روستای اصفهک طبس

معرفی 

یکی از مکان های دیدنی که گردشگران و مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند، روستای اصفهک در طبس است. این روستا با زیبایی بی‌نظیرش چشمان هر بیننده ای را به خود مبهوت می‌کند به طوری که نمی‌توانند چشم از آن بردارند. اگر قصد سفر دارید و هنوز مکانی را انتخاب نکرده اید پیشنهاد ما به شما روستای اصفهک طبس است. پس با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا با این روستای دیدنی و دلربا بیشتر آشنا شوید.

طبس یکی از شهرهای قدیمی و خاص در خراسان جنوبی است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیری که دارد، از جمله گزینه های محبوب برای ایرانگردی به شمار می رود. در این شهر به غیر از بناهای تاریخی به جا مانده جاذبه های کویری منحصر به فردی هم وجود دارد که می تواند سفر شما را جذاب تر بنماید. از لحاظ جغرافیایی شهر طبس مرکز شهرستان طبس و شهری کویری در غرب خراسان جنوبی می باشد و نکته قابل توجه آن این است که در گذشته طبس بخشی از استان یزد محسوب می شده که در سال ۱۳۹۱ ملحق به خراسان جنوبی گردیده است .روستای اصفهک طبس در خراسان جنوبی شاهکاری است که بخش هایی از آن توانسته از زلزله مرگبار طبس در سال ۱۳۵۷ جان سالم به در برده است.

عکس نمای کلی روستا %d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%da%a9-%d8%b7%d8%a8%d8%b3 Tarikhema.org
نمای کلی روستا

روستای اصفهک در طبس یکی از مناطق تاریخی در استان خراسان جنوبی است که دارای بافتی از خشت و گل بوده و به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب و تاریخی میزبان مسافران زیادی است. این روستا چشم اندازهای زیبایی را دارا می باشد و این تنها بخشی از جاذبه های به جا مانده از زلزله طبس در سال ۱۳۵۷ است. آب و هوای روستای اصفهک در طبس به دلیل همجواری آن با کوهستان ها نسبتا معتدل تر و خنک تر است و از لحاظ پوشش گیاهی باید گفت که انواع خاصی از گیاهان در این منطقه رشد می کنند، وجود درختان نارنج و زمین های کشت زعفران در اطفهک تجربه ای جدید برای شما خلق می کند. جالب است بدانید که یکی از رصدخانه های کویری ایران در این روستا قرار دارد.

این روستا در ۳۸ کیلومتری شرق شهر طبس در خراسان جنوبی قرار دارد و به خاطر بافت تاریخی و زیبایی که دارد بسیار مشهور شده است. زمین های کرت بندی شده ای در روستای اصفهک در طبس وجود دارد که به دلیل آب و هوای معتدل و خنک آن در آن ها زعفران و پونه های بومی کشت می شود. علاوه بر این درختان نخل و نارنج به صورت نامنظم دور تا دور روستا را احاطه کرده است.دلیل رشد این درختان خودرو وجود چند قنات پر آب نظیر عباس آباد، توکل آباد، ده نو و اسکندر آباد در اطراف آن است.

یکی از دلایل محبوبیت روستای اصفهک طبس، معماری آن است. خانه‌های خشتی کاملا با اکوسیستم منطقه همراه هستند و به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی درست توانسته‌اند نظر گردشگران را به خود جلب کنند. قدم زدن در این کوچه پس کوچه‌های خشتی با نسیم کویری و بوی کاهگل، می‌تواند تصویری زیبا از سفر به این منطقه برای شما بسازد.

بناهای باستانی روستا
بناهای باستانی روستا

اصفهک نسبت به بخش های اطرافش در موقعیت جغرافیایی بهتری قرار دارد. قرارگیری آن در مجاورت کوه به آن آب و هوایی داده که در تابستان حداقل ۵ تا ۶ درجه سردتر از طبس است و به همین خاطر گرمای هوا در تابستان و سرما در زمستان را تعدیل می کند. در کنار آن، روستا از موهبتی بزرگ یعنی آب برخوردار است که به خاطر وجود چند رشته قنات پر آب در اطراف بوده و همچنین مهم تر از همه روستا یکی از غنی‌ترین منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد، این منبع چاه کوثر نام دارد که آب ۳۹ روستای دیگر را هم تامین می کند. همین امر سبب شده تا پیشه اصلی مردم روستا به دامپروری و کشاورزی بدل شود و محصولاتی مثل زعفران و خرما از سوغات مهم آن باشد.

موسیقی محلی در میان مردم روستا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. اجرای آهنگ‌ها و ترانه‌های محلی و نوازندگی تار در مراسم شادی و جشن‌های روستا متداول است.

عکس فضای سبز روستا %d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%da%a9-%d8%b7%d8%a8%d8%b3 Tarikhema.org
فضای سبز روستا

پوشاک اغلب مردان روستا شامل دستار، کت، شلوار، پیراهن، جلیقه، کلاه و کفش است. زنان نیز از پیراهن‌های بلند و گشاد، شلوار، روسری، چادر و سایر پوشش‌های زنان استفاده می‌کنند.

قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی مردم این روستاست. خرما و زعفران سوغات روستای اصفهک است. از غذاهای رایج روستای اصفهک، می‌توان به انواع آش و آبگوشت‌های محلی اشاره کرد.

جاهای دیدنی روستای اصفهک طبس:

آرامگاه آقا سید حسین ( امامزاده زرگ)

این امامزاده از بناهای تاریخی روستا است با صحن گلی بسیار کوچک، گنبدی کاه گلی و تعدادی پنجره‌ی مربعی شکل. این امامزاده امروزه مسجدی برای برگزاری نمازهای مردم روستا است.

عکس آرامگاه آقا سید حسین  %d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%da%a9-%d8%b7%d8%a8%d8%b3 Tarikhema.org
آرامگاه آقا سید حسین

رصدخانه کویری اصفهک

یکی از جاذبه‌های مناطق کویری ایران، دیدن آسمان پر ستاره‌ی آن در شب است. روستای اصفهک طبس نیز از این قاعده پیروی کرده و یکی از زیباترین آسمان‌های شب را پیش روی شما به نمایش می‌گذارد. کمی بعد از ساخت روستا پس از زلزله، رصدخانه‌ای کویری در این منطقه ساخته شد که شامل سه دیوار آجری با دایره‌هایی هم مرکز هستند. این رصدخانه از غروب آفتاب پذیرای گردشگران است تا پهنه‌ی زیبای آسمان کویر را تماشا کنند.

رصدخانه کویری اصفهک
رصدخانه کویری اصفهک

 

بناهای تاریخی روستا

در جریان زلزله ای که در سال ۵۷ در طبس اتفاق افتاد، قسمت های زیادی از روستا شامل بخش زیادی از بافت تاریخی و ساختمان هایی مثل مسجد جامع و حمام قدیمی از بین رفت. چند سال بعد از این اتفاق و بازسازی اصفهک به همت اهالی روستا و جمعی از کارشناسان مرمت بناهای تاریخی آغاز شد و در جریان این اقدامات برخی از بناهای تاریخی روستا جانی دوباره گرفتند؛

بناهای تاریخی روستا
بناهای تاریخی روستا

مسجد جامع اصفهک

مسجد جامع هم مانند سایر خانه های روستا از معماری بومی مناطق کویری پیروی می کند و دارای فضایی کوچک با یک گنبد کاه گلی و چند پنجره کوچک است.

بناهای تاریخی روستا
بناهای تاریخی روستا

حمام قدیمی روستا

حمام قدیمی روستا نیز مانند سایر حمام های قدیمی دارای سکو برای نشستن، سربینه، درگاه های کوتاه و حوضی در وسط است که به طور کامل بازسازی شده است.

حمام قدیمی روستا
حمام قدیمی روستا

چه فصلی را برای رفتن به روستای اصفهک انتخاب کنیم

باتوجه به شرایط جغرافیایی روستای اصفهک در طبس و کوهستانی بودن این منطقه ی کویری در خراسان جنوبی همواره شرایط معتدل و نسبتا خنکی را به نسبت دیگر شهرهای اطراف خود دارا هست. از همین رو اگر خواستید به روستای اصفهک در طبس سفر کنید خیلی محدودیتی برای شما وجود ندارد اما بهتر است که در فصل های خنک سال یعنی بهار و پاییز را برای سفرتان انتخاب کنید چرا که این دو فصل بهترین انتخاب ها برای سفر به مناطق کویری ایران هستند.

این روستا در دهستان دیهوک قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۱۹۲خانوار) ۷۲۶نفر بوده‌است.
این روستا در دهستان دیهوک قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۱۹۲خانوار) ۷۲۶نفر بوده‌است.

مسیر دسترسی ، ادرس اصفهک

به منظور دسترسی به روستای اصفهک در طبس کافی است که از خیابان خرمشهر وارد بلوار شهید عباس پور شوید و سپس وارد جاده طبس-دیهوک شوید و پس از طی کردن مسافتی برابر با ۳۸ کیلومتر به این روستا برسید.

آدرس: ایران، استان خراسان جنوبی، شهر طبس، بخش دیهوک، روستای تاریخی اصفهک

از اینکه با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

منابع

۱ – روستای اصفهک، باقی مانده ای از زلزله مرگبار طبس در سال ۱۳۵۷ – الی گشت

۲ – روستای اصفهک طبس ، زیبایی از جنس خشت و گل – سفرزون

۳ – روستای اصفهک طبس | بازمانده قدرتمندترین زلزله ایران – کارناوال

۴ – روستای اصفهک – سی ایران

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها