جنگل الیمستان

یکی از مناطق زیبا و جذاب با طبیعتی بکر و اعجاب انگیز با داشتن گونه های گیاهی و جانوری که چشمان هر بیننده ای را به خود مبهوت می‌کند چنانکه با دیدن این منطقه زیبا چشم برداشتن از آن بسیار مشکل است. اگر به دنبال مکانی هستید تا به همراه خانواده از آن لذت ببرید به شمال کشور سفر کنید و به جنگل الیمستان آمل قدم بگذارید. با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا با این منطقه زیبا بیشتر آشنا شوید.

الیمستان ، روستایی توریستی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل واقع شده است. جنگل الیمستان، محل رویش گیاه “الیما” است که در اردیبهشت ماه رشد می کند. می گویند نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از آن می باشد. الیمستان یکی از مناطق توریستی ایران است که تورهای زیادی سالانه برای تفریج و سفر به دل طبیعت الیمستان می روند.

الیمستان ، روستایی توریستی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران، ایران قرار دارد.

به دلیل درختان سر به فلک کشیده و انبوه، این روستا به طلای سبز ایران شهرت دارد. ارتفاعش از سطح دریا زیاد است، به همین دلیل دمای آن همیشه پایین است. در اکثر اوقات مه آلود است و شبنم روی صورت‌تان می‌نشیند. اسم این روستا از گیاهی گرفته شده به نام الیما، که در نزدیکی رودخانه می‌روید، این گیاه مثل پیازچه است و مصرف خوراکی دارد.

دورنمای بی نظیر قله دماوند، مناظر زیبای جنگلی با پوشش دشت های پر گل، منطقه را به مکانی مجذوب کننده تبدیل کرده است. قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می شود که در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شده است.

در کل این جنگل منطقه‌ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده روی و لذت بردن از جاذبه‌های زیبایش می‌باشد.
در کل این جنگل منطقه‌ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده روی و لذت بردن از جاذبه‌های زیبایش می‌باشد.

دیدنی ها و خوشگذرانی:

جنگل نوردی

هوای خنک و مه آلود جنگل الیمستان بهترین فضا را برای پیاده روی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت برای شما فراهم می آورد. می توانید به قلب جنگل بزنید و در آن پیش بروید تا به دشت ها و مراتع سرسبز برسید. زیبایی های طبیعت در اینجا تمام نشدنی اند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.

جنگل الیمستان در ۳۰ کیلومتری شهر آمل در حاده هراز واقع شده است.
جنگل الیمستان در ۳۰ کیلومتری شهر آمل در حاده هراز واقع شده است.

روستای الیمستان

پیش از ورود به جنگل الیمستان باید وارد روستایی به همین نام شوید و می توانید از مناظر آن نیز لذت ببرید. البته فراموشتان نشود که از این روستا دست خالی خارج نشوید و با خرید محصولات آن از جمله غلات، لبنیات و عسل به اقتصاد محلی کمک کنید.

این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۸ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۸ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

زرشک کوه

یکی دیگر از جاذبه‌های جنگل الیمستان ، زرشک کوه می‌باشد که در بهار و زمستان کوهنوردان بسیاری را به خود جذب می‌کند. در کل، این جنگل منطقه‌ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده‌روی و لذت بردن از جاذبه‌های زیبایش می‌باشد. دورنمای زیبای قله دماوند هم به زیبایی‌های الیمستان افزوده است. الیمستان، تلفیقی از مه، جنگل و آرامش است.

کوهنوری در الیمستان
کوهنوری در الیمستان

قله الیمستان

قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. قله‌ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه‌های کوهنوردی در زمستان به‌شمار می‌رود. اگر اهل کوهنوردی باشید، این قله با تمام جاذبه‌های طبیعی اطرافش بهترین گزینه سفر کوهنوردی شما به‌شمار خواهد رفت.

قله‌ی الیمستان
قله‌ی الیمستان

بازدید از نقش پای رستم

یکی دیگر از مناطق دیدنی این جنگل، منطقه نقش پای رستم می‌باشد که حفره‌هایی به عمق ۱۰ متر دارد که گفته می‌شود جای دو شهاب سنگ بزرگ است و به اعتقاد بومیان منطقه، این حفره‌ها جای زانوهای رستم دستان است که در این منطقه زانو زده تا از آب چشمه بنوشد.

بازدید از نقش پای رستم
بازدید از نقش پای رستم

مقبره امامزاده قاسم

سفر طبیعت گردی شما می‌تواند با جاذبه مذهبی نیز همراه باشد. شما با سفر به جنگلهای الیمستان می‌توانید پس از گذر از میان درختان و کوه ها به امامزاده قاسم برسید. محلی مقدس برای بومیان این منطقه که کوهنوردان معمولا برای اقامت شبانه از این محل استفاده می نمایند و می توانند در اطراف آن چادر بزنند. همچنین یک سری امکانات اولیه و برخی ابزار و لوازم خوراکی را نیز می توانید از اطراف این امامزاده تهیه نمایید.

مقبره امامزاده قاسم الیمستان
مقبره امامزاده قاسم الیمستان

عکاسی

مگر می‌شود در فضای جنگلی به این زیبایی، مه آلود و طبیعت زیبا و بکر گذر کرد و به ثبت لحظات و تصاویر زیبایی از دل طبیعت اقدام ننمود. از جمله تفریحات دیگری که در جنگل الیمستان می‌توان به آن اشاره کرد عکاسی است، عکاسی یکی از تفریحات بسیار خوبی است که می توانید در جنگلهای الیمستان از آن بهره ببرید و با ثبت تصاویر به یاد ماندنی و زیبا، کلکسیونی از زیبایی را به مجموعه عکسهایتان بیافزایید و لحظاتی را برای همیشه به ثبت رسانید، ضمن اینکه حیات وحش موجود در این فضای مه‌آلود و درختان سربه فلک کشیده سوژه های بسیار خوبی را برای عکاسی در اختیار شما قرار خواهند داد.

عکاسی از مناظر زیبا
عکاسی از مناظر زیبا

کمپینگ و برپایی پیک نیک

فضای زیبا و جنگلی الیمستان یکسری فعالیت ها و تفریحاتی را برای شما فراهم می نماید که اولین آن را می‌توان کمپینگ دانست. شما می توانید در این جنگل، با استقرار وسایل به همراه همراهانتان از تجربه زندگی جنگلی به مدت یک یا دو شب لذت ببرید و تمام نیازها و مایحتاج خود را از درون جنگل تامین نمایید که البته برای این کار لازم است که یکسری از احتیاط ها و وسایل برای استفاده در کمپینگ را به همراه خود برده باشید و از همراهانی کنجکاو، ماجراجو و سرحال برخوردار باشید.

جنگل پوشیده شده در مه
جنگل پوشیده شده در مه

یکی دیگر از تفریحات منحصر به فرد که می توانید در جنگل ‌های الیمستان از آن لذت ببرید، لذت پیک نیک می باشد. شما می توانید با امکانات محدودی پیکنیک خود را راه اندازی نمایید اما حواستان باشد که هنگام ترک محل شعله آتشی روشن نماند، ضمن اینکه در استفاده و حفاظت از محیط زیست و کوشا باشید و زباله، مشما و پلاستیک را در طبیعت رها نمایید. همچنین به محیط زیست غیرقابل بازگشت مانند درختان و برخی از پدیده های طبیعی که در این جنگل شاهد آن هستیم آسیبی نرسانید.

دوچرخه سواری

برخی علاقه مندان به دوچرخه سواری، الیمستان را به عنوان مقصدی متفاوت برای این فعالیت انتخاب می کنند. آنها با دوچرخه هایشان از دل جنگل عبور می کنند و یا راهی مسیرهای کوهستانی می شوند.

دوچرخه سواری در جنگل الیمستان
دوچرخه سواری در جنگل الیمستان

چه فصلی را برای سفر به الیمستان انتخاب کنیم

این بهشت مه آلود در هر فصلی دارای زیبایی‌های بصری مختلفی‌ست، اما در بهار و پاییز به اوج خود می‌رسد؛ انبوه برگ‌های سبز و هوای مطبوع در بهار، کارناوال رنگ‌های گرم و هوای تمیز کوهستانی در پاییز ما را قانع می‌کند این دو فصلش را ازدست ندهیم. زمستانش هم خالی از لطف نیست. لباسی از اطلس سفید به تن می‌کند و چشم به راه ما می‌نشیند.

جنگل الیمستان در زمستان
جنگل الیمستان در زمستان

مسیر دسترسی به الیمستان

نقشه جنگل الیمستان آمل را می توان در نقطه ای حد فاصل ۳۵ کیلومتر از سمت آمل در کیلومتر ۱۴۰ جاده “هراز” و پس از تابلوی “امامزاده قاسم” یا “امامزاده لهاش”، جستجو کرد. در جاده فرعی که در سمت راست مسیر وجود دارد وارد شوید و پس از دو راهی در سمت چپ به راه خود ادامه دهید تا ۷ کیلومتر از جاده آسفالت عبور کنید و سپس در ادامه مسیر جاده خاکی ۵ کیلومتر به سمت روستای “لهاش” بروید، سپس به روستای الیمستان خواهید رسید. در این روستا از ماشین پیاده شده و پس از پارک آن در محل تعیین شده مطمئن به سمت جنگل بروید. آدرس جنگل الیمستان از ساری ۱۲۱ کیلومتر، از شهر آمل ۵۲ کیلومتر و از شهر دماوند ۹۸ کیلومتر فاصله دارد.

مسیر دسترسی به الیمستان
مسیر دسترسی به الیمستان

*از این که با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

منابع

۱ – طبیعت گردی در جنگل الیمستان آمل، بهشتی بر روی ابرها – ایران هتل

۲ – جنگل الیمستان، جنگل سیال خیال – دلاهو

۳ – جنگل الیمستان – جووکس

۴ – جنگل الیمستان | بهشت مه آلود آمل – کارناوال

۵ – الیمستان – ویکی پدیا

۶ – سفری به جنگل رویایی الیمستان در آمل – yjc

۷ – آشنایی با جنگل آمل – همشهری

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها