جاذبه های گردشگری ماسوله

جاذبه های گردشگری ماسوله

جاذبه‌های گردشگری ماسوله

شهر تاریخی و دیدنی ماسوله، در قلب گیلان، یکی از سرسبزترین و خوش آب و هواترین بخش های این منطقه است که همین امر باعث ایجاد جاذبه های گردشگری ماسوله گردیده است. آب و هوای این منطقه اکثر اوقات مه آلود است، تابستان‌های خنک و زمستان‌های برفی دارد.

بومیان این منطقه را مردمان تالش تشکیل می‌دهند. این شهر دیدنی در لیست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. شروع سکونت این منطقه از سده هشتم هجری با کوچ مردمان کهنه ماسوله به این بخش شکل گرفت.

در بخش کهنه ماسوله که ۱۰ کیلومتر بالاتر از ماسوله فعلی قرار دارد، آثار تمدن و زندکی، از جمله سنگ کوره، اشیا سفالی و … یافت شده است که تمامی به ثبت آثار ملی رسیدند.

 

جاذبه‌های گردشگری ماسوله

ماسوله بهشتی کوچک و غرق در مه، با معماری منحصر به فردش به یک قطب گردشگری تبدیل شده است.

بودن بام خانه‌ای به عنوان حیاط خانه دیگر فضایی صمیمی و یک رنگ به این شهر کوچک بخشیده است. هرساله جمع زیادی از گردشگران و توریستان از سراسر جهان برای دیدن جاذبه‌های بی‌نظیر این مکان به آن سفر می‌کنند.

 

جاذبه‌های توریستی ماسوله

بازار ماسوله

در راستای معرفی جاذبه های گردشگری ماسوله نوبت اول را به معرفی بازار های این شهر می دهیم. بازار ماسوله با معماری خاص و بی‌نظیرش در رده بازارهای قدیمی، قلب این روستا لقب گرفته است.

حتی اگر قصد خرید ندارید، دیدن این بازار را هرگز از دست ندهید. این بازار محل فروش صنایع دستی بومیان و مواد غذایی تازه است. همچنین دارای کافه و رستوران‌های جذاب نیز می‌باشد.

بازار ماسوله

موزه مردم شناسی

این موزه شخصی و خصوصی که در خود ماسوله قرار گرفته است یادآور چند قرن تاریخ ایران است. موزه به سه بخش تقسیم شده است.

بخش اول محل نگهداری و نمایش سبک معاصر و یک قرن قبل، بخش دوم مربوط به دو قرن گذشته و بخش دیگر مربوط به یافته‌های قرن چهارم و قبل آن است.

موزه مردم شناسی شهر ماسوله به همت فرهاد شرفی در مدخل ورودی شهر تاریخی ماسوله ایجاد شده است.

 

آبشار کوشم

این آبشار کوشم در دره جنگلی ماسوله قرار دارد و با یک پیاده روی کوچک به آن خواهید رسید.

آبشار کوشم از آن جمله آبشارهایی است که در انتهای دره جنگلی و در ارتفاعات این منطقه واقع شده و ارتفاع آن به حدود ۳۰ متر می رسد.

مسیر دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم و در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب است که پس از حدود یک ساعت کوه پیمایی و گذر از چند آبشار کوچک دیگر، در انتهای تنگه دیواره ای سنگی دیده می شود که آب از بالای آن به پایین فرو می ریزد.

آبشار کوشم ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یکی دیگر از مکان های گردشگری زیبا و بکر این شهر می باشد.هوای خنک و پاک این پارک جنگلی هر آدمی را حسابی سر ذوق می آورد.

این پارک در ﻏﺮب ﻓﻮﻣﻦ و ۳۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی آن واقع شده و با ۲۴۰۰ هکتار مساحت از بزرگترین پارک های این ناحیه محسوب می شود. ﺣﺪاﻗﻞ ارﺗﻔﺎع این پارک ۸۰۰ ﻣﺘﺮ از ﺳﻄﺢ درﯾﺎ و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ارتفاع آن ۱۸۰۰ ﻣﺘﺮ است.

راش، توسکا و فندق از گیاهان متنوع این پارکمی باشند و همچنین گیاهان دارویی و علفی، امکانات رفاهی و آلاچیق و رستوران و دکه هایی که این منطقه دارد، آن را به یکی از گردشگاه های اطراف ماسوله تبدیل کرده است، مخصوصا اگر این بازدید با خوردن آش دوغ را در این پارک همراه باشد.

 

غذای ستنی ماسوله

نوبت رسید به معرفی غذای سنتی ماسوله که میرزا قاسمی نام دارد. میرزا قاسمی یکی از غذاهای لذیذی است که در شمال ایران مخصوص شهره ماسوله طبخ می شود. قدمت این غذا به سال ۱۸۶۰ میلادی و بازگشت قاسم خان والی از سن پترزبورگ باز می گردد.

غذایی که امروز ما به اسم میرزاقاسمی آن را می شناسیم از ابداعات قاسم خان می باشد؛ وی ذوق آشپزی بسیاری داشت به همین دلیل این غذا به نام وی نام گذاری شد.

 

صنایع دستی و سوغات ماسوله

از جمله سوغات ماسوله میتوان به چموش، گلیم، شال و جوراب، صنایع چوبی و فلزی، لباس های محلی و شیرینی اگردک، عروسک های کوچکی که با نخ کاموا بافته می شوند، دستکش و روفرشی (نوعی جوراب ساق کوتاه) نخی و پشمی، لیف حمام، جوراب ساق کوتاه و بلند، کلاه پشمی و . . . اشاره کرد.

منبع نمناک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها