در استانبول کجا برویم؟

استانبول به کجا بریم؟

استانبول به کجا بریم؟ استانبول، درگذر زمان، توجه امپراطوری­های عظیمی را به خود جلب کرده است. امروزه، قلب تپنده ترکیه، مورد توجه و استقبال توریستان بیشماری از سرتاسر دنیا قرار گرفته است. شهر استانبول، در دو قاره آسیا و اروپا گسترش یافته است. این گسترش باعث شده تا با سفر به این شهر، شاهد تلفیقی از فرهنگ غنی آسیایی و اروپایی باشید. شاید این تلفیق، دلیل اصلی جذب مشتاقان صنعت گردشگری، به این شهر باشد، اما استانبول، تجربه­ای فراتر از یک سفر گردشگری است. استانبول، سفری تاریخی است به قدمت هزاران سال. درواقع استانبول، درب ورودی تالار زمان است برای مشتاقان بیشمارش. در ادامه همراه ما باشید با دیدنی ترین مکان های این شهر تاریخی و زیبا.

استانبول به کجا بریم؟

۱- موزه هیاسوفیه (مسجد ایاسوفیه)

هیاسوفیه، درسال ۵۳۷ توسط جاستینین، امپراطور روم شرقی، تاسیس شد. هیاسوفیه، ۹۰۰ سال ابتدایی خود را به عنوان یک کلیسا گذراند. سپس، به عنوان یک مسجد، به مدت ۵۰۰ سال به کار خود ادامه داد. و درنهایت در سال ۱۹۳۵ به یک موزه تبدیل شد. البته شگفتی اصلی این موزه، در معماری فوق العاده آن است . معماری که چیزی فراتر از معماری­های قرون وسطی میباشد. از ارتفاع ۵۶ متری گنبد آن گرفته تا استفاده از ۳۰ میلیون کاشی طلایی در معماری داخلی آن، همه و همه جلوه­گر شکوه امپراطوری بیزانس و عثمانی هستند. از معماری ستون ها و طاق های اسرارآمیز آن که بگذریم، به آثار باقیمانده از قرن ها تمدن میرسیم. آثاری همانند مقبره­ی پنج پادشاه و کاشی­های بر جای مانده از قرن ۱۱ که دربالای درب خروجی اصلی تعبیه شده و مریم مقدس را به تصویر میکشد.

استانبول به کجا بریم؟

۲-  مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد

قدیمی­ترین محله استانبول، مشخصا، شکوه خاصی را نیز میطلبد. شکوه این محله، مسجد آبی آن است. مسلمانان، از مسجد سلطان احمد، که از طرف گردشگران به مسجد آبی مشهور است، امروزه هم، برای برپایی نمازشان استفاده میکنند. برای ورود به این مسجد باید کفش­های خود را از پا خارج کنید و خانم­ها هم باید مو­های خودرا کاملا بپوشانند. اما تمام این کارها در مقابل معماری خیره کننده و دلنشین آن، هزینه ای ناچیز خواهد بود. معماری که خاطره­ای دلنشین را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در معماری آن از ۲۰هزار کاشی آبی رنگ، در ساخت سقف آن، استفاده شده است. این مسجد ۶ مناره عظیم را در اطراف خود میبیند و سقف آبشاری گنبدی شکلش، مطمئنا شما را معطوف خود میسازد. قدمت آن به ۴۰۰ سال باز میگردد و ساخت آن ۷ سال به طول انجامیده است. چاشنی این مکان دیدنی ، قدم زدن درپارک زیبا و آرامش بخش آن است که در گذشته تنها خانواده سلطنتی اجازه قدم زدن در آن را داشتند.

۳- کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی بر بالای یک تپه ساخته شده،که همانند یک جواهر، در محل تلاقی تنگه بسفر، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ توسط دیوارهای سنگی به طول ۵ کیلومتر احاطه شده و دارای ۲۷ برج میباشد. این کاخ باشکوه، بزرگترین و قدیمی­ترین کاخ دنیا است و از جانب یونسکو، به عنوان برترین کاخ عثمانی­ها شناخته میشود. از معماری خیره کننده آن که بگذریم به آثار برجای مانده از تاریخ ترکیه میرسیم، که در این کاخ به نمایش گذاشته شده است. هرآنچه که میخواهید در مورد تاریخ پربار این کشوربدانید، در این کاخ موجود است. کریستال، نقره و ظروف چینی برجای مانده از دوره امپراطوری عثمانی، سلاح­های قدیمی، مطبخ­ها، حرمسرا، سالن اجتماعات، کتابخانه و خزانه ای پر از جواهرات و دست نوشته­های قدیمی، تنها بخش کوچکی از شکوه و عظمت این کاخ را به تصویر میکشند.

۴ افسانه حیرت انگیز درباره ترکیه

۴- مسجد سلیمانیه، شاهکاری دیگر از معمار سینان

این مسجد در سال ۱۵۵۰ توسط معمار سینان و به دستور سلطان سلیمان ساخته شد. به گفته بسیاری از بازدیدکنندگان، آرامش دلنشینی که برفضای این مسجد حاکم است، حالت روحی و معنوی خاصی به انسان میبخشد. بزرگ­ترین مسجد استانبول، از بسیاری از جهت­ها، مشابه ایاسوفیه ساخته شده است. این مسجد، تلفیقی از معماری­های باشکوه دوره بیزانس و معماری های اسلامی میباشد. مقبره ی سلطان، همسر او خرم و خود معمار سینان در محوطه این مسجد به چشم میخورد. با وجود اینکه این مسجد در جریان جنگ جهانی اول به شدت تخریب شد، اما با تلاش های بسیار، در اواسط قرن بیستم مرمت و بازسازی شد تا امروزه یکی از جاذبه های اصلی شهر استانبول و کشور ترکیه به حساب بیاید.

استانبول به کجا بریم؟

۵- بازار بزرگ

استانبول به کجا بریم؟ بازار بزرگ، یکی از بزرگ­ترین بازارهای سرپوشیده دنیا است. قدمت این بازار به سال ۱۴۶۱ بازمیگردد. این بازار که دارای ۵۰۰۰ مغازه میباشد، تمام نیاز­های شمارا برای خرید یک سوغاتی دل­انگیز، برآورده میکند. طلا، جواهرات، فرش، قالیچه، ادویه­جات، عتیقه­جات، سرامیک­های نقاشی شده، سکه­های قدیمی، سنگ­های قدیمی، سلاح­های تزئینی و هزاران هزار کالای باارزش دیگر، همه آن­ها در این بازار بزرگ به فروش میرسند. علاوه بر این­ها، این بازار دارای ۲ مسجد، ۴ چشمه و ۲ حمام است که هرکدام میتواند تجربه­ی متفاوتی را برایتان رقم بزند.

استانبول به کجا بریم؟

۶- کاخ دلما باغچه

کاخی به شدت لوکس و مدرن که از نظر بسیاری از کارشناسان و گردشگران، با کاخ ورسای قابل مقایسه است. این کاخ، توسط سلطان عبدالمجید اول، در اواسط قرن ۱۹، ساخته شده است و به پرزرق و برق ترین کاخ ترکیه شهرت دارد. از دلایل آن هم میتوان به استفاده از ۱۴ تن طلا در ساخت آن، تزئینات سبک روکوکو، شمعدانی­های باکارا، کریستال­های مجذوب کننده و لوستر۴۰۰۰ کیلوگرمی آن اشاره کرد. البته باید اشاره کرد که این چلچراغ غول پیکر، که بزرگترین لوستر کریستال جهان است، هدیه ملکه ویکتوریا میباشد. علاوه بر این­ها، اتحاد معماری دوره عثمانی و سبک اروپایی در ساخت این کاخ موج میزند، که به نوبه خود یک شاهکار بی بدیل است.
این کاخ به قدری زیبا و مدرن ساخته شده که حتی آتاتورک هم برای نشست­های خارجی­اش از این کاخ استفاده میکرد.

همه آنچه باید از مساجد استانبول بدانید

۷- آب انبار باسیلکا، قصر غرق شده

این آب انبار، در قرن ششم ، به دستور جاستینین اول، و به منظور تامین آب مردم استانبول ساخته شد. این آب انبار باشکوه، که در ابعاد ۱۳۸ در ۶۵ متر ساخته شده، ظرفیت ذخیره سازی ۸۰ هزار متر مکعب آب را در اختیار دارد. سازه­های باستانی موجود در آن و تکنیک­های معماری پیچیده استفاده شده در ساخت آن، چیزی فراتر از تصور است و به هیچ عنوان قابل مقایسه با معماری­های مرسوم آن زمان نیست. یکی از زیباترین جلوه­های این آب انبار، استفاده از ۳۳۶ ستون مرمری است که با نقش­های زیبای روی آن، توجه همگان را به خود جلب میکند. این آب انبار، تنها چند قدم با مسجد آبی فاصله دارد و از آنجایی که در محلی از یک قصر سلطنی ایجاد شده در قرن ۳، ساخته شد، به آن قصر غرق شده نیز میگویند. این آب انبار به قدری مجذوب کننده است که حتی یکی از سکانس های فیلم جیمز باند، در سال ۱۹۶۳، در این آب انبار فیلم برداری شد.

۸-  کلیسای چورا

استانبول به کجا بریم؟ امپراطوری بیزانتین، در تمام دنیا، به عنوان یک تمدن بسیار پیشرفته، در استفاده از اشکال مذهبی در پیکر نگاری و به ویژه کاشی نگاری، مشهور است. آثار این دوره در تمام ترکیه به خوبی قابل مشاهده بوده اما بیشترین و برترین آثار آن در کلیسای چورا موجود است. موزاییک­ها و نقاشی­های روی دیوار آن تولد مسیح و زندگی او و مادرش را به تصویر میکشد. این کلیسا در دوره­ی کنستانتین، به عنوان یک صومعه، ساخته شد؛ پس از چند قرن به مسجد تبدیل شد و از سال ۱۹۴۸، به عنوان یک موزه تاریخی و مذهبی، توریستان بیشماری را از سرتاسر دنیا مجذوب خود ساخته است.

۹- موزه باستان شناسی استانبول

این موزه، مجموعه ای است از گردهمایی سه موزه باستان شناسی، شرق باستان و موزه کیوسک کاشی. این موزه، به عنوان اولین موزه کشور ترکیه، در سال ۱۸۹۸ ساخته شد. مجموعا بیش از یک میلیون اشیاء از تمدن­های سراسر دنیا در این موزه به نمایش گذاشته شده است که از معروف ترین آن­ها میتوان به تابوت اسکندر کبیر اشاره کرد.

۱۰- برج گالتا، مشهور به برج مسیح

این برج ۶۷ متری، بر فراز خلیج شاخ طلایی و در سال ۱۳۴۸م ساخته شده است . درگذشته به عنوان یک برج دیده بانی برای تشخیص آتش از آن استفاده میشده است. امروزه از همین ویژگی آن استفاده شده و در بالاترین قسمت آن یک کافه، رستوران و کلوب شبانه تاسیس شده است. مطمئنا، یکی از دل انگیز ترین و شیرین ترین تجربه های شما، مشاهده منظره زیبای ترکیه از این نقطه خواهد بود.

استانبول به کجا بریم؟

و در آخر…

درآخر باید این نکته را اضافه کنم که کشور ترکیه و بویژه شهر استانبول مکان­های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که مطمئنا نمیتوان به معرفی همه آن ها در یک مقاله پرداخت. در ادامه به برخی دیگر از مکان های شهر استانبول اشاره خواهم کرد که در لیست ده تایی ما قرار نداشتند اما قطعا ارزش گردشگری و توریستی بسیار بالایی دارند و هرکدامشان میتوانند به خوبی، تجربه یک سفر فوق العاده را برایتان به ارمغان بیاورند. برای اطلاعات بیشتر در مورد استانبول می توانید مقاله راهنمای سفر به استانبول را مطالعه کنید.

تنگه بسفر استانبول همراه با پل های معلق خود، جزایر ۹ گانه پرنس در دریای مرمره، خیابان استقلال، حمام خرم سلطان، میدان هیپودرم یا اسب دوانی، موزه هنرهای مدرن استانبول، بازار ادویه، ایاصوفیه کوچک، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، قلعه یدیکوله، موزه پرا استانبول، اسکودار و بسیاری از مکان های دیگر که بعد ها در لیست ۵۰ تایی مان به معرفی کامل هرکدام خواهیم پرداخت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها