دره‌ای به نام عشق

اینبار کوله بار سفر می‌بندیم و به نقطه زیبای دیگری از ایران زیبایمان سفر می‌کنیم. دره عشق در چهارمحال و بختیاری یکی از جاذبه‌های دیدنی کشورمان است که با طبیعت بکر و زیبایش هرساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از داخل و خارج کشورمان است. این دره زیبا مکانی بسیار مناسب برای گذراندن ایامی به دور از استرس و تشویش های این زندگی ماشینی امروزه است. اگر می‌خواهید درباره‌ی این دره‌ی حیرت انگیز بیشتر بدانید، با مجله گردشگری تاریخ ما در این مقاله همراه باشید.

دره عشق در استان چهارمحال بختیاری قرار دارد و طولانی ترین رود ایران یعنی رود کارون در آن جریان دارد که یکی از تفریحات رایج در آن رفتینگ است.

دره عشق، روستایی از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.
دره عشق، روستایی از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.

دره ی عشق بیشتر جلوه های زیبای طبیعت مثل آبشار و رودخانه ها را در خود جا داده است و همه ی این ها باعث شده تا روح خشن دره از بین برود و آرامش جای آن را بگیرد. جالب است بدانید که آب و هوا در یک جای این دره با جای دیگر آن بسیار متفاوت است و برای مثال در یک جای آن ممکن است هوا سرد باشد در حالی که در جای دیگر دره هوای گرم حکمفرما باشد در هر صورت همین اختلاف دما باعث شده تا حتی جنس سنگ ها و دیواره های صخره ها هم با هم متفاوت باشد و شما را عاشق طبیعت این منطقه کنند.

از آن جا که این دره، طبیعت عجیب و دل فریبی دارد بعضی ها می گویند که هر کسی بلافاصله بعد از دیدن دره عشق چهارمحال بختیاری عاشق آن می شود و به همین دلیل این اسم را روی آن گذاشته اند. بعضی از محلی های این منطقه هم می گویند که در زمان های گذشته ۲ نفر دلباخته ی هم می شوند که یکی از آن ها در یک سمت دره و نفر دیگر در سمت دیگر دره بوده است، در آن دوران پلی وجود نداشته است که این دو نفر را به هم برساند و به همین دلیل هم این ۲ شخص خودشان را داخل آب دره می اندازند تا به هم برسند اما هر دو می میرند.

جمعیت این دهستان براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر (۳۶خانوار) بوده‌است.
جمعیت این دهستان براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر (۳۶خانوار) بوده‌است.

چیزی که هیچ وقت از این استان جدا نمی‌شود عشایر غیور این استان است که در این دره زیبا نیز با سیاه چادر های خود به چشم می خورند، بهترین پیشنهاد برای ماندن در دل طبیعت زدن چادر و کمپینگ های دسته جمعی در این دشت با صفاست. البته می شود به سمت شهر های اطراف رفت و شب را گذراند ولی کمتر طبیعت گردی این زیبایی را رها کرده و به شهر رو می آورد.

مناطق دیدنی دره عشق:

رودخانه کارون

طولانی ترین رود ایران که حدود ۹۵۰ کیلومتر است در میانه های راهش از دره عشق می گذرد. گذر این رودخانه از میان دره باعث شده تا حیات در این سرزمین ماندگار شود و روستاهای کوچک و بزرگی شکل بگیرند.

رودخانه کارون
رودخانه کارون

 

آبشار دره عشق ، دیدنی ترین آبشار منطقه

آبشاری در دل کوه های دره عشق وجود دارد که در آن آب با سرعت زیاد از دل کوه به بیرون می آید و از ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر سقوط می کند. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها منظره ای کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می رباید .چشمه سارها نیز دیگر جاذبه ی این دره هستند به ویژه تعدادی از آنها که دارای آب معدنی گوگردی می باشند و خواص خاص خود را دارند. نمونه ای از این چشمه ها در روستایی با نام معدن در میان همین دره قرار دارد.

آبشار دره عشق که جزء زیباترین آبشارها در منطقه است.
آبشار دره عشق که جزء زیباترین آبشارها در منطقه است.

جالب است بدانید که در مسیر رسیدن به آبشار دره‌ی عشق ، پلی از جنس سیم وجود دارد که در روستای «دو پلان» قرار دارد. این پل سیمی کوچ‌رو، در واقع در روزگار گذشته راه عبوری و تردد عشایر کوچ‌نشین بوده است که امروزه از آن استفاده‌ای نمی‌شود و به عنوان میراثی کهن، از آن محافظت می‌شود. این پل بسیار ضخیم است و از ۸ رشته‌ سیم تشکیل شده است. سازندگان آن را با استفاده از میخچه‌های فلزی بسیار محکم به طرفین دره وصل کرده‌اند و دیواره‌ی کوتاه پل و کف آن را با کمک تخته‌های چوبی، پوشانده‌‌اند. با این روش راهی امن و مناسب برای عبور انسان‌ها و حیوانات از روی دره، ایجاد شده است. تماشای رودخانه‌ی خروشان در زیر پل، در نوع خود هیجان‌انگیز و جالب است.

روستاهایی تماشایی

روستاهای زیبایی در این دره وجود دارند که با معماری بسیار دیدنی در کنار جاذبه های طبیعی تصویری خاص را در منطقه ایجاد کرده اند. از روستاهای مهم این دره از شمال غرب به سوی جنوب غرب می توان به گل سفید، جوزستان، پوراز، برنجگان، دورک، دره عشق، سرکون بالا و سرکون پایین، دره بید، دره یاس، سررک، گل کله و معدن و … اشاره نمود.

این روستا در دهستان مشایخ قرار دارد
این روستا در دهستان مشایخ قرار دارد

هنگامی که در دره پیش روی می کنید چشمتان به این روستاها خواهد افتاد که یکی پس از دیگری ظاهر می شوند در حالیکه در پس زمینه ای از جنگل انبوه و آبشار قرار گرفته اند.

شالیزارها و انارستان ها

به سبب وجود پربرکت رود کارون، کشاورزی در این منطقه رواج زیادی دارد و همین امر موجب شده تا شالیزارها و باغ های انار با جلوه های خاص خودشان، رنگی تازه به طبیعت بدهند و  بر زیبایی منطقه بیفزایند. وجود شالیزار های گسترده در قسمت هایی از دره زیبایی جالب توجهی را به دره بخشیده و لباسی سبز را بر تن آن نشانده اند به گونه ای  که گویی کل منطقه را رنگ سبز فرا گرفته است. باغ های انار روستای دورک هم در این میان دلبری می کنند در حالی که پیش از رسیدن به روستا حتی یک درخت انار هم به چشم نمی خورد و این حکایت از تنوع آب و هوایی منطقه دارد.

شالیزارهای اطراف دره عشق
شالیزارهای اطراف دره عشق

منطقه حفاظت شده هلن

منطقه ای به وسعت ۴۰ هزار هکتار در سراسر جنگل های بلوط به چشم می خورد که تنها یک چهارم آن را مراتع تشکیل داده است. این منطقه حفاظت شده هلن نام دارد. نام آن به نشان احترام به پرستاری آمریکایی که در سال ۱۹۳۱ در آنجا به مداوای مردم می پرداخته، هلن گذاشته شده است. طبیعت هلن میزبان گونه های گیاهی شامل بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون، زالزالک و … می باشد و جانداری همچون  شغال، تشی، گراز، خرگوش، خرس قهوه ای، عقاب طلایی، افعی و … در آن زندگی می کنند.

منطقه حفاظت شده هلن
منطقه حفاظت شده هلن

کوه های سر به فلک کشیده

این دره در میان کوه هایی استوار و سر به فلک کشیده قرار دارد که سایه شان را بر سر زیبایی های آن انداخته اند. کوه های سبزکوه و لجی به صورت دیواره ای در بخش شمال شرقی دره کشیده شده و کوه بزمنی، کرمان و کرکنجی نیز به صورت دامنه های تند در کنار صخره ها و پرتگاه های فراوان در جنوب غرب جا خوش کرده اند.

کوه‌های منطقه‌ی دره عشق
کوه‌های منطقه‌ی دره عشق

چه فصلی را برای سفر به دره عشق انتخاب کنیم

پر آب بودن آبشارها در بهار باعث می شود تا منطقه به زیباترین شکل خود برسد.

بهار: با ذوب شدن برف ها میزان آب آبشارها و رودخانه افزایش یافته و چهره ای زیبا به طبیعت می بخشند.

تابستان: با گرم شدن هوا این منطقه آب و هوای معتدلی پیدا می کند.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، دما به شدت کاهش می یابد و ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

فصل مناسب سفر به دره عشق
فصل مناسب سفر به دره عشق

ادرس دره عشق شهرکرد

برای رسیدن به دره زیبای عشق باید راهی استان چهار محال و بختیاری شده و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از شهرکرد این دره را جست و جو کرد.

 

منطقه حفاظت شده هلن
منطقه حفاظت شده هلن

فاصله شهرکرد تا دره عشق

فاصله شهر کرد تا دره عشق ۱۱۰ کیلومتر بوده و با سرعت متوسط می‌توان در ۲ ساعت این مسافت را طی کرد.

عکسهای دره عشق

Image result for ‫دره عشق چهارمحال و بختیاری‬‎

Image result for ‫عکسهای دره عشق‬‎

آبشار زیبای دره عشق
آبشار زیبای دره عشق

منابع

۱ – دره عشق چهارمحال بختیاری – الی گشت

۲ -دره عشق چهارمحال و بختیاری – کارناوال

۳ – دره ای هزار چهره در گوشه ی استان چهار محال بختیاری! – الی گشت

۴ – دره عشق؛ بهشتی در دل طبیعت وحشی شهرکرد – کجارو

۵ – دره عشق ایران – اقامت ۲۴

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها