آثار تاریخی دیر

آثار تاریخی دیر

در کنار سواحل خلیج فارس شهرستان دیر یکی از شهرستان های استان بوشهر قرار دارد. این شهرستان دارای پنج شهر به نام های بندر دیر، بردستان، آبدان، دوراهک و بردخون می باشد.

بندر دیر به نسبت وسعت خود دارای یکی از زیباترین سواحل استان بوشهر است که در جنوب کشور کمتر ساحلی را می‌توان یافت که به وسعت سواحل دیر قابل استفاده و بکر و دیدنی باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای دیگر در آن به استراحت بپردازند.

ماهی‌ها و دیگر آبزیان موجود به‌ویژه میگوی صادراتی آن از استثنایی‌ترین ویژگی این بندر به شمار می‌رود که جزو مرغوب‌ترین ماهی‌های خوراکی کشور توسط ماهی‌گیران در حاشیه این بندر صید می‌شود.

بندر دیر در۲۰۰ کیلومتری جنوب بوشهر و در کنار آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع است که این بندر از سه مسیر به خارج از شهر راه دارد، مسیر ساحلی، مسیر بزرگراه سیراف به استان بوشهر و از جاده فیروزآباد به استان فارس راه پیدا می‌کند.

در اینجا قصد داریم شما را با آثار تاریخی شهرستان دیر و دیگر جاذبه های آن آشنا کنیم؛ پس همراه ما باشید تا در مورد این آثار تاریخی و این شهرستان بیشتر بدانید.

مسجد بردستان شهرستان دیر

از نمونه های زیبای معماری سنتی و تاریخی ایران می توان به مسجد جامع بردستان اشاره کرد. این مسجد بر روی تپه قدیمی در گورستانی با قدمت زیاد و قبر های متعدد قرار گرفته است. در اطراف این مسجد قبرهای قدیمی منقش به خط کوفی و عربی است که متعلق به دوران مختلف تاریخی می باشد.

با توجه به قبر ها و تکه سنگ های اطراف قبرستان باستان شناسان قدمت این آثار تاریخ را به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نسبت می دهند. بادگیری در روی سقف این مسجد ساخته شده است که باعث می شود هوای داخل شبستان مطبوع و خنک شود. هم چنین، شبستان در مساحت تقریبی در حدود ۷۵۰ متر مربع ساخته شده است و ارتفاع مسجد از سطح زمین حدود ۵ متر است  و این طور به نظر می رسد که احداث کنندگان مسجد، آن را روی صخره یا تپه احداث نموده اند.آثار تاریخی دیر

به طور کلی در ساخت مسجد جامع بردستان تزیینات کمی به کار رفته است اما در عین سادگی بسیار باشکوه است. در قسمت داخلی گنبد مسجد مقرنس کاری هایی زیبا با لاشه سنگ هایی که در آن منطقه پیدا می شود ایجاد شده است. هم چنین دیوارهای شبستان نیز نوار تزیین در آن دیده می شود.

بیشتر مصالح استفاده شده در ساخت مسجد قلوه سنگ های طبیعی مرجانی است که در منطقه وجود دارد. هم چنین برای تهویه هوا و تامین نور مورد نیاز در محراب مسجد نورگیر های مشبک مانند تعبیه شده است.

جاذبه‌های بندر دیر:

جزایر مختلف و اسکله صیادی

در مسیر ساحلی به این بندر در منطقه بردخون در غرب این بندر جزایر ام الگرم ، تهمادو ، نخیلو و خور خان در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس فضای بسیار مناسب و زیبایی برای گردش و تفریح مسافران نوروزی است که هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.آثار تاریخی دیر

بندر دیر بزرگترین اسکله صیادی کشور را در خود جای داده است. ماهی و میگوی این بندر بی‌نظیر است و در همه ایام این غذای پروتئین‌دار را می‌توان در این بندر به دست آورد. نمونه‌های مختلف و لذیذی از ماهی در این بندر صید می‌شود که به عنوان نمونه می‌توان به ماهی حلوا سفید، شوریده و راشگو اشاره کرد که در ایام زمستان و نوروز به میزان بسیار زیادی در بازار پیدا می‌شود.

در این بندر علاوه بر داشتن صیدگاه‌های آبزیان دریایی، تعداد زیادی از مردم نیز به امر تجارت، واردات و صادرات با کشورهای حوزه خلیج فرس مشغول هستند و در بازار این بندر انواع کالاهای خارجی نظیر پتو، برنج، چای و انواع نوشیدنیهای خارجی با قیمت مناسب به وفور دیده می شود.

ساحل بکر و زیبای دیر

در این شهرستان مکانهای دیدنی زیبا و جذاب وجود دارد که از همه زیباتر ساحل بکر و زیبای این بندر در ساحل خلیج‌فارس است که در کنار ساحل این بندر امکانات زیادی برای رفاه مسافران نوروزی تدارک دیده شده است.آثار تاریخی دیر

بقاع متبرک و اماکن مقدس دیر

این بندر بقاع متبرک و اماکن مقدسه زیادی دارد که از این جمله امام‌زاده امیر دیوان، امام‌زاده سید جمال الدین، امام زاده شاه پیر غریب، امام زاده شاه ابوالقاسم، پیر دختر ، امام زاده بی‌بی حکیمه، امام زاده سید صفا ، شاهزاده محمد، امام زاده سید محمد و امام‌زاده بی‌بی دولت را می‌توان نام برد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها