جاذبه های گردشگری مشهد

جاذبه های گردشگری مشهد

جاذبه های گردشگری مشهد

شهر مشهد، واقع در خراسان رضوی است. این شهر لقب پایتخت مذهبی ایران را به خود اختصاص داده است. جاذبه‌های گردشگری مشهد دارای چنان تنوعی است که همه جور گردشگری را به خود جذب می‌کند.

این شهر دارای تاریخ غنی بوده و در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است. مشهد به دلیل گردشگران مذهبی فراوانی که سالانه به این شهر سفر می‌کنند بر آن شده است تا امکانات خود را از لحاظ تفریحی و تجاری نیز ارتقا بخشد.

به دلیل وسعت شهر و تعدد اماکن تفریحی برای برنامه‌ریزی گردش در این شهر باید آن را به خوبی بشناسید. در این مقاله سعی کردیم جاذبه‌های دیدنی و تفریحی مشهد را بطور مختصر برای شما شرح دهیم تا هنگام سفر کمکی برای شما گردشگران عزیز باشد.

 

اماکن مذهبی-زیارتی مشهد

حرم مطهر حضرت رضا (ع)

اولین مکان مذهبی مشهد، حرم مطهر حضرت رضا (ع) می‌باشد. این حرم مدفن علی بن موسی الرضا (ع) می‌باشد که اما هشتم شیعیان می‌باشند و نزد آنان بسیار مقدس است.

این حرم سالانه پذیرای هزاران زائر از شیعیان سراسر دنیا می‌باشد. این حرم مطهر تنها یک مکان مذهبی نیست و در خود مساجد، صحن‌ها، آرامگاه‌ها، کتابخانه و موزه‎ها را جای داده که آن را به یک مکان وسیع برای دیدن تبدیل کرده است.

بنای این حرم از زمان پیش از صفویان به جا مانده و در طی دوران تاریخی مختلف دچار تحول و گسترش شده و اوج آن به زمان شاه طهماسب صفوی برمی‌گردد.

 

آرامگاه شیخ بهایی

شیخ بهایی دانشمند قرن دهم و یازدهم هجری می‌باشد که مدفن آن در حرم مطهر رضوی، بعد از رواق امام خمینی است. سنگ مزار این دانشمند از جنس مرمر بوده و روی آن را نیز با پوششی از جنس شیشه پوشانده‌اند.

جالب است بدانید محل دفن این دانشمند در زمان حیات وی، محل تدریس ایشان بوده است که اکنون با هنر شیشه‌کاری و آثار دیگر هنری مزین شده است.

 

امام زاده یحیی

بقعه مبارکه امام زاده یحیی از جاهای دیدنی مشهد است که در جاده سرخس و ۵۰ کیلومتری مشهد واقع شده است.

این امامزاده در دامنه کوهی از قریه میامی واقع شده که مدفن یکی از فرزندان زید و نوه امام زین العابدین (ع) می‌باشد که به دلیل ناامنی از نینوا به خراسان هجرت کردند.

 

گنبد سبز

یکی از آثار گردشگری و توریستی مشهد، آرامگاه شیخ استرآبادی با قدمتی به طول دوره قاجار می‌باشد. طرح این گنبد به صورت هشت ضلعی بوده که دارای چهار ایوان می‌باشد.

چیزی که این محل را زیبا جلوه می‌دهد، کاشی کاری زیبا و جالب آن می‌باشد. دستور ساخت این گنبد به دست شاه عباس صادر شده است و هم اکنون این مکان تاریخی به ثبت آثار ملی نیز رسیده است.

 

آرامگاه پیر پالاندوز

این آرامگاه متعلق به محمد عارف عباسی، از عارفان قرن دهم می‌باشد. این مکان از دوران صفوی به جا مانده که اکنون نیز به ثبت ملی رسیده است. معماری این بنا بطور چهار ضلعی و دارای یک گنبد پیازی شکل با ایوان آجری است.

در داخل این بنا نقاشی‌هایی از عصر صفوی به جا مانده است. بیرون بنا با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشیده شده است. اصالت این بنا مربوط به زمان سلطان محمد خدابنده است که طی سال‌های اخیر توسط آستان قدس بازسازی شده است.

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

مسجد ۷۲ تن

نام دیگر این مسجد، مسجد شاه می‌باشد. این مسجد در خیابان خسروی و اول بازار بزرگ قرار گرفته است. این مسجد در ابتدا آرامگاهی بوده که به دست امیر غیاث‌الدین بنا شده و بعدها به مسجد تغییر کاربری داده شده است.

معماری این بنا متشکل از یک فضای چهار طاقی با دو مناره سر شکسته و یک ایوان می‌باشد. نام این مسجد در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

مسجد گوهرشاد

این مسجد که در جنوب حرم مطهر امام رضا (ع) واقع شده است، به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ بنا شده است. از معروفترین و پر بازدیدترین مساجد ایران به شمار میرود. گیرایی این مسجد به دلیل معماری و کاشی‌کاری منحصر به فرد آن است.

 

اماکن تاریخی مشهد

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

این مدرسه به دستور شاه سلیمان صفوی، توسط عباسقلی‌خان بیگلربیگی در سال ۱۰۴۵ ساخته شده است. این بنا در ابتدای خیابان صفوی واقع شده است و به ثبت آثار ملی نیز رسیده است.

کاربری این مدرسه اکنون به حوزه علمیه تغییر یافته است. معماری این بنا به سبک دوره صفوی تعلق دارد و شامل یک ساختمان دو طبقه و چهار ایوان در چهار ضلع بنا می‌باشد که بیش از صد حجره را در بر دارد.

جنس این ساختمان از آجر است و با کاشی‌کاری و مقرنس کاری تزیین شده است.

 

آرامگاه فردوسی

این آرامگاه در میان باغی در ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. ساختمان فعلی آرامگاه و موزه توس از شیوه معماری هخامنشی الهام گرفته است.

این بنا که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری مشهد به حساب می آید، به دستور انجمن آثار ملی و تحت نظر مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. نمای بیرونی این بنا با عناصر تزیین هخامنشی و اشعاری از فردوسی که معرف شخصیت و اندیشه او بوده، مزین شده است.

فضای داخلی این بنا از معماری دوره اشکانی الهام گرفته است. در بخش‌هایی از این آرامگاه نقاشی هایی از فریدون صدیقی با موضوع روایت شاهنامه نصب شده است.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه نادرشاه افشار

قوام السلطنه در اواخر دوره قاجار، در محل ویرانه مقبره نادر، آرامگاهی را به یاد نادرشاه بنا نهاد. وی استخوان‌های او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد.

این آرامگاه رو به روی حرم امام رضا (ع) واقع و از خشت و گل ساخته شده بود. بعد ها این آرامگاه توسط انجمن آثار ملی ایران بازسازی شد تا به بنایی درخور مبدل شود.

 

حمام مهدی قلی بیک

این حمام در سال ۱۰۲۷ به دست یکی از فرمانروایان تیموری احداث شده است. محل دقیق این بنا نزدیک بازار بزرگ مشهد می‌باشد. امروزه این حمام به موزه‌ای جهت نگهداری و بازدید از ابزارآلات قدیمی برای علاقمندان تبدیل شده است.

کلیسای مسروپ قدس: این کلیسا، تنهای کلیسای بنا شده توسط ارامنه مشهد می‌باشد. قدمت این بنا به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. از ویژگی‌های بارز این ساختمان دارا بودن دو راس مخروطی با صلیبی بر آن می‌باشد. کاشی‌های سفید این بنا توسط گل های سبز رنگی نقاشی شده است.

 

خانه تاریخی ملک

قدمت این بنا به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد، و محل دقبق آن در خود مشهد و ضلع شرقی خیابان امام می‌باشد. این بنا که نمونه ای از انتقال معماری در عصر قاجار می‌باشد امروزه به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

کاربری این خانه امروزه مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی می‌باشد.

 

بازار امام رضا

این بازار از قدیمی ترین بازارهای سنتی و پربازدید ترین بازارهای ایران به شمار می‌رود. همچنین این بازار بزرگترین مرکز خرید سوغات و صنایع نیز لقب گرفته است. در دیدن از آثار گردشگری مشهد، حتما به این محل سفر کنید و آن را از دست ندهید.

 

موزه نان

این موزه در نوع خود اولین موزه به شمار می‌رود که در آن کلیه ابزار آلات و فرایندهای کامل پخت نان سنتی ایرانی برگرفته از فرهنگمان را به نمایش گذاشته اند.

 

اماکن توریستی مشهد

باغ وکیل آباد

این باغ از تفرجگاه‌های قدیمی مشهد است که انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است. نام قدیم این باغ میرطراز بوده است. این باغ در سال ۱۳۴۸ از سوی مالک آن، حسین آقای ملک وقف عموم گردیده و به شهرداری واگذار شده است.

 

دره هفت حوض

این پارک یا دره از زیباترین جاذبه های گردشگری طبیعی مشهد است که در دل کوه خلج واقع است. این حوضچه‌ها وسعتی به اندازه یک استخر دارند که آب پس از عبور از آن ها به حوض اصلی و سپس به رودخانه می‌رسد. این منطقه در ۷ کیلومتری مشهد واقع شده است.

 

مجموعه پارک‌های آبی

مشهد به دلیل توان احداث این قبیل مراکز در موقعیت بی‌نظیر در خاورمیانه بسیار مورد توجه قرار گرفته که بسیار هم موفق بوده است. یکی از علل جذب گردشگر به مشهد وجود همین پارک‌های آبی با امکان استفاده در تمام فصول می‌باشد.

این مجموعه‌ها عبارتند از: پارک آبی ایرانیان، سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و موج‌های خروشان.

 

مجموعه کوه سنگی

این مجموعه از قدیمی ترین و خاطره انگیز ترین جاذبه های گردشگری مشهد است. به دلیل وجود دو کوه سنگی مشرف به شهر این منطقه را به این نام می‌خوانند.

این پارک در رشته کوه  های جنوبی مشهد واقع شده است و محل دقیق آن انتهاب بلوار کوه سنگی می‌باشد.

کوه سنگی مشهد

سرزمین پرفسور بازیما

در این پارک علمی شما در زمان سفر خواهید کرد و چندین هزار سال قبل خواهید رفت. در این پارک یک نفر راهنمای متخصص با شما همسفر خواهد شد تا شما را به دل طبیعت و حیات وحش گذشته ببرد تا این تجربه دلچسب را به شما هدیه کند.

طرقبه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد، منطقه ییلاقی طرقبه در امتداد دره‌ای با صفا با باغات فراوان، منطقه‎‌ای است که می‌توانید در آن برای ساعاتی به دور از هیاهوی شهر وقت بگذرانید و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید. طرقبه به معنای آبادی بزرگ می‌باشد.

مهمترین جاذبه طرقبه کباب‌های بی‌نظیر آن است که هر گردشگری به عشق لذت خوردن کبابی بی‌نظیر به این منطقه سفر می‌کند. در سفر به مشهد شیشلیک طرقبه را از دست ندهید.

بهترین رستوران‌های مشهد

پسران کریم مشهد-رستوران معین درباری مشهد-ارم شاندیز-رضایی مشهد-پدیده شاندیز-بام کوهسر-هتل درویشی-رستوران سدروس مشهد

مراکز خرید مشهد

الماس شرق-مجتمع تجاری وصال-مجتمع تجاری پروما-مجتمع تجاری آلتون-مجتمع تجاری زیست خاور- مجتمع تجاری آسمان مشهد-مجتمع ویلاژ توریست- مجتمع کیان سنتر ۱ و ۲- مجتمع تجاری نیکا- مجتمع کاسپین مد

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها