تنگه چاهکوه قشم

معرفی

یکی از جاذبه‌های دیدنی در جنوب کشور عزیزمان که با طبیعت زیبا و بی‌نظیرش همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری می‌باشد، تنگه چاهکوه در قشم است. این تنگه با زیبایی فوق‌العاده‌اش چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت می‌کند چنان که نمی‌توانند چشم از آن بردارند. اگر قصد سفر دارید و هنوز تصمیم نگرفته‌اید که کجا بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ ما همراه بوده و به جنوب ایران قشم و به تنگه چاهکوه سری بزنید.

دره چاه‌کوه (یا تنگهٔ چاه‌کوه) یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم در استان هرمزگان است.این دره در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب قرار دارد. دره چاه‌کوه به عمق ۱۰۰ متر نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که به تأیید یونسکو رسیده‌است.

احتمالاً استفاده از نام چاهکوه برای این دره به وجود چهار حلقه چاه در نقطه آغاز آن بازمی‌گردد. گفته می‌شود علت شهرت این دره به نام چاه‌کوه به دلیل وجود سه یا چهار چاه در دل آن است که در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهو شرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌است.

عکس دره چاه‌کوه (یا تنگهٔ چاه‌کوه) یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم در استان هرمزگان است. %d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%87%da%a9%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
دره چاه‌کوه (یا تنگهٔ چاه‌کوه) یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم در استان هرمزگان است.

با توجه به گرم و خشک بودن آب‌وهوای منطقه، آب شیرین ذخیره‌شده ارزش بالایی دارد و این چاه‌ها محل ذخیره آب باران بوده‌است. دره چاهکوه بیشتر از این‌که زیبا باشد، جذاب و عجیب است. تصور کنید وارد دره‌ای می‌شوید که دیواره‌های آن تا صد متر بلندند و آسمان را شکل یک باریکه آبی در آن بالا می‌بینید.

شاید دره چاهکوه در قشم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا نباشد، اما واقعا کم‌نظیر است و نمونه‌اش را در کمتر جایی می‌شود دید. تمام صخره‌ها پر از شیار و حفره‌ها و خطوط فرسایشی موازی هستند که هر کدام شکل و شمایلی دارند. این دره ورودی عجیب و غریبی هم دارد. وارد تنگه که می‌شوید تندیس سه سر نگهبان را می‌بینید. همه تندیس‌هایی که می‌بینید طبیعی هستند، به‌غیر از چهار چاه که همان چاه‌هایی است که مردم بومی برای ذخیره آب کنده‌اند و برای‌تان گفتیم.

عکس این دره در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب قرار دارد. %d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%87%da%a9%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
این دره در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب قرار دارد.

در حوالى روستاى چاهو در کناره شمالى بخش غربى جزیره دو دره عمود برهم با دیواره هاى عمودى بلند دیده مى شوند که مورفولوژى شبه کارستى را نشان مى دهند. در کف یکى از دره ها که امتداد تقریباً شمالى جنوبى دارد حفره هاى کم عمق و نیمه عمیق چاه مانندى وجود دارند که محل انباشت و ذخیره آب هاى جارى شده در دره ها بوده و مورد استفاده اهالى منطقه قرار مى گیرند.

این دره از چهارسو، چهارتنگه دارد که در جاهایی دیواره ها به هم می رسند و فاصله ۲ دیواره از هم شاید به حدود نیم متر برسد. به نظر می رسد این دره و دره های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی های طاقدیس بزرگی باشند که بر ایجاد گنبد نمکی نمکدان هم نقش داشته است.

جنس سنگ های چاه کوه، از سنگ های رسوبی موسوم به سنگ های آهکی و مربوط به رشته کوه زاگرس می شوند که جزو یکی از ۳ گروه سنگ های موجود در طبیعت (رسوبی، آذرین و دگرگونی) قرار می گیرد.

تنگ چاهکوه با زیبایی هایش شما را جادو خواهد کرد و مجبور خواهید شد برای کشف زیبایی های بیشتر کمی جلوتر بروید. با هر قدمی که بردارید، این پدیده طبیعی با جلوه ای تازه شما را غافلگیر می کند و تصویری تازه را به شما هدیه می دهد. بعد از مدتی با راهی فرعی مواجه می شوید و کنجکاوی امان تان را می برد. وسوسه کشف تصاویر و اشکال تازه شما را در این دره پیش می برد و هر لحظه بر حیرت تان می افزاید.

عکس دره چاه‌کوه به عمق ۱۰۰ متر نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که به تأیید یونسکو رسیده‌است. %d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%87%da%a9%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
دره چاه‌کوه به عمق ۱۰۰ متر نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که به تأیید یونسکو رسیده‌است.

مناظر خاص این دره و اشکالی که در سراسر آن بساط خود را پهن کرده اند سوژه های نابی برای عکاسی هستند. اگر کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید، قادر به ثبت تصاویری خارق العاده خواهید بود. فرصت را از دست ندهید، مگر چندبار می توانید این اعجاز طبیعت را ببینید و شگفتی هایش را ثبت کنید؟! عکس ها خاطره شیرین این سفر را برای همیشه ماندگار می کنند.

اگر از علاقه مندان به سنگ نوردی هستید و با اصول اولیه این فعالیت آشنایی دارید، در سفر به چاهکوه لوازم خود را در کوله بارتان جای دهید تا تجربه ای متفاوت از سنگ نوردی را برای خود رقم بزنید. یادتان باشد که تنها با سنگ نوردی می توانید به برخی قسمت های هیجان انگیز دره دسترسی پیدا کنید.

تنگه چاهکوه از سایت های اصلی ژئوپارک قشم است و در بخش میانی آن قرار گرفته است. این ژئوپارک به دلیل پوشش گیاهی و جانوری خاص خود دارای اهمیت جهانی و برای تایید توسط سازمان یونسکو، امکانات رفاهی، بهداشتی و گردشگری هم در این تنگه ایجاد شده است.

چاه‌کوه دره‌ای است با احجام و تندیسها و پوشیده از صدها حفره و کاسه و تاقچه بر بدنهٔ عمومی آن با جوی‌های سنگی و چاه‌های آب که از یورش باد، بارش باران‌های تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده‌است.

عکس احتمالاً استفاده از نام چاهکوه برای این دره به وجود چهار حلقه چاه در نقطه آغاز آن بازمی‌گردد. گفته می‌شود علت شهرت این دره به نام چاه‌کوه به دلیل وجود سه یا چهار چاه در دل آن است که در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهو شرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌است. %d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%87%da%a9%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
احتمالاً استفاده از نام چاهکوه برای این دره به وجود چهار حلقه چاه در نقطه آغاز آن بازمی‌گردد. گفته می‌شود علت شهرت این دره به نام چاه‌کوه به دلیل وجود سه یا چهار چاه در دل آن است که در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهو شرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌است.

طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگه زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به وجود آمده‌اند.

ورودی دره شمالی جنوبی از سمت شمال عریض‌تر و کم‌شیب‌تر است و شکل کمابیش U مانندی را نشان می‌دهد. هرچه به سمت جنوب پیش می‌رویم دره کم‌عرض‌تر شده و شیب آن افزایش می‌یابد و در انتها به شکل V درآمده و سخت‌گذر می‌شود.

جنس دیواره‌ها عمدتاً از ماسه سنگ آهکی سست بوده و به دلیل وجود میان لایه‌های مارن قرمز، [سیلت] و آهک شاهد انحلال و فرسایش‌های شدید در این بخش‌ها هستیم به گونه‌ای که در تمامی طول دیواره دره حفره‌های متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند.

در حوالی روستای چاهو در کناره شمالی بخش غربی جزیره دو دره عمود برهم با دیواره‌های عمودی بلند دیده می‌شوند که مورفولوژی شبه کارستی را نشان می‌دهند. در کف یکی از دره‌ها که امتداد تقریباً شمالی جنوبی دارد حفره‌های کم عمق و نیمه عمیق چاه مانندی وجود دارند که محل انباشت و ذخیره آب‌های جاری شده در دره‌ها بوده و مورد استفاده اهالی منطقه قرار می‌گیرند.

عکس تنگه چاهکوه قشم

عکس با توجه به گرم و خشک بودن آب‌وهوای منطقه، آب شیرین ذخیره‌شده ارزش بالایی دارد و این چاه‌ها محل ذخیره آب باران بوده‌است. %d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%87%da%a9%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
با توجه به گرم و خشک بودن آب‌وهوای منطقه، آب شیرین ذخیره‌شده ارزش بالایی دارد و این چاه‌ها محل ذخیره آب باران بوده‌است.

چه فصلی را برای سفر به تنگه چاهکوه انتخاب کنیم

جزیره قشم یکی از مناطق گرمسیری ایران است و توصیه می شود که در پاییز و زمستان و یا ایام نوروز تا اواسط اردیبهشت به آنجا سفر کنید.

بهار: در ابتدای بهار  این جزیره آب و هوای تقریبا مطبوعی دارد و مسافران زیادی را به ویژه در ایام نوروز به سوی خود می کشاند. تا اواسط اردیبهشت هم می توانید بر روی سفر به این جزیره حساب باز کنید اما پس از آن اگر طاقت گرما را دارید به سوی قشم بروید.

تابستان: در تابستان های داغ قشم، اهالی جزیره هم بیشتر به سفر می پردازند و کمتر کسی ترجیح می دهد در جزیره بماند اما این فصل فرصت خوردن خرچنگ های خوشمزه و برخی دیگر از آبزیان است.

پاییز و زمستان: با کاهش دما در این دو فصل، هوای قشم مطبوع تر خواهد بود و امکان سفر را برای شما فراهم می کند. به ویژه در دی و بهمن بازار سفر به قشم داغ داغ است.

چاه‌کوه دره‌ای به عمق ۱۰۰متر است که نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است. این دره با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌آور در دیواره‌های خود گردشگران را مبهوت می‌کند.
چاه‌کوه دره‌ای به عمق ۱۰۰متر است که نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است. این دره با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌آور در دیواره‌های خود گردشگران را مبهوت می‌کند.

ادرس تنگه چاهکوه قشم

این تنگه در غرب ساحل شمالی قشم قرار گرفته. اول باید از قشم به درگهان بروید. از میدان درگهان وارد جاده‌ غربی می‌شوید. ۲۰ کیلومتر جلوتر، دوراهی دیرستان قرار دارد. البته شما همان راه مستقیم را باید ادامه بدهید.

۱۱ کیلومتر دیگر هم رانندگی کنید تا به یک میدان برسید. اولین جاده در سمت راست را انتخاب کنید. یادتان باشد تابلوهای روستای چاهکوه را دنبال کنید.

این راه شما را به روستای چاهوی شرقی می‌رساند. از میدان تا روستا حدود ۴۰ کیلومتر راه است. بعد از روستا از جاده سمت چپ، ۷ کیلومتر دیگر که بروید تا به چاهکوه برسید.

ویدئوی تنگه چاهکوه قشم

منابع

۱ – دره چاه‌کوه – ویکی پدیا

۲ – چرا باید دره چاهکوه را حتما ببینیم؟ – اسنپ تریپ

۳ – تنگه چاهکوه، گذری شگفت انگیز در قشم – لست سکند

۴ – تنگه چاهکوه | یکی از عجایب هفتگانه قشم – کارناوال

۵ – تنگه چاهکوه، عجایب هفتگانه قشم

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها