جاذبه های گردشگری شرق ایران

هرگاه که صحبت از جاذبه های گردشگری می شود تصویری از دریا و جنگل و رود و سرسبزی به ذهن می رسد اما چیزهایی به جز این ها هم می شود جاذبه گردشگری باشد. در این مقاله سعی داریم جاذبه های گردشگری شرق ایران را معرفی کنیم.

جاذبه های گردشگری شرق ایران

اول از همه کویر لوت بیابانی که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می کند و تنها اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در ایران می باشد.جاذبه های گردشگری شرق ایران

روستای ماخونیک در شمال لوت

روستای ماخونیک در شمال لوت که به شهر لی لی پوت معروف می باشد با مردمی کوتاه قد با اعتقادات خاص خود که سالهاست نه شکار کرده اند نه سیگاری کشیده اند نه چایی نوشیده اند و نه گوشتی خورده اند. بازدید از این روستا هم خالی از لطف نمی باشد.

فریمان دیگر شهری است که برای گردشگران جاذبه دارد. بند فریمان سازه ساخته شده در دوره صفوی که یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی گردشگری فریمان می باشد.

مشهد اولین جاذبه گردشگری شمال شرقی کشور

در شمال شرقی کشور استان خراسان رضوی که یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری و مذهبی ایران در این شهر قرار دارد.شهری که متبرک به حرم امام رضا (ع) می باشد.در این شهر مرقد شعرای بزرگ ایران زمین از جمله فردوسی و عطار نیز وجود  دارد که مورد توجه علاقه مندان به شعرو ادبیات می باشد.

منطقه ییلاقی خنک رود در روستای کلات نادری از دیگر جاذبه های گردشگری شرق ایران می باشد. این منطقه شامل رود و ابشار و غار ابی بسیار زیبایی است که بازدید از ان خالی از لطف نمی باشد.

روستای پاژ در مشهد

از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به روستای پاژ اشاره کرد. روستای پاژ نام روستایی است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در تقاطع جاده ی کلات و کارده . این روستا یک خیابان اصلی با نام “فردوسی” دارد که از جاده ی کلات منشعب می شود و خیابان های فرعی آن نیز براساس همین خیابان اصلی شماره گذاری شده اند.

این روستا محل تولّد بزرگانی همچون ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی بوده. زادگاه فردوسی، روستایی سرسبز است که از باغ های انگور پوشیده شده. حدود ۵۰۰ متری شمال پاز که بر بلندای تپه ای در جلگه قدیم خراسان قرار گرفته، تپه ای با قدمت نامعلوم قرار دارد که خرده سفال و کاشی های رنگارنگ اطراف و روی آن پراکنده اند و تاریخ کهن آن را نشان می دهند. می گویند این آثار یادگار سده های اولیهء قرون اسلامی تا حدود قرن دهم قمری است.جاذبه های گردشگری شرق ایران

پاز یا پاژ در لغت به معنای هدیه ی است که فرد دارای رتبه و مقام به فرد دیگر هم تراز خود می دهد. بعد از پاژ می توان جاده را به سمت شمال شرق ادامه داد و در حاشیه جاده کلات نادر، آبشاری را مشاهده کرد که کمی حال و هواش با بقیه آبشارها متفوته، این آبشار به دلیل آب گرمش به آبشار آبگرم معروفه .آب این آبشار ۲۰ متری به شکل قابل توجهی گرمه و در واقع بین ۳۰ تا ۳۵ درجه حرارت داره . سرچشمه این آبشار چند کیلومتر آن طرف تر و وسط دشت قرار داره . نزدیک آبشار، بقایای کاروانسرایی قدیمی متعلق به اواخر دوره صفویه دیده میشه.

شهر تاریخی و زیبای نیشابور

نیشابور، شهر فیروزه‌ای، در استان خراسان رضوی قرار دارد. نیشابور از شهرهای مهم گردشگری، تاریخی و تفریحی ایران است و فیروزه‌ آن شهرت جهانی دارد.  آشنایی با فرهنگ و تمدن گذشتگان جزو بهترین تجربه‌هایی است که با سفر کردن به شهرهای مختلف می‌توان به‌ دست آورد و سفر به نیشابور مانند سفر به نماد تاریخ و فرهنگ ایران است.

در نیشابور کجا برویم؟

آرامگاه خیام

آرامگاه خیام یکی از زیباترین آرامگاه‌ها و اثری ماندگار در معماری ایران است. آرامگاه «حکیم عمر خیام نیشابوری» ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی در سال ۱۳۴۱هجری شمسی بنا شد.  آرامگاه خیام شاید فقط بنایی زیبا به نظر برسد اما در گوشه‌و‌کنار آن رازهای بسیاری نهفته است مانند نمادهایی که زندگی‌نامه خیام را به تصویر کشیده‌اند. نقشه این آرامگاه که این روزها به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده را «مهندس هوشنگ سیحون» طراحی کرده است .

جاذبه توریستی و تفریحی روستای بوژان

بوژان روستایی پلکانی با طبیعتی چشم‌نواز و آب‌و‌هوایی ییلاقی است و بسیاری از مردم  آن را ماسوله نیشابور می‌دانند. بازدید و عکاسی از روستای بوژان می‌تواند یکی از بهترین برنامه‌های شما برای گشت‌و‌گذار در اطراف شهر نیشابور باشد. در نزدیکی این روستا رودخانه‌ای هم‌نام با آن جریان دارد. کوه‌های گودزرد، بوژان و سیاه‌خانی هم برای کوه‌پیمایی و تماشای روستا از ارتفاع، مناسب‌اند.

منبع سفر 24 اتاقک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها