آثار تاریخی دشتستان

یکی از شهرهای استان بوشهر شهرستان دشتستان می باشد. این شهرستان در شرق استان بوشهر  و به مرکزیت برازجان می باشد. از محصولات کشاورزی این شهرستان خرما است که نقش مهمی در اقتصاد این شهرستان دارد. شهرستان دشتستان را می توان از قدیمی ترین شهرستان های ایران دانست. در این جا قصد داریم شما را با آثار و ابنیه های تاریخی شهرستان دشتستان آشنا کنیم، پس همراه ما باشید.

آثار تاریخی شهرستان دشتستان

از آثار تاریخی شهرستان دشتستان می توان  به کاروانسرای مشیرالملک، آتشکده، کاخ زمستانی کوروش کبیر در شهر برازجان، کوشک اردشیر بابکان، زندان سلیمان و… اشاره کرد.

کاخ زمستانی کوروش هخامنشی

در جنوب غربی برازجان مرکز شهرستان دشتستان قرار دارد. این کاخ از آثار ارزشمند  تاریخی در کشور ما است. دستور ساخت این کاخ در اواخر عمر کوروش صادر شد و به علت مرگ وی ناتمام ماند و فقط طرح ستون های کاخ به جا مانده است.آثار تاریخی دشتستان

طرح ستون های این کاخ معماری بسیار زیبا و بی نظیر دارد؛ حجاری بر روی سنگها به صورت دایره ای شکل است و هنر و معماری گذشته ایران زمین را به یاد هر گردشگری می آورد.باستان شناسان معتقدند که هدف از ساخت این بنا تسلط هخامنشیان بر آب های خلیج فارس و سواحل آن بوده است.

گور دختر در برازجان

گوردختر آرامگاهی  در جاده برازجان به کارون در ناحیه ارم دشتستان می باشد. این بنا همانند آرامگاه کوروش بزرگ است اما نسبت به آن کوچکتر است و دارای سقف شیروانی شکلی می باشد. باستان شناسان معتقدند که این بنا در حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است.آثار تاریخی دشتستان

تردیدی وجود ندارد که این بنا به زمان هخامنشیان باز می گردد؛ اما در مورد این که دقیقا چه کسی در این گور مدفون شده است اختلاف نظرهایی میان باستان شناسان وجود دارد. در سال ۱۳۳۹ باستان شناس بلژیکی لویی واندنبرگ  دختر را کشف کرد. او معتقد بود که این گور متعلق به پدربزرگ پدر کوروش کبیر است. اما پس از آن علیرضا شاپور شهبازی باستان شناس بزرگ ایرانی آن را آرامگاه کوروش کوچک می دانست که ۴۰۱ سال قبل از میلاد مسیح می زیست. با این حال نظرات متفاوتی در مورد هویت گور دختر وجود دارد. برخی ها می گویند آرامگاه ماندانا مادر کوروش است  و دیگری اعتقاد دارند که آتوسا دختر کوروش هخامنشی در آن دفن است.

کاخ بردک سیاه

این کاخ در در ۱۲ کیلومتری شمال برازجان ، در میان نخلستانهای روستای درودگاه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار گرفته است. جلگه برازجان در دوره هخامنشی اهمیت فراوان دارد و علتش این است که ایران در دوره هخامنشی صاحب نیروی دریایی شد و توانست از راه دریا به تجارت و کشور گشایی بپردازد. علت انتخاب این جلگه نزدیکی آن به خلیج فارس و در پی آن تسلط بر راههای تجاری منطقه و تحت نظر داشتن آبراهه های جنوبی از لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده است. تمامی این مسائل وسیله برپایی۳ کاخ سنگ سیاه,بردک سیاه و کاخ چرخاب رادر این منطقه فراهم اورده است.آثار تاریخی دشتستان

سبک معماری ومصالح به کاررفته درآن،  نشان می دهد که بعد از کاخ پاسارگاد وکاخ کورش دربرازجان ساخته شده است. این قصر که دارای ده ستون دردو ردیف می باشد ، به جهت به کار رفتن سنگ سیاه درزیر پایه های ستون ها به این اسم نامیده شده است. به این بنا  برم سیاه بردک هم می گویند.

تالار مرکزی بردک سیاه ۳۶ ستون دارد و از این لحاظ شبیه کاخ اپادانای تخت جمشید است.
استفاده از دو نوع سنگ تیره و روشن در ساختار این کاخ, نمای بسیار زیبایی از آن را به بیننده عرضه می کند.

منبع دشتستان وطنم
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها