره های پایتخت به طول ۸۰ متر را تجربه کنید.

ساحل سنگی

از جدید  ترین امکانات این مجموعه می توان به ساحل سنگی اشاره کرد که فضای جالب و نوستالژیکی را برای شهروندان فراهم کرده است تا بتوانید بدون جوراب و کفش، روی این ساحل سنگی پر آب راه رفته و حال و هوایی تازه کنید. این ساحل سنگی در بخش شمالی دریاچه مشاهده می شود و می توانید تا نزدیکی آب بروید. اما مراقب باشید که صدای نگهبانان در نیاید که با کسی شوخی ندارند!

عکس ساحل سنگی چیتگر %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
ساحل سنگی چیتگر

سافاری پارک وحشت

سافاری پارک وحشت دریاچه چیتگر نیز نخستین سافاری وحشت در ایران است. این سافاری، مجموعه سرپوشیده و دالان مانندی است که با ورود به آن، تمام مسیر را پیاده طی می کنید و با این کار، در واقع ترس را در آغوش می کشید! از بدو ورود به سافاری پارک وحشت، استقبال ترسناکی از شما خواهد شد و این که در طول مسیر قرار است چطور بترسید را به تجربه شما واگذار می کنیم؛ اما بد نیست بدانید در انتها فردی با اره برقی از شما خداحافظی خواهد کرد!

سافاری پارک وحشت
سافاری پارک وحشت

اسکیت u شکل

اسکیت u شکل نیز از جمله خدمات این مجموعه است. فضایی جالب که برای اسکیت سوار ها و عاشقان هیجان و ماجراجویی های این چنینی، امکانات خوبی را تدارک دیده اند. شما می توانید با پرداخت ۱۰ هزار تومان به مدت نیم ساعت از این فضا استفاده کنید.

کلوپ اسکیت چیتگر
کلوپ اسکیت چیتگر

سینما هرم هیجان

سینما هرم هیجان،‌ از جمله سینماهای شش بعدی بوده که وقتی از ارتفاع دو متری بالا بروید و در صندلی قرار بگیرید، پله ها جمع شده و با انتخاب خود، فیلمی را تماشا می کنید هیجان آمیز!

سینما سه بعدی چیتگر
سینما سه بعدی چیتگر

چه فصلی را برای سفر به دریاچه چیتگر انتخاب کنیم

شش ماه اول سال: در شش ماه اول سال، دمای هوا بالاست و پیک نیک و یا حتا پیاده روی در جوار دریاچه، می تواند بسیار مطبوع و لذت بخش باشد. همچنین در این زمان درختان و فضای سبز اطراف بر جذابیت بازدید شما اضافه می کنند.

عکس Related image %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org

شش ماه دوم سال: در نیمه دوم سال، دیگر از گرمای سابق خبری نیست و شاید گردش در اطراف دریاچه چندان گزینه دلخواهی نباشد؛ اما مرغان دریایی چیتگر را از قلم نیندازید. دقیقا در این زمان است که سر و کله کاکایی ها پیدا می شود و فوج فوج در آسمان چیتگر پرواز کرده و یا در نزدیکی ساحل بر روی زمین می نشینند. پس زمستان ها و پاییز دریاچه چیتگر را از دست ندهید و از نزدیک این موجودات دلربا را تماشا کنید.

مسیر دسترسی

مسیر شماره یک: همت غرب،شهید خرازی،خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس

مسیر شماره دو: اتوبان آزادگان شمالی،خروجی شهید خرازی،خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس

مسیر شماره سه: جاده مخصوص کرج ،خروجی ایران خودرو شمالی

ویدئوی معرفی چیتگر

منابع

۱ – دریاچه چیتگر تهران – بیتوته

۲ – دریاچه چیتگر – ویکی پدیا

۳ – دریاچه چیتگر تهران | خلیج فارس پایتخت – کارناوال

۴ – بام لند تهران، خوشگذرانی در ساحل دریاچه چیتگر – برترین ها

۵ – دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) – کی کجاس

۶ – همه آنچه باید درباره دریاچه خلیج فارس تهران، بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه بدانیم – روزیاتو

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها