دیدنی های طبس

دیدنی های طبس

شهر طبس شهری کویری واقع در غرب خراسان جنوبی  معروف به عروس کویر های ایران چشم انداز و جاذبه های فراوانی دارد که هر کدام از آنها یکی پس از دیگری شما را شیفته و مجذوب خود میکند. طبس در منطقه‌ای با آب‌وهوای بیابانی واقع شده است. معادن غنی ذغال سنگ این شهرستان حاکی از وجود جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های بزرگ در گذشته‌های دور در این منطقه است. این معادن، طبس را در ردیف یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به لحاظ ثروت ملی قرار داده است. با ما همراه باشید تا دیدنی های طبس را به شما معرفی کنیم.

طبس کال جنی

دره کال جنی یکی از مراکز گردشگری و وهم انگیز در شهر طبس می باشد. به گفته بومیان این دره اسرار آمیز توسط جن ها ساخته شده  ‌است و به عنوان محلی برای زندگی آنها استفاده می شود و اگر هر انسانی  در هنگام غروب آفتاب  یا به تنهایی به این مکان سفر کند گرفتار طلسم جن ها شده و یا حتی توسط اجنه کشته می شود.

اما در عین حال می‌توانید با یک همراه  از این دره ای عمیق که گاهی به شکل U و گاهی به شکل V به نظر می رسد دیدن کنید و از چشم اندازهای اسرار آمیز آن لذت ببرید.

 

غار حلوان طبس

این غار در ٧۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان طبس در روستای حلوان واقع شده است وبه عنوان یکی از بهترین جاذبه های توریستی طبس شهرت دارد.دیدنی های طبس

سن بنای این غار به ١۶٠ میلیون سال پیش  به دوره ژوراسیک میانی بر می گردد. با توجه به بررسی های انجام شده توسط کارشناسان بر روی استخوان های بجا مانده از حیواناتی نظیر گوسفند و شتر و پرندگان  و الاغ در آن جا احتمال آن می رود که در این غار حیوانات درنده ای ساکن بوده اند که از این حیوانات اهلی تغدیه می کردند.

 

باغ گلشن طبس

باغی در دل کویر به مساحتی در حدود هفت هکتار که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند .

از آنجایی که این باغ در خیابان تاریخی  گلشن واقع شده است مردم تا به امروزه آن را به همین نام می شناسند. این باغ به دستورحاکم سوم طبس ،امیر حسین خان ، ساخته شده است .دیدنی های طبس

در داخل این باغ استخربزرگی وجود دارد که ٣ فواره طبیعی  در آن تعبیه شده است که آب دائمی که در این باغ جاری است به این استخر ریخته می شود و محیط باغ را چشم نواز می کند.

ساختمان سردرب به عنوان تنها ساختمان این باغ در دو طبقه بنا شده است که در طبقه اول آن تالاری بزرگ و ایوانی برای دیدن مناظر باغ و شهر وجود دارد. البته این ساختمان در زلزله شهریور سال ۵٧ به طور کامل از بین رفت و ساختمان کنونی از نقشه و طرح  همان ساختمان سابق ساخته شده است.

 

برج هادرباش

نخلستان‌های طبس منطقه وسیعی را تحت پوشش خود دارند در قدیم جهت حفاظت از نخلستان در برابر سارقین و حیوانات وحشی برج‌های هادر باش ساخته شده است. هادر در گویش یزدی به معنای مواظبت و مراقبت است.

دیدنی های طبس

سد تاخیر شاه‌عباسی

این سد یکی از نمونه‌های عالی خلاقیت، دوراندیشی و سخت‌کوشی ایرانی است. در میان مردم محلی به طاق عباسی معروف است. این طاق بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. میان دو کوه نزدیک به هم ساخته شده و بنایی آجری است که در قسمت بالا یا تاج آن سنگ به کار رفته است.

با توجه به اینکه به علت موقعیت خروجی سد، رسوب در پشت سد ذخیره نمی‌شود، می‌توان انتظار داشت برای هزاران سال، این سازه بی‌نظیر بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و مدیریت، کارکرد اصلی خود را به انجام برساند.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها