راهنمای سفر به کردستان

اگر قصد سفر به یک استان کوهستانی و تاریخی را دارید، راهنمای سفر به کردستان را دنبال نمایید. کردستان با تاریخ غنی و طبیعتی بکر، مناسب برای سفر در فصول گرم سال است.

راهنمای سفر به کردستان

اگر از طرفداران اسکی هستید می‌توانید در فصول سرد سال به پیست اسکی بین المللی بیجار سفر کنید. این پیست اسکی بر روی دامنه ی کوه نسار به وسعت ۱۱۲ هکتار قرار دارد. این پیست اسکی که جزو پنج جاذبه اصلی گردشگری کردستان محسوب می‌شود دارای تله سیژ به طول ۱۳۰۰ متر و همچنین ۲ هکتار پیست اسکی چمن می‌باشد.

وضعیت آب و هوایی

اگر اهل سفرهای زمستانی نیستید، بهترین زمان برای سفر به کردستان از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر است. برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت بارانی هم، به علت بارندگی زیاد و سرسبزی منطقه، بهترین زمان فرودین و اردیبهشت است. طرفداران اسکی و برف هم بهتر است در فصل زمستان به این استان سفر کنند.

تاریخچه کردستان

کردها از نسل مادها هستند که پس از مادها بر ضد حکومت های غیر کرد حاکم بر کردستان قیام کرده اند. تمامی بخش های کرد نشین تا قرن ۱۶ میلادی جزو سرزمین های ایران بوده اند. با روی کار آمدن سلجوقیان کردستان امروزی با همین نام بر روی کوهستان تشکیل گردید. در دوران صفویه با حمله عثمانی ها، بخشی از کردستان از ایران جدا شد که امروزه با نام های کردستان سوریه، عراق و ترکیه شناخته می‌شود.راهنمای سفر به کردستان

فاصله کردستان با دیگر استان های ایران

فاصله ی سنندج تا تهران ۴۹۴ کیلومتر
فاصله ی سنندج تا اصفهان ۷۰۱ کیلومتر
فاصله ی سنندج تا شیراز ۱۱۸۵ کیلومتر
فاصله ی سنندج تا تبریز ۴۵۱ کیلومتر
فاصله ی سنندج تا مشهد ۱۳۷۶ کیلومتر
فاصله ی سنندج تا زاهدان ۱۸۰۶ کیلومتر
فاصله ی سنندج تا بندرعباس ۱۶۰۵ کیلومتر
فاصله ی سنندج تا اهواز ۶۱۶ کیلومتر

غذاهای محلی کردستان

کردستان از جمله مناطقی می باشد که در خطه ای کوهستانی قرار گرفته و به همین دلیل مردمان این استان گرایش زیادی به مصرف سبزیجات معطر کوهی دارند. از سوی دیگر به دلیل جریان زندگی مبتنی بر دامداری، زراعت، باغدارى و زنبورداری استفاده از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر، ریواس، خوژه و … به هر دو صورت تازه و خشک، به وفور دیده می شود. الگوی غذاهای کردی بسیار ساده و مبتنی بر مواد در دسترس و طبیعی می باشد.

غذا در میان کردها حرمت بسیار زیادی داشته به طوری که در گذشته تمامی اعضای یک خانواده در خانه ی مادربزرگ به سراغ بساط غذاهای سنتی و انواع غذاهای لذیذ می رفتند. شاید امروزه کمی این غذاها فراموش شده باشند اما زنان کرد همواره برای تهیه ی غذاهای سالم و خوش طعم در تلاش بوده اند.

فرآورده‌هاى لبنى نیز بیشتر در میان عشایر کوچ ‌نشین رواج دارد و شامل پنیر، ماست، زازى (دوغ جوشانده)، لور (شیر جوشانده و بریده)، سه‌رتو (خانه و سرشیر) و کشک می باشد. از سوی دیگر مصرف مرغ، کبک و تیهوى سرخ شده در روغن همراه پلو نشان از استفاده از گوشت شکار نیز دارد.

۱- قایرمه

قایرمه یا کنگر سوخاری غذایی محلی در کردستان است که با کته یا نان سرو می شود. کنگر یا کرفس، آرد، زیره، بکینگ پودر، تخم مرغ، آب یا شیر، کره ، زعفران دم کرده و روغن مواد مورد نیاز برای طبخ این غذا هستند.

۲- شلکینه

شلکینه در واقع یک نوع نان محلی نازک و ظریفی است که به مقدار زیاد و روی وسیله‌ای به نام ساج تهیه می شود. این نان مخصوص مهمانی‌های مردم سنندج در فصل بهار است اما در فصل‌های دیگر و به مقدار کم نیز طبخ می‌گردد. تخم مرغ، شیر و آرد مواد اصلی تشکیل دهنده ی این نان هستند.

۳- خورشت ریواس

استان کردستان در یک منطقه ی کوهستانی قرار دارد و گیاه علفی ریواس در آن به وفور یافت می شود. با استفاده از این گیاه و اضافه کردن موادی همچون گوشت گوسفندی، پیاز و نعنا و جعفری یکی از خورشت های پرطرفدار کردستان تهیه می گردد.راهنمای سفر به کردستان

۴- خورشت تره کردی

خورش تره غذایی بسیار خوشمزه و لذیذ با دستور تهیه ی بسیار راحت است که در استان کردستان و کرمانشاه طبخ می‌شود. گوشت چرخ کرده، تره خرد شده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زرشک، روغن مایع، پودر لیمو و ادویه مواد اولیه ی تهیه ی این غذا هستند.

۵- آش دانه کولانه

این آش یکی از غذاهای مناسبتی خطه کردستان است که هنگام رویش اولین دندان‌های شیری کودکان تهیه و در میان اقوام و آشنایان پخش می‌گردد. علاوه بر این در زمستان بیشتر از آن استفاده می‌شود. گندم، نخود، عدس، لوبیا قرمز، مرزه خشک، پیاز، قلم گوسفندی و ادویه مواد اولیه ی آش را تشکیل می‌دهند.راهنمای سفر به کردستان

هزینه‌های سفر به کردستان

هزینه‌ی اقامت

مثل سایر استان‌ها بهترین گزینه برای سفر به کردستان، اقامت پیش دوستان و آشنایان و افراد بومی است؛ زیرا به این شکل بهتر با فرهنگ و فضای کردستان آشنا می‌شوید. اما اگر چنین امکانی را ندارید، نگران نباشید. هتل‌های بسیاری در سطوح مختلف برای شما در استان کردستان وجود دارد. هزینه‌ی اقامت در یک اتاق دو نفره برای یک شب در هتل‌های ۳ ستاره و ۴ ستاره‌ی شهرهای سنندج، بانه و مریوان بین ۱۵۵۰۰۰ تا ۳۵۵۰۰۰ تومان است. با هزینه‌ی کمتر از ۱۵۰۰۰۰ تومان می‌توانید در هتل‌های ۲ ستاره و ۱ ستاره اتاقی اجاره کنید. در تمام شهرها نیز مهمان‌پذیرهایی با هزینه‌های پایین‌تر برای گردشگران وجود دارد. علاوه بر این در کنار برخی از تفریحگاه‌ها نیز مثل پارک آبیدر چادرهایی برای مسافران تعبیه شده است.

مناطق بکر کردستان

هتل شادی سنندج

هتل سنگی اورامان

هزینه‌ی خورد و خوراک

هزینه‌ی خورد و خوراک در استان کردستان به نسبت بقیه‌ی استان‌های ایران بسیار ارزان است. برای مثال قیمت یک پرس جوجه کباب در رستوران شیدای سنندج ۱۱۰۰۰ تومان و کباب بختیاری ۱۴۴۰۰ تومان است. در سنندج رستوران‌های ایتالیایی متعددی هم وجود دارد که قیمت غذاهایشان چندان فرقی با باقی مناطق ایران ندارد. برای مثال قیمت یک پیتزای یک نفره در رستوران ایتالیایی دایان سنندج بین ۱۴۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ تومان و قیمت پاستاها نیز در همین بازه و کمتر است. در باقی شهرها هم قیمت‌ها مشابه یا کمتر است، البته در جاهایی که ماهی‌ تازه صید و طبخ می‌شود، این خوراک‌ها چندان ارزان نیست. برای مثال در رستوران‌های مریوان که نزدیک زریوار قرار دارند و ماهی تازه را صید و کباب می‌کنند، قیمت یک پرس کباب‌ ماهی دو نفره ۴۵۰۰۰ تومان است.

رستوران دایان

رستوران مم و زین

هزینه‌ی جابه‌جایی و حمل و نقل

هزینه‌ی بلیط هواپیمای تهران به مقصد سنندج در دوران نوروز ۱۶۷۰۰۰ تومان و هزینه‌ی بلیط اتوبوس وی‌آی‌پی از تهران به مقصد سنندج ۳۸۰۰۰ تومان است. هزینه‌ی جابه‌جایی‌های درون‌شهری در سنندج مانند باقی شهرهای نه چندان بزرگ ایران مسیری ۵۰۰ تومان و قیمت بلیط اتوبوس درون‌شهری ۲۰۰ تومان است. کرایه‌ی مسیرهای بین شهری مثل سنندج-مریوان و سنندج-بانه هم به ترتیب بین ۲۰۰۰۰-۲۵۰۰۰ و ۲۵۰۰۰-۳۰۰۰۰ تومان است.

در سنندج کجا برویم؟

هزینه‌ی استفاده از فعالیت‌های تفریحی

در کردستان شما پول زیادی بابت بازدید از جاذبه‌های گردشگری نخواهید پرداخت. بیشتر مکان‌های تاریخی و طبیعی رایگان است، تنها جاهای معدودی وجود دارد که ورودی ناچیزی در حد ۲۰۰۰-۵۰۰۰ تومان دریافت می کنند. حتی اگر شما قصد ورود به پیست اسکی نسار را هم داشته باشید تنها حدود ۷۰۰۰ تومان ورودی خواهید پرداخت و استفاده از بالابر هم بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومان خواهد بود.

پیست اسکی نسار

بازارها و مراکز خرید کردستان

  • بازار سنندج  : کردستان، سنندج، مرکز شهر، دو طرف خیابان انقلاب ( بهارمست ، سیروس سابق)
  • مجتمع تجاری کردستان : کردستان، سنندج، مجتمع تجاری کردستان
  • بازار سر پوشیده سنندج: کردستان، سنندج ،میدان انقلاب، ابتدای خیابان فردوسی
  • مرکز تجاری صدف: کردستان، سنندج، بلوار پاسداران
  • پاساژ پاسارگاد: بلوار سقز، پایین تر از بلوار توحید
  • مرکز خرید طنین: بلوار ورزش، بالاتر از پاساژ عزیزی، کوچه پشت پاساژ گلستان
  • بازار سقز: کردستان، مرکز سقز
  • بازارچه مرزی مریوان: کردستان، ۱۵ کیلومتری مریوان
منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها