روستای پالنگان کردستان

معرفی 

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ما روستاهایی هستند که با طبیعت خاص ، آداب و رسوم جالب و منحصر به فرد و مردمان مهمان نواز خود افراد زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند. روستای پالنگان کردستان نیز از آن دست روستاهایی است که توانسته با همین ویژگی‌ها به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری طبیعت دوستان تبدیل گردد. مجله گردشگری تاریخ ما را در این مقاله همراهی کنید تا درباره‌ی این روستا بیشتر بدانیم.

پالنگان ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. این روستا که دارای قدمتی پیش از اسلام با چشمه‌های پرآب است و دره زیبای تنگیور در فاصله ۸۰۰ متری آن قرار دارد، در ابتدای اورامان کردستان قرار دارد و دارای خانه‌هایی با ساختار پلکانی می‌باشد.این روستا در طول تاریخ حیات خود چندین بار ویران گشته است و بار دیگر بنا شده‌است. پالنگان تا قبل از زمان هه لوخان اردلان (۹۹۵ – ۹۶۹ شمسی) مرکز حکومت اردلان بوده‌است. نظر غالب اکثر مورخان بر مسقط الراس بودن پالنگان برای حکومت اردلان است و از زمان پیدایش این امارت در سال ۱۱۶۸ میلادی (۵۴۷ شمسی و ۵۶۲ قمری) تا زمان انتقال مرکز حکومتشان به قلعه حسن‌آباد سنندج در حدود سال ۱۶۰۰ میلادی (حدود سال۹۸۰ شمسی و ۱۰۱۰ قمری) بمدت بیش از ۴۰۰ سال مقر حکومت کداخدامنشی اردلان بوده‌است. پالنگان تا قبل از زمان هه لوخان اردلان (۹۹۵ – ۹۶۹ شمسی) مرکز حکومت اردلان بوده‌است.اما بدلیسی در شرفنامه از پالنگان به عنوان یک از املاک اصلی کلهر نامبرده است.

زنان روستای پالنگان
زنان روستای پالنگان

در سال ۱۳۰۵ شمسی به صورت اتفاقی در غاری واقع دره تنگیور پالنگان در کامیاران کنونی خمره ای پر از دانه ارزن پیدا شد که در میان آن نوشته ای به خط یونانی (تمدن هلنیسیم) و پهلوی اشکانی بر پوست آهو وجود داشت؛ این نوشته که به (بنچاق اورامان )مشهور شد قراردادی است میان دو نفر(پاتَسپَک، پسر تیرِن» و «آویل، پسر باینین») برای خرید و فروش که شاهدان معامله نیز نام خود را در آن نوشته اند؛ این بنچاق به سال ۱۲۰ پیش از میلاد مسیح تعلق دارد که در حال حاضر این بنچاق در موزه برلین نگه داری می شود .

در ابتدای اورامان کردستان ، خانه هایی تاریخی بر قامت کوه جای گرفته و با چیدن سنگ ها بر روی هم به صورت پلکانی ساخته شده و روستا تاریخی و زیبای پالنگان را تشکیل داده اند. قدمت این روستا و خانه های آن به پیش از اسلام بازگشته و از معماری به سبک پلکانی برخوردار است. روستا پالنگان از توابع شهرستان کامیاران استان کردستان بوده و در ابتدای منطقه اورامان واقع شده است.

روستای پالنگان در فاصله کمی از دره زیبا تنگیور واقع شده و دارای چشمه های چشم نواز و فراوانی است. این روستا در طول حیات خود بارها و بارها ویران و مجدد ساخته شده اما اکنون با گذشت چند هزار سال از تاریخ آن همچنان استوار و پایدار میزبان گردشگران و ایرانگردانی است که برای دیدن زیبایی آن به این منطقه سفر می کنند.

پالنگان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است.
پالنگان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است.

روستای پالنگان توسط رودخانه ای که از میان آن عبور می کند، به دو نیم تقسیم شده و منظره زیبای خاصی را که با صدای غرش آب همراه شده برای هر بازدید کننده ای به ارمغان می آورد.

آب و هوای روستای پالنگان در فصل بهار معتدل و در تابستان گرم می باشد. آنچه همواره گردشگران را به سمت این روستا می کشاند طبیعتی سرسبز، دشت های گل لاله، چشمه هایی با آب گوارا، آبشارهای طبیعی زیبا، باغ های سرزنده و یک مسیر پیاده روی بی نظیر است که تجربه انجام آن لذتی وصف ناپذیر دارد.

زبان مردم پالنگان کردی و لهجه ی آنان اورامی است. در این روستا نیز مانند هر روستای کردزبان دیگری در ایام خاص مانند جشن های عروسی یا نوروز مراسم های خاصی برگزار می شود. از جمله ی این مراسم ها می توان به روشن کردن مشعل در بلندی های روستا، رقص و پایکوبی و اجرای موسیقی های سنتی اشاره کرد.

طبیعت زیبای روستای پالنگان
طبیعت زیبای روستای پالنگان

آداب و رسوم مردم روستا

سفر به پالنگان به هنگام بهار و تابستان بسیار لذتبخش خواهد بود. در این ایام عشایر کرد با اجرای مراسم‌های سنتی مانند «موسیقی گریان»، «چپله» و «سیاه چمانه» حس حال خوبی را در پالنگان ایجاد میکنند.

آداب و رسوم مردم روستا
آداب و رسوم مردم روستا

با فرا رسیدن نوروز مردم روستای پالنگان از زن و مرد با پوشیدن لباس کردی و روشن کردن مشعل های آتش بر بلندی روستا میروند و به «هل په رکه» یا همان رقص کردی می‌پردازند و فرا رسیدن سال نو را دور هم در صفا و صمیمت جشن میگیرند.

 

جاذبه های روستا

پالنگان و اطراف آن مانند سایر مناطق کردستان طبیعتی زیبا و تماشایی دارد. باغ های زیبا در بخش غربی روستا، جلوه خاصی به آن بخشیده اند و چشم اندازی سرسبز را به نمایش می گذارند.

۲۰ چشمه جوشان در دره تنگی ور و در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی پالنگان وجود دارند که آب زلال خود را از قلب زمین در رودخانه تنگی ور جاری می سازند. در میانه راه آبشارهای دیدنی به چشم می خورند که بر زیبایی منطقه می افزایند. این رودخانه بعد از پشت سر گذاشتن روستا در حدود ۳۰۰ متری غرب پالنگان به رودخانه پرآب سیروان می ریزد.

طبیعت روستا
طبیعت روستا

قلعه پالنگان در بالای کوه قرار دارد این قلعه زیبا تاریخ را برای گردشگران و بازدیدکنندگان بازگو میکند. در رابطه با این قلعه تحقیقات زیادی صورت نگرفته است اما براساس گفته ی مردم روستا این قلعه تا قرن ۱۰هجری آباد بوده است.

این قلعه در ۷۵۰ متری جنوب شرقی پالنگان قرار دارد و آثاری از اتاق‌ها، آتشکده و پل‌های قدیمی هنوز هم در آن دیده می‌شود.

طبق گفته‌ی اهالی روستا و با توجه به خانه‌های قدیمی، بقایای مساجد، باغ‌ها و… زیربنای ساخت این روستا به دوره سامانیان باز می‌گردد، یکی دیگر از نشانه‌های قدمت طولانی روستای پالنگان، قبرستان بسیار قدیمیست که تعداد زیادی سنگ قبر با خط کوفی (مربوط به قرن ۷ و ۸ هجری) در آن وجود دارد.

اقامت در روستای پالنگان

مسافرخانه ها و هتل ها به پالنگان راه پیدا نکرده اند؛ اما نگران اقامت نباشید. تجربه نابی از اقامت را می توانید در خانه های سنتی روستا برای خود رقم بزنید. با هزینه ای مناسب می توانید گزینه های خوبی را در میان خانه های پلکانی روستا بیابید و شبی را مانند روستاییان بگذرانید. همچنین می توانید در شهرهای نزدیک روستا اقامت کنید؛ اما توجه داشته باشید که اولین مهمانسرا ۱۱۰ کیلومتر با پالنگان فاصله دارد. کمپ در طبیعت از دیگر گزینه های شما برای اقامت در پالنگان است.

خانه های روستا
خانه های روستا

ادرس روستای پالنگان

خانه های روستا
خانه های روستا

برای رسیدن به روستای پالنگان بایستی به طرف شهرستان کامیاران از استان کردستان سفر کنید. شهرستان کامیاران در بین دو شهرستان کرمانشاه و سنندج از دو استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد. کامیاران در ۷۵ کیلومتری سنندج و ۵۵ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. عاقلانه ترین کار انتخاب شهرستان مقصد با توجه به شهرستان مبدا می باشد. پس از رسیدن به کامیاران بایستی حدود ۵۰ کیلومتر دیگر جاده را طی کنید تا به پالنگان بهشت زیبای غرب ایران برسید.

فیلم مراسم استقبال از نوروز در روستای پالنگان کردستان

 

 

سایر منابع

روستای پالنگان کردستان | ماسوله ای بر قامت کوه ها – کارناوال

۳ نقطه دیدنی روستای پالنگان بهشت کردستان – فردا نیوز

منبع ویکی پدیا اقامت 24 ایران هتل آنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها