جاهای دیدنی زنجان

جاهای دیدنی زنجان

دودکش جن

دودکش جن نام یک ستون بلند از جنس خاک رس فشرده و فرسوده شده می باشد که در طی سالیان فراوان به این شکل درآمده است.

این نام از زمان های قدیم بر روی این مکان گذاشته شده است، زیرا مردم ساخت هر بنایی که برای انسان سخت و دشوار بوده را به جن ها نسبت می داده اند؛ بنابراین از نام این سازه مشخص است که چه بنای فوق العاده زیبایی می باشد.

در این بنا، یک ستون که بر روی آن، یک تخته سنگی بسیار بزرگ است را می بینیم؛ همانند یک دودکش که سر به فلک کشیده است.جاهای دیدنی زنجان

در مسیر زنجان به سمت ماه نشان، دو عدد از این دودکش ها را مشاهده می کنیم.

تخت دیو یا قلعه بهستان

پس از اینکه از دودکش ها عبور کردیم به قلعه بهستان یا تخت دیو می رسیم که نمای بیرونی آن مانند دودکش های به هم پیوسته می باشد.

نام تخت دیو از این باور برخی ها که دیو ها بر روی تخته سنگ ها استراحت می کنند گرفته شده است.

زمان تقریبی ساخت این بنا مربوط به دوره ساسانی می باشد اما در قرن ۵ الی ۷ هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته است.

این قلعه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از سه بخش عمده شامل راه پله ها، اتاق ها و دالان ها تشکیل شده است.

طبقات بالایی این سازه برای دفاع از آن و طبقات پایین تر برای محل نگهداری آذوقه ساخته شده است اما به دلیل تخریب بیش از حد این بنا، پله های آن تقریبا از بین رفته‌ اند و فقط با کوهنوردی می ‌توان به تخته سنگ‌ های بالای ستون‌ ها رسید.

مسیر دسترسی به این قلعه زیبا بدین صورت است که باید وارد آزاد راه زنجان به تبریز شوید و پس از ۳۵ کیلومتر پیمودن مسیر، به خروجی شهر ماه نشان به نام (نیک پی) می رسید و پس از طی کردن ۶۰ کیلومتر و عبور از روی پل قزل اوزن، به این سازه می رسید.

مجموعه تفریحی ائل داغی، همه چیز باهم جاهای دیدنی زنجان

اگر در سفر به زنجان یکروز را خواستید در نقطه‌ای خوش آب و هوا سر کنید، جایی که امکانات تفریحی زیادی مثل دریاچه مصنوعی و قایق‌های پدالی دارد و در زیر آلاچیق‌هایش میتوان نشست، بروید مجموعه تفریحی ائل داغی. هم میتوان غذا را از خانه برد و روی چمن‌های این منطقه نشست و خورد و هم میتوان خود را مهمان یکی از رستوران‌هایش کرد. آش، یکی از پرطرفدارترین عصرانه های اینجاست. همچنین غروب های این منطقه بسیار دیدنی است. مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان در شمالی ترین نقطه شهر قرار گرفته.

معبد داش کسن یا اژدها

معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است. این معبد با طرح اژد‌ها یادگاری از دوره ایلخانیان است. این بنا به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است. نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها