آثار تاریخی بوئین زهرا

آثار تاریخی بوئین زهرا

شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین و ۵۵ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است که اثار تاریخی بسیار زیادی دارد.

برخی کلمه زهرا را تبدیل شده واژه «زرا» از «زر» به معنی مقدس دانسته و بویین را ترکیبی از «بو» و «یین» به معنی «چشمه» و «خدا» می‌دانند که روی هم «چشمه خدای مقدس» می‌شود که آن را متعلق به الهه آناهیتا – فرشته پاکی و آب‌های روان – می‌دانستند. در این منطقه معبدی به نام ناهید بوده که بعدها به «خاتون»، «بی بی»، «دختر» و … تغییر نام داده‌است. در کتاب «التدوین» آمده که منظور از «زهرا» دختر «روی» صاحب ری است که بقعه‌ای را به دخترش بخشید و او هم در آن جا بنایی کرد. «خرابه قلا» یا «قلعه خرابه» و تپه عظیم «برموده» در شمال ابراهیم آباد، حاکی از تمدنی کهن در این منطقه‌است. دشت قزوین، «دشتابی»، «رامند» و بویین زهرا – که درجنوب استان قزوین واقع شده است- تمدنی بسیار کهن دارند. درلا به لای صدها تپه باستانی این منطقه، می‌توان تمدن بزرگ و دیرینه‌ای به طول بیش از ۹۰۰۰ سال را مشاهده کرد. آثار کشف شده از جنس طلا، برنز و سفال، با نقوش شطرنجی و نقاشی حیوانات با رنگ‌های قهوه‌ای تیره، اخرایی و مایل به سبز – از حیث تنوع و تناسب در شکل و رنگ آمیزی – جزو نمونه‌های ارزنده سفال پیش از تاریخ این ناحیه‌است.

تپه زاغه

این تپه که در گذشته های بسیار دور ساخته شده و حدود ۹ هزار سال قدمت دارد، جز نخستین روستاهای ایران می باشد که از خانه های خشتی متعددی ساخته شده است و کوچه ها و معابر و میادین بسیار زیادی دارد.

در این تپه مکان های ذخیره آب و آذوقه، تنور، آشپزخانه و بسیاری مکان کاربردی دیگر وجود داشته که مردم آن زمان از آنها استفاده کرده اند.

برج های دوگانه خرقان

این برجها در نزدیکی روستای حصار واقع شده اند که نمایی هشت ضلعی دارند و با آجر ساخته شده اند. این دو برج ۲۹ متر از یکدیگر فاصله دارند و یکی از شاهکارهای معماری دوران سلجوقی و معماری اسلام محسوب می شوند. این برج ها کتیبه ها و دیواره نگارهای بسیار زیادی بر روی خود دارند. ارتفاع آنها ۱۵ متر و با قطری ۱۱ متری ساخته شده اند.آثار تاریخی بوئین زهرا

کاروانسرای شاه عباس هجیب

این کاروانسرا در مسیر قزوین به سمت اصفهان  و ۴۸ کیلومتری بویین زهرا بنا شده است. کاروانسرای شاه عباس هجیب ۳۶ حجره دارد و حوضی هشت ضلعی در میان حیاط آن قرار دارد این کاروانسرا از ایوان ها، راهروها و اتاق های زیادی تشکیل شده که محل استقرار کاروان های مختلف بوده است. در حال حاضر، با اینکه قسمت هایی از این کاروانسرا تخریب شده است اما باز هم زیبایی و شکوه خود را دارد.

غار قلعه کرد

این غار در ۲۰ کیلومتری برج‌های خرقان و در دهستان حصار واقع شده است. درون این غار بسیار زیبا تالابی به وسعت هزار متر مربع وجود دارد. درون  غار، رطوبت بسیار بالایی وجود داشته و بر روی دیواره های آن نقاشی هایی کشیده شده که نشان از وجود انسان و زیستن در این غار دارد. قدمت این غار به دوران سوم زمین شناسی و حدود ۴۰ میلیون سال پیش بر می گردد.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ادعلعلابالا

عالی بود

لهاردی

در مورد تپه باستانی لهارد هم مطالبی بگذارید که قدمتی بیش ازاین تپه دارد و خیلی از آسار به تاراج برده شده