تنگه هایقر

معرفی

یکی از جاذبه های دیدنی در استان زیبای فارس که توجه گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به خود جلب کرده است، تنگه هایقر است. این تنگه با زیبایی فوق‌العاده‌اش هر سال پذیرای افراد زیادی از داخل و خارج کشور است. اگر اهل طبیعت گردی هستید به شما توصیه می‌کنیم کوله بار سفر ببندید و سری به استان زیبای فارس و تنگه هایقر بزنید. با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا شوید.

تنگه هایقر در استان فارس که امروزه یکی از جاذبه ی گردشگری به شمار می رود در گذشته میدان جنگ بوده است. شاید بپرسید یعنی چه؟ در زمان های گذشته دلیران قشقایی سربازان انگلیسی را که به خاک ایران تجاوز کرده بودند در دره هایقر به خاک و خون کشیدند. هایقر در لغت به معنای مردن است، زمانی که جنگجویان قشقایی موفق به از پای در آوردن سربازان انگلیسی می شدند فریاد هایقر سر می دادند تا همزم هایشان از این واقعه مطلع شوند؛ محال است که بر فراز این دره بایستید و مبهوت عظمت این جاذبه ی زیبا نشوید. صدای جریان آب و آواز پرندگان در کنار یکدیگر سنفونی هیجان انگیزی را به وجود می آورند به طوری که ممکن در تمام مدت سفرتان به استان فارس بخواهید در تنگه هایقر بمانید.

عکاسی از منظره فوق العاده تنگه هایقر
عکاسی از منظره فوق العاده تنگه هایقر

تنگه هایقر همچون سرسرایی طبیعی بین دو سوی کوه فاصله انداخته است تا بستری باشد برای رودخانه ی قره آقاج، که از میانش می گذرد. عمق این دره به ۴۵۰ متر می رسد و طول آن، در برخی منابع بین ۸ تا ۱۴ کیلومتر اعلام شده، که با استناد به موثق ترین منبع میتوان گفت که طول تنگه ی هایقر نزدیک به ۱۳ کیلومتر است.

عملکرد زمین ساخت پویا در این بخش از رشته کوه زاگرس تاقدیس هاى زیادى پدید آورده است. تنگ هایقر یک برش در پهناى تاقدیس ده‌بین است که نخست عملکرد زمین ساخت آن را پدید آورده و سپس فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف نموده است. این تنگ در سازندهاى آسمارى – جهرم شکل گرفته است.

تنگه ی هایقر به گرند کنیون ایران معروف است. گرند کنیون تنگه ای است در کشور آمریکا، که به عنوان عظیم ترین شکاف جهان شناخته می شود و هرساله بازدید کنندگان بسیاری دارد. پس ما چرا از همتای ایرانی اش دیدن نکنیم.

با توجه به قرار گیری این تنگه در استان فارس که اقلیمی خشک و کویری دارد، در این دره انواع گوناگونی از پوشش گیاهی را شاهد هستیم. این پوشش گیاهی توام با آبی که در میان دره جاریست و صدای آواز پرندگان همه و همه با هم می توانند یک روز آرام و دل انگیز برایتان بسازند.

صخره‌های باشکوه تنگه
صخره‌های باشکوه تنگه

حتی اگر تجهیزات و آمادگی ورود به درون تنگه را ندارید، تماشای چشم اندازی که تاقدیس های خشک زاگرس در کنار آب روان رودخانه پدید آورده اند خالی از لطف نیست.

این منطقه، همچون دیگر مناطق بیابانی، زیستگاه حیواناتی است که شاید در ظاهر به چشم نیاید، اما می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. مار، عقرب و رتیل، از جمله جانورانی است که در لابلای صخره ها و سنگ ها پنهان شده و اگر با یک راهنما به این منطقه سفر نکنید، شاید با مشکلات مختلفی روبرو شوید.

اگر قصد سفر به این تنگه را دارید، توصیه می کنیم که بدون راهنما به هیچ وجه وارد این دره نشوید. بنابراین وقت خواب از بسته بودن زیپ چادر مطمئن شوید. آب نوشیدنی، طناب بلند و چراغ قوه را در این سفر فراموش نکنید.همه وسایل را در دو کیسه پلاستیکی ضد آب قرار دهید تا خیس نشوند؛ مخصوصا کیسه خواب و وسایل الکترونیکی. از سالها پیش گروه های متعددی به ایران آمدند و در تعامل با کارشناسان داخلی، با مطالعات گسترده ی جانورشناسی و زمین شناسی منطقه با این هدف که این منطقه به عنوان یکی از ژئوپارک های ایران در یونسکو ثبت شود، تلاش کردند ولی ظاهرا اقدام به ساخت سد هایقر اندکی این محیط زیست شگفت انگیز را تهدید می نماید.

طبیعت بی نظیر و رویایی تنگه هایقر
طبیعت بی نظیر و رویایی تنگه هایقر

اخیرا گروهی از بند بازان که از تنگه های معروف جهان عبور می کردند به این تنگه آمده و بانویی کانادایی از روی آن عبور کرده است.

اهالی محلی که عمدتا عشایر ایل قشقایی هستند، نقل می کنند که زمانی عروسی سوار بر اسب در این دره سقوط کرده است.

پیشنهاد می شود دوستداران طبیعت در سفر به استان فارس حتما چند روزی را به دیدن این جاذبه طبیعی و سایر جاذبه های شهرستان فیروز آباد و البته آشنایی با عشایر ایل قشقایی اختصاص دهند.

تفریحات در تنگه هایقر

کوهنوردی

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، عبور از دیواره های زاگرس و رسیدن به تنگه هایقر، با داشتن راهنما و تجهیزات می تواند تا ۲ ساعت به طول بینجامد. پس برای علاقه مندان به پیاده روی و کوهنوردی رفتن به درون دره و بیرون آمدن از آن می تواند جالب باشد.

این دره همانقدر که زیبا و شگفت‌انگیز است، به همان میزان نیز خطرناک است. بنابراین برای بازدید از آن و صخره‌نوردی، باید حتما دارای امکانات بود و با راهنما یا گروهی که منطقه را کامل می‌شناسند، همراه شد. شاید تنها کسانی بتوانند از این منطقه با جزییات کامل دیدن کنند که حتما سابقه کوه‌نوردی داشته باشند.

قایق سواری

از دیگر تفریحات و لذت هایی که می توان در سفر به دره هایقر تجربه کرد، قایق سواری بر روی بستر رودخانه قره آقاج و عبور از میان دره است که می تواند تجربه ای بی نظیر را برای شما به ارمغان آورد.

آب بازی

در نوردیدن تنگه و عبور از میان آب خنک رودخانه به همراه خانواده و دوستان و بازی با آب زلال رودخانه، یا کمی نشستن و غرق شدن در طبیعت زیبای اطراف می تواند روحیه شما را به کلی عوض کند.

هنگامی از درون تنگه می گذرید تماشای این پدیده حیرت انگیز جغرافیایی، گوش سپردن به صدای چلچله ها و تماشای پوشش گیاهی اطراف که از لا به لای سنگ های سخت راهی به بیرون یافته اند، می تواند برای علاقه مندان جذاب باشد.

تنگه هایقر سرشار از آرامش خاصی است که در کمتر جایی آن را تجربه خواهید کرد.
تنگه هایقر سرشار از آرامش خاصی است که در کمتر جایی آن را تجربه خواهید کرد.

 

چه فصلی را برای سفر به تنگه هایقر انتخاب کنیم

نظر به اینکه تنگ هایقر در منطقه‌ای گرم قرار گرفته است، بازدید از این منطقه در فصل تابستان توصیه نمی‌شود؛ چرا که گرمای هوا لذت سفر را کمتر می‌کند. بازدید از دره و تنگ هایقر در فصل بهار که پوشش گیاهی سرسبز و آب بیشتری دارد، آرامش و فرصت بیشتری را برای دل دادن به ماجراجویی و شگفتی فراهم می‌کند. چرا که طبیعت بهاری، زیبایی تصویر این تنگ را چندین برابر می‌کند و به این صورت گردشی فرح‌بخش در هوایی خنک، لذت واقعی سفر را به انسان می‌دهد.

زمان مناسب برای سفر به تنگه هایقر
زمان مناسب برای سفر به تنگه هایقر

مسیر دسترسی

از شیراز که به سمت جنوب حرکت کنیم و به سوی هایقر راهی شوید، بعد از طی ۱۵۰ کیلومتر، به شهرستان فیروز آباد می‌رسیم. با عبور از فیروزآباد وارد جادهٔ قیر-فیروز آباد می‌شویم. در این جاده به سمت جنوب حرکت می‌کنیم و پس از طی حدوداً ۲۵ کیلومتر وارد مسیر فرعی قیر-هنگام-فیروزآباد می‌شویم. در این جاده نیز بعد از دیدن تابلوی «تأسیسات سد هایقر» به تنگهٔ هایقر می‌رسیم.

ویدئوی هایقر فیروز آباد 

 

سایر منابع 

تنگه هایقر؛ گرند کنیون ایران – کجارو

تنگه هایقر فیروزآباد : گرند کانیون ایران در استان فارس – اقامت

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس – لست سکند

هایقر – ویکی پدیا

تنگه هایقر (گرند کانیون ایران) – ایران ووندرس

ویدئو: آپارات

 

منبع الی گشت ایران افلاین کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها