جاذبه های گردشگری منطقه ۳ تهران

جاذبه های گردشگری منطقه 3 تهران

جاذبه های گردشگری منطقه ۳ تهران

در این مطلب می خواهیم به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری منطقه ۳ تهران بپردازیم:

بوستان آب و آتش

پارک آب و آتش، پارکی مدرن و جدید در اراضی عباس آباد تهران که در ساله ۱۳۸۸ افتتاح گردید.

بوستان آب و آتش که نام دیگر آن بوستان حضرت ابراهیم (ع) است، در مجاورت بوستان بنادر بوستان نوروز و نیز پل طبیعت قرار دارد.

بوستان آب و آتش و بوستان بنادر توسط یک فانوس دریایی از یکدیگر جدا می شوند؛ که بازدید از بالای این فانوس دریایی نیز خالی از لطف نیست.

بوستان آب و آتش از طریق پل ابریشم به گنبد مینا و بوستان نوروز و توسط پل طبیعت به پارک جنگلی طالقانی متصل می شود.

از جاذبه های این پارک می توان به برج آتش، پل طبیعت، تندیس های زیبای الهام گرفته شده از افسانه های ایرانی، آبنما، فانوس دریایی، لانه کبوتر، آمفی تئاتر، فضای سبز و آلاچیق، امکان کالسکه رانی و … اشاره کرد.

از دیگر امکانات این پارک می توان به رستوران، بوفه، کافه و زمین اسکیت اشاره کرد.

 

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

موزه امام علی در ساختمان ۴ طبقه در خیابان ولیعصر تهران، بلوار اسفندیار در سال ۱۳۸۲  گشایش یافت.

آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه که یکی از جاذبه های گردشگری منطقه ۳ تهران است، محتوای دینی و مذهبی دارند شامل: نقاشی های معاصر، تصویر سازی ها، خیال نگاری، عکس، آثار حجمی، خوشنویسی و مرقع های خوشنویسی، تابلو فرش، قلمدان، کتاب چاپ سنگی و … است.

در سال ۱۳۷۹ ساخت این موزه با نام امیر المومنین شروع شده و در سال ۱۳۸۱ پایان یافت. بخش‌های مختلف این موزه شامل: کتابخانه تخصصی، کافه گالری، بخش مرمت و سالن اجتماعات می باشد.

واحد اداری موزه و کافه گالری در طبقه همکف واقع شده اند؛ و همچنین نمایشگاه های ادواری در این طبقه قرار دارند که در آنها  اشیاء مختلفی از جمله پرده کعبه که به کشور ایران اهدا شده، به معرض بازدید درآمده است.

تابلوهای نقاشی معاصر در طبقه اول و آثار خوشنویسی در طبقه دوم این ساختمان به نمایش درآمده اند. سالن اجتماعات (سرسرای نور) نیز برای نشست های تخصصی و همایش های هنری در نظر گرفته شده است.

 

موزه امام علی تهران

 

بوستان بهشت مادران

این بوستان نخستین مجموعه ورزشی تفریحی و گردشگری ویژه بانوان است. که بادیواره های بلند محافظت می گردد طوری که در آن حجاب الزامی نیست.

این بوستان با دارا بودن امکانات ذیل پذیرای بانوان همه روزه از ساعت ۶.۳۰ صبح الی ۲۰ می باشد. شایان ذکر است در روزهای پنجشنبه از ساعت ۲۰ به بعد و همچنین روزهای جمعه، خانواده ها می توانند از این بوستان استفاده نمایند.

ویژگی ها: فضای اختصاصی بانوان، پوشش آزاد

امکانات: زمین بازی کودکان، سالن چند منظوره بانوان، استخر روباز، کتابخانه، نمازخانه، مسیر سلامتی و سرویس بهداشتی

بوستان طالقانی

بوستان طالقانی با مساحت ۳۱۰۰۰۰مترمربع در اراضی عباس آباد در شمال تهران واقع شده است. این بوستان به‌علت قرار گرفتن آن در ارتفاع، دارای چشم‌اندازی مشرف به شهر تهران می‌باشد.

نوع طراحی این پارک به صورت آزاد و با نظم طبیعی ( استفاده از خطوط غیر منظم و ارگانیک ) می باشد که در آن از پوشش گیاهی کاج، اقاقیا، توت سپیدار، نارون، چنار، گردو، افرا، انجیر، سرو و انواع درختچه ها نظیر توری، یاس زرد و بلوط همیشه سبز استفاده شده است.

قسمت جنوبی این پارک دارای طرحی حلزونی‌شکل است و از درختان بلوط ایتالیایی پوشیده شده‌است.

باغ ایرانی

بوستان باغ ایرانی با مساحتی حدود ۳.۴ هکتار در محدوده شهرداری منطقه ۳ محله ونک واقع شده و بر اساس الگوی باغ های ایرانی طراحی شده است.

قدیمی ترین تصویری که نظم باغ ایرانی را به تصویر کشیده است  به دوره ساسانیان باز می گردد در نقش برجسته طاق بستان صحنه شکار خسرو پرویز  طرح باغ شکار اورا در طاق بستان نشان می دهد .

این بوستان دارای دو ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و دو ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی میباشد.

در طراحی فضای سبز این بوستان، درختان موجود که قدمتی بیش از یکصد سال داشته اند حفظ گردیده اند و گونه های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو ، برگ بو ، زرشک ، شیرخشت ، مورد ، پیراکانتا ، انواع رز و نسترن وبوته های فصلی و دایمی به آن اضافه شده اند.

ویژگی ها و امکانات: مناسب سازی معابر جهت تردد معلولین، کوشک مرکزی با کاربری رستوران و چایخانه ، باغ راههای اصلی چنارستان ، سروستان و نظرگاه، آبنماهای محوری در طول مسیر و شش آبنمای مجزا در سطح بوستان، کتابخانه عمومی، زمین بازی کودکان و محوطه وسایل ورزشی بزرگسالان، زمین ورزشی روباز.

بوستان ملت

بوستان ملت با مساحت ۳۴۰۰۰۰مترمربع به موازات خیابان ولیعصر( عج) و در سال ۱۳۴۷ تاسیس گردید.

نوع طراحی این پارک به صورت آزادو با نظم طبیعی ( استفاده از خطوط غیر منظم و ارگانیک ) می باشد که در آن از پوشش گیاهی چنار، اقاقیا، سدروس، صنوبر، کاج تهران، بید، نارون، توت، سیبگل، گیلاسگل، هلو و انواع درختچه نظیر ارغوان، تروی، بوداغ، سواغولیلکی استفاده شده است.

این بخش از پارک از شمال به صدا و سیما، از جنوب به خیابان نیایش و از غرب به باشگاه انقلاب می‌رسد.

ویژگی:استقرار اولین قطار دیزل مشهور به قطار دودی

امکانات: دریاچه، بوفه، مجموعه بازی های مدرن مکانیکی، سینما ۵بعدی، ، پردیس سینمایی ملت، باغ وحش پارک ملت 

بوستان-ملت-تهران

موزه دفاع مقدس

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری منطقه ۳ تهران، موزه دفاع مقدس است. این موزه که به جهت نمایش بخش کوچکی از حماسه دفاع مقدس ایجاد شده است؛ در سال ۱۳۹۱ در اراضی عباس آباد افتتاح گردید ولی در سال ۱۳۹۵ با تغییراتی در اهداف و ساختار موزه، به شکل کنونی درآمد.

موزه دفاع مقدس دارای بخش های مختلفی است که در بین آن ها تنها تالار پروانه‌ها که به معرفی سرداران دوران دفاع مقدس پرداخته است، حالت موزه به خود دارد و در بقیه تالارها، رویداد های دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شده اند.

اولین تالار این مجموعه، تالار “آستانه” است که مربوط به وقایع پیروزی انقلاب است. تالار “حیرت و واقعیت” دومین تالار است که بیانگر شوک و تحیر مردم ایران از شروع جنگ است.

تالار سوم تالار “دفاع” نام دارد، همبستگی مردم و نیروهای نظامی و بسیج را در دفاع از کشور نشان می‌دهد. تالار چهارم تالار “آرامش” است، نمایانگر آرامش مردم به خاطر دفاع از آب و خاک خود در کنار سختی های جنگ است.

تالار “شهادت” پنجمین تالار این مجموعه که خود به نمایش ۷ مرحله شهادت یعنی از نیت تا عروج پرداخته است. ششمین تالار که تالار “پیروزی” است، پیروزی در عملیات های مختلف جنگ را نشان داده است.

در هفتمین تالار یعنی تالار “سرانجام”، بازدید کنندگان با یادگاری های باقی مانده از جنگ تحمیلی روبرو شده و به آن ها ادای احترام می کنند. و این است پایان ۷ تالار عشق این باغ موزه….

منبع سرای محله منطقه 3
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها