برای سفر کجا برویم؟

فرض کنید روز‌های تعطیلی را در پیش دارید و می‌خواهید برای چند روزی هم که شده از دنیای تکراری خود جدا شوید و تجربه جدیدی را داشته باشید. پس تصمیم می‌گیرید چمدان خود را ببندید و یک سفر کوتاه مدت را شروع کنید. برایتان این سوال پیش می آید که کجا بریم سفر؟ احتمالا یک شهر معروف را به هر دلیلی انتخاب می‌کنید و راهی سفر خود می‌شوید. یا برای خود هتلی انتخاب می‌کنید و یا اگر هوا خوب باشد ممکن است به فکر خوابیدن در چادر بیفتید. بعد از چند روز هم به شهر خودتان برمی‌گردید و همه چیز را از سر می‌گیرید.

کجا بریم سفر؟ راهنمای انتخاب مقصد سفر

همه شنیده‌ایم که آدم در سفر تجربه‌های جدیدی پیدا می‌کند! ولی تا به حال شده که از خودتان بپرسید که من در این سفر چه چیزی یاد گرفتم؟ کمی با خودتان فکر کنید و ببینید تا به حال چند بار طعم واقعی یک سفر را چشیده‌اید؟ تا به حال از اینکه یک مقصد را چندین و چند بار دیده‌اید خسته نشده‌اید؟ همیشه بعد از سفر احساس خستگی و پشیمانی از آن سفر به سراغتان می‌آید؟ ممکن است سوالاتی این چنین نیز برایتان پیش آمده باشد و برای حل کردن آن‌ها راهی سراغ نداشته باشید.

نکات مهمی که قبل از سفر باید بدانید

کجا بریم سفر؟
کجا بریم سفر؟

احساس یک سفر واقعی به همین سادگی‌ها هم به دست نمی‌آید. باید برای مقصد سفر خود و کار‌هایی که قرار است آنجا انجام دهید برنامه داشته باشید تا بتوانید از تمام وقت خود استفاده بهینه را ببرید. اینگونه می‌توانید سفری را تجربه کنید که تا مدت‌ها حس خوب آن برایتان بماند و در ذهنتان یک خاطره خوب بر جای بگذارد. البته نگران نباشید! اگر زیاد هم سخت بگیریم، دیگر لذت مسافرت رفتن معنایی ندارد و فقط با خودش خستگی و مشغله ذهنی برجای می‌گذارد. ولی فاکتور‌هایی وجود دارد که شاید با توجه بیشتر به آن‌ها بتوانید تصمیم بهتری برای سفر خود بگیرید. در ادامه می‌توانید نکات مهمی که بهتر است در انتخاب مقصد سفر به آن‌ها توجه داشته باشید را ببینید.

تاریخ و زمان دقیق سفر

قبل از اینکه مقصد سفرتان را انتخاب کنید، باید تاریخ دقیق سفر خود را مشخص کنید. اینکه بگویید در ماه آینده و یا … درست نیست. باید زمان شروع و پایان دقیق سفرتان را بدانید تا بتوانید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. به ایام تعطیل پیش‌رو فکر کنید و اگر هم می‌خواهید، می‌توانید چند روز هم روی مرخصی‌هایتان حساب باز کنید تا زمان سفر خود را طولانی‌تر کنید. اگر خودتان و یا از بین افراد همراهتان کسی در حال تحصیل است، به برنامه او نیز توجه داشته باشید.

اینکه چه زمانی از سال را برای مسافرت انتخاب می‌کنید هم روی هزینه‌های مسافرت شما تأثیر می‌گذارد. گاهی هم شما باید خودتان را با سفرتان هماهنگ کنید، چون در بیشتر نقاط جهان رویداد‌هایی هستند که فقط در تاریخ مشخصی اتفاق می‌افتند.

با توجه به زمان سفرتان می‌توانید مقصدتان را بهتر انتخاب کنید

کجا بریم سفر؟
کجا بریم سفر؟

سفر کوتاه مدت: مطمئنا در این سفر زمان کمتری دارید و باید از آن زمان نهایت استفاده را ببرید. پس باید فقط یک منطقه یا کشور را انتخاب کنید. همچنین شاید لازم باشد برای صرفه‌جویی در زمان هزینه بیشتری بپردازید. باید برای سفرتان برنامه‌ریزی کاملا مشخص و دقیق داشته باشید.

سفر بلند مدت: شما زمان بیشتری دارید و می‌توانید به صورت منعطف‌تری برنامه‌ریزی کنید. شاید بخواهید چند منطقه و یا کشور متفاوت را برای سفرتان انتخاب کنید. در این سفر بهتر است لوازم کمتری با خودتان ببرید تا احساس راحتی بیشتری بکنید. لازم نیست برای حمل‌و‌نقل و اقامت هم سفت‌و‌سخت باشید و هزینه بیشتری بکنید.. شما زمان بیشتری دارید و راه‌های بیشتری پیش‌روی شماست.

سفر یک هفته ای کجا برویم؟

هم‌سفر‌هایتان در سفر مهم هستند

اینکه با چه کسی سفر می‌کنید هم بسیار در انتخاب زمان و مقصد سفرتان تأثیر دارد. اگر تنهایی سفر می‌کنید، این فقط خودتان هستید که برای مقصد تصمیم می‌گیرید و برنامه‌ریزی می‌کنید. ولی هرچه تعداد هم‌سفرانتان بیشتر باشد، شما با سلیقه‌های متفاوت‌تری روبرو می‌شوید و باید به نظر همه احترام بگذارید.

بودجه سفرتان چقدر است؟

اینجا نباید با خودتان تعارف کنید! چقدر می‌توانید برای این سفر هزینه کنید؟ تمام بودجه‌ای را که می‌خواهید برای این سفر خرج کنید. سپس با توجه به آن کمی پرس‌و‌جو و تحقیق کنید و بهترین مقصد را برای سفرتان انتخاب کنید. شاید بخواهید برای اینکه سفر بهتری داشته باشید، کمی زمان سفر خود را تغییر دهید و در این زمان پول‌هایتان را پس‌انداز کنید. اگر با افراد دیگری سفر می‌کنید، سهم آن‌ها را هم در پرداخت هزینه‌های سفر در نظر بگیرید. با افراد بیشتر، بودجه شما برای سفر بیشتر می‌شود، ولی به همان نسبت هزینه‌های سفر نیز افزایش می‌یابد.

نقش علایق در انتخاب مقصد

برای اینکه از سفر خود بیشتر لذت ببرید، باید به علایق خود توجه کنید.

کجا بریم سفر؟
کجا بریم سفر؟

اول از همه با خود فکر کنید که چه جور مقصدی را بیشتر می‌پسندید؟ فرهنگی و یا تاریخی؟ طبیعی و باستانی؟ مراکز خرید؟ غذا و خوراکی؟ و یا شاید فقط بخواهید یک سفر آرام را تجربه کنید تا کمی از زندگی روزمره‌تان فاصله بگیرید. چه تفریحاتی می‌خواهید در طول سفرتان داشته باشید و کجا برایتان جالب‌تر است؟ مناطق شهری یا روستایی؟ کویر؟ کوهستان یا جنگل؟ و یا سواحل دریا؟

حال دوست دارید این مقصد جدیدی که انتخاب کردید را خودتان کشف کنید و برای آن برنامه بریزید و یا می‌خواهید همه چیز از قبل برنامه‌ریزی شده باشد و شما فقط از سفرتان لذت ببرید؟

این مرحله بسیار مهم است. قبل از اینکه برنامه سفر خود را بچینید، حتما و حتما نوع سفر خودتان را مشخص کنید تا با انتخاب‌های زیادی که دارید سردرگم نشوید. شاید هم بتوانید چند مقصد با جاذبه‌های مختلف را برای خودتان انتخاب کنید. در این صورت حواستان به زمان و هزینه‌هایتان باشد.

نوشتن لیستی از مقصد‌ها

بر اساس اطلاعاتی که تا اینجا به دست آورده‌اید شروع به تحقیق کنید و لیستی از مقصد‌های مورد نظر را بنویسید. حواستان باشد تا به تبلیغ‌های تلوزیونی و شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنید. هر چیزی که در دنیای اینترنت می‌بنید ممکن است درست نباشد. در گوشه‌ای از یک دفتر و یا تلفن همراه خود لیستی از مقصد‌های مورد نظرتان درست کنید و سپس در جلوی هر کدام نکته‌های جذاب در مورد آن مقصد را بنویسید. فراموش نکنید که نوع مقصد را هم یادداشت کنید. سعی کنید در این فهرست اولویت‌بندی داشته باشید تا در ادامه راحت‌تر تصمیم بگیرید.

از مقاصد داخلی نیز غافل نشوید. با رفتن به مقاصد داخلی دچار مشکلات و سختی‌های کمتری در زمینه‌هایی چون هزینه، حمل‌و‌نقل و زبان می‌شودی و همچنین به اقتصاد منطقه کمک می‌کنید.

حمل‌و‌نقل در سفر

کجا بریم سفر؟
کجا بریم سفر؟

شما باید پس از انتخاب فهرست مقصد‌ها، تمام راه‌های موجود برای رسیدن به آنجا را هم بررسی کنید. بر اساس هزینه‌ای که می‌خواهید خرج کنید راه‌های گوناگونی در پیش رویتان قرار می‌گیرد. همچنین عنصر مهم زمان را هم فراموش نکنید. در اینجا ممکن است مجبور شوید به دلایلی بعضی از گزینه‌های خود برای مقصد را حذف کنید.

تابستان ۹۸ کجا بریم سفر؟

مدارک مورد نیاز در سفر

در هر سفری (مخصوصا سفر‌های خارجی) نیاز دارید تا مدارکی را همراه خود داشته باشید. برای مثال برای خروج از کشور نیاز به پاسپورت و ویزای معتبر دارید. اگر در بین مقاصدی که انتخاب کرده‌اید کشور‌های خارجی هم به چشم می‌خورد، نگاهی به پاسپورت خود بیندازید. در صورت باقی بودن حداقل ۶ ماه از اعتبار، شما می‌توانید به کشور‌هایی که نیازی به ویزا ندارند هم سفر کنید.

برای کشور‌هایی که به ویزا نیاز دارند، زمان صدور ویزا را هم در نظر داشته باشید. اگر به اندازه‌ای وقت ندارید که صبر کنید، بعضی از مقصد‌ها را باید کنار بگذارید. حالا ممکن است به فهرست کوچکی برسید، اما هنوز هم باید چیز‌هایی را بررسی کنید.

هشدار‌های مهم در مورد مقصد

در مورد جایی که می‌خواهید بروید اطلاعات خود را تکمیل کنید. چیز‌هایی مانند حوادث طبیعی (سیل، زلزله، و …) را در نظر داشته باشید. همچنین در صورتی که منطقه مورد نظر شما چیز‌هایی مانند حملات تروریستی و شیوع بیماری وجود دارد، آنجا را از فهرست خود حذف کنید. ارزش سلامتی شما مهم‌تر از این چیز‌هاست!

همچنین یک چیز دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، بحث آب‌و‌هواست که با توجه به فصل سفرتان تغییر می‌کند. در مورد آب‌و‌هوای مقصدتان تحقیق کنید تا با یک تابستان بسیار گرم و مرطوب و یا طوفان مواجه نشوید. حالا ببینید کدام یک از مقاصد را می‌توانید انتخاب کنید و کدام یک را ترجیح می‌دهید تا کنار بگذارید.

تغذیه و فرهنگ در انتخاب مقصد

تغذیه یک عامل مهم است که شاید در نگاه اول به آن توجه نکنید. به خصوص اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، کمی در مورد خوراکی‌های منطقه مورد نظرتان جستجو کنید و رژیم غذاییتان و چیز‌هایی که نمی‌توانید بخورید را در نظر بگیرید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

اگر با جایی که می‌خواهید به آن سفر کنید تعارض فرهنگی دارید، بهتر است آن را کنار بگذارید، چون احتمالا با سفر کردن به آنجا اوقات خوشی نمی‌توانید داشته باشید.

حالا برنامه بریزید

حالا ممکن است با تعداد کمی مقصد روبرو شوید که آن‌ها را با دلایل منطقی و درست انتخاب کرده‌اید. اکنون باید با توجه به احساس خودتان و یا نظر هم‌سفرانتان، یک و یا چند عدد از آن‌ها را انتخاب کنید. سپس شروع کنید. اگر خودتان توانایی برنامه‌ریزی سفر دارید، برای تک‌تک قسمت‌های سفرتان برنامه بچینید. اگر هم خواستید می‌توانید برنامه سفرتان را به دست آژانس‌های مسافرتی بسپارید تا بهترین برنامه را برای لذت بردن از سفر برایتان درست کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها