آثار تاریخی کلیبر

آثار تاریخی کلیبر

شهرستان کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. جمعیت این شهرستان ۸۹٫۶۹۸ نفر (سرشماری سال ۱۳۸۵خ) و مرکز آن شهر کلیبر است.

پل های خدا آفرین

پل های بزرگ خدا آفرین که در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان و در منطقه خمارلو قرار دارند، از دو پل تشکیل شده اند که یکی از آنها شکسته و فقط نصف آن باقی مانده؛ در صورتی که پل دیگر سالم و قابل استفاده می باشد.

فاصله این دو پل از هم حدود ۸۰۰ متر است و و در نزدیکی سد خدا آفرین و  روستای ساری جالو قرار دارند.

پل های خدا آفرین بر روی رودخانه ارس بنا شده‌ اند.

مهندسی و معماری این دو پل با یک دیگر متفاوت است؛ به طوری که یکی از آنها ۱۱ دهانه دارد و به عقیده مهندسان آن زمان، طول هر یک از به آنها بنا به شدت جریان آب متفاوت است.

مواد اولیه به کار رفته در یکی از پله ها، سنگ سفید و در دیگری آجر پخته می باشد.

در مورد این پل کتاب ها و منابع زیادی وجود ندارد اما آن طور که در برخی از منابع آمده است، احداث این پل به قرن هشتم میلادی برمی گردد.

قصر وینهآثار تاریخی کلیبر

قصر وینه که در روستایی به همین نام با طبیعتی بی نظیر واقع شده، در ورودی روستا قرار دارد و به رود ارس و راه اصلی و قسمت قره باغ  مشرف است.

البته بنای باقی مانده از این قصر با شکوه، برخلاف نام ان که کلمه قصر را یدک می کشد، خرابه هایی بیش نیست.

قصر وینه متعلق به یک ارمنی ثروتمند به نام طومانیانس می باشد.

این قصر در دوران قاجاریه و به منظور نگهداری از احشام و غلات و محله زندگی بنا شده است.

کانتور، نام دیگر این قصر می باشد که از دو طبقه تشکیل شده و بر روی سر در آن، سال ۱۹۰۷ میلادی حک شده است که نشان از زمان ساخت یا تعمیر آن می دهد.

آثار تاریخی آذربایجان شرقی

قلعه بابک

قلعه بابک در این ناحیه قرار دارد. این قلعه که به نام‌های «دژ بابک»، «بذ و قلعه جمهور» هم معروف است، دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم‌دین بوده‌است. این قلعه در نزدیکی شهر کلیبر در شمال شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

قلعه پشتو

قلعه پشتو یکی از آثار تاریخی بخش هوراند از شهرستان کلیبر، قلعه پشتو یا پشتاب است که بر بلندترین کوه بین روستاهای پشتاب و کوجان قرار گرفته‌است. قلعه در کوهستانی به ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر بنا شده‌است. از این قلعه که شبیه قلعه بابک و شاید هم‌زمان با آن بوده‌است به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفادهٔ نظامی می‌شده‌است.

قلعه پیغام

این قلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف آن پرتگاه است و رود کلیبر از پای این کوه می‌گذرد قرار گرفته‌است. از ساختمان‌های قلعه و دیوار آن آثار کمی باقی مانده‌است و حفاران و دزدان آثار باستانی همه چیز را تخریب کرده‌اند. مصالح به کار رفته در برج باروها و سیستم نگهداری آی و آب انبار مشابه قلعه بذ و قلعه آوارسین می‌باشد. باستان شناسان تاریخ این قلعه را به دوران قبل از اسلام و اشکانیان نسبت داده‌اند. این قلعه بر تمامی راه‌های ورودی و خروجی شهر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می‌گذرد. همان‌طور که از اسم این قلعه بر می‌آید وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر باستانی بَر یا کلیبر کنونی بوده‌است.

مسجد جامع کلیبر

مسجد جامع کلیبر در مرکز شهر قرار دارد. طول بنا ۵۰ متر عرض آن ۳۰ متر می‌باشد مسجد دارای گنبدی بزرگ است که در گذشته مناره‌ای به ارتفاع ۴۵ متر و قطر ۱۷ متر داشته که تا سال ۱۳۳۰ شمسی پابرجا بوده. این مناره به علت بمباران روس‌ها در شهریور ۱۳۲۰ آسیب دیده و در سال ۱۳۳۰ فرو ریخته‌است.آثار تاریخی کلیبر

مقبره شاه قاسم

در ۱۰ کیلومتری آبش احمد و در ۱۰۰ کیلومتری تپه معروف نادری و در ۵۰ کیلومتری شهرستان کلیبر و نزدیکیهای روستای خالان و پیره لر واقع شده‌است. می‌گویند برادر امام هشتم ما، امام رضا (ع) بوده و برای تبلیغ دین آمده بود.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها