دیدنی های اردبیل

دیدنی های اردبیل

اردبیل از لحاظ جغرافیایی در شمال غرب کشورمان ایران واقع شده است. این شهر خوش‌ آب‌وهوا و زیبا، از دیدگاه تاریخی اهمیت بالایی دارد. جاده ابریشم از گذشته تاکنون بهانه بسیار خوبی برای افزایش دیدنی های اردبیل بوده است. زیرا در گذشته به دلیل اهمیت تجاری این جاده، اماکن بسیاری در اطراف آن ساخته شد. به همین دلیل اماکن تاریخی متعددی در اردبیل برای بازدید و لذت بردن وجود دارد. به علاوه، طبیعت بکر و آب‌وهوای روح‌انگیز آن نیز می‌تواند مزید بر علت باشد.

شهر یری، گورستان تاریخی اردبیل

شهر یری از جمله دیدنیهای اردبیل است که قدمت زیادی دارد. سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشاتپه این شهر، دارای سنگ‌هایی عجیب با اشکال انسان هستند که قدمت دیرینه سکونت انسان در شهر یری را نشان می‌دهد. د‌ژ نظامی و معبد آن، به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشاتپه مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردند.دیدنی های اردبیل

پل معلق مشگین‌شهر

بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه که در ارتفاع ۸۰ متری خیاوچای قرار دارد، در مشگین‌شهر اردبیل ساخته شده است. قسمتی از این پل به صورت شیشه‌ای طراحی شده است که آن را به یکی از هیجان‌انگیزترین دیدنی های اردبیل تبدیل می‌کند. به علاوه، قرار گرفتن این پل در یک پارک جنگلی، از دلایل محبوبیت یکی دیگر از دیدنی های جذاب اردبیل به شمار می‌رود.

آب گرم قوتور سویی

آب گرم قوتور سویی در ۴۹ کیلومتری مشگین‌شهر قرار دارد. این آب گرم از آن جمله دیدنی های اردبیل است که به دلیل خواص درمانی و البته زیبایی، گردشگران بسیاری را به سفر به اردبیل تشویق می‌کند. به همین دلیل دهکده پذیرایی از مسافران، در نزدیکی این آب گرم بنا شده که محل مناسبی برای تفریح و استراحت است.

پل ججین از دیدنی های اردبیل

پل ججین با نام پل داش کسن نیز شناخته می‌شود. ججین، پلی برای گذر از رودخانه‌ای به نام بالخلو است که از داخل شهر عبور می‌کند. این پل ۷ معبر دارد که آب رودخانه از این ۷ معبر گذشته و نماییی زیبا برای بازدیدکننده‌گان ایجاد می‌کند.

کاروانسرای سنگی صائین

کاروانسرای سنگی صائین یا کاروانسرای عباسی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در ۱۵ کیلومتری جاده سراب قرار دارد. قرار گرفتن اردبیل در حوالی جاده ابریشم منجر به احداث کاروانسراهایی با معماری بی‌نظیر از لحاظ نوع معماری و هنر ظریف ایرانی شده و وجود کاروانسراهای متعدد بیانگر رونق اقتصادی این منطقه در گذشته‌ است. کاروانسرای سنگی صائین از مهم‌ترین کاروانسراهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل یا جمعه مسجد مربوط به دوران سلجوقیان است که کنار آتشکده‌ای احداث شده است. این مسجد تا اوایل دوره صفوی کاربری داشت. در دوران ایلخانی جمعه مسجد برای آخرین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. نقشه این مسجد بر خلاف مساجد دوره سلجوقی که اغلب به‌صورت چهار ایوانی بنا می‌شده‌اند، ساخته شده‌ است. زیر تالار اصلی مسجد، به منظور تسهیل عبور و مرور مردم و دسته‌ها و اجتماعات، دهلیزها و راهروهایی به‌صورت شبکه‌ای منظم، طراحی شده است. مسجد جامع اردبیل از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد اسلامی ایران است که هم‌اکنون محوطه مکعبی آن سرپا است.

مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلیدیدنی های اردبیل

مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از نظر معماری اسلامی دارای اهمیت بسیاری است. شاه اسماعیل یکم و چندی از سران صفویه در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند. معماری این بنا همانند معماری عصر رنسانس است و هنر خالص شرقی را با کاشی‌کاری، طرح‌ها، قاب، پنجره‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و آجرکاری‌ها به خوبی نشان می‌دهد. این مجموعه تاریخی از شاهکارهای دوران اسلامی است که روی بنایی از عصر مغول احداث شده است. ۳ موزه تخصصی باستان‌شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی و موزه چینی‌ها یا چینی‌خانه در این مجموعه تاریخی قرار دارد. موزه چینی‌خانه، با حدود ۴ قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی مجموعه‌ی شیخ صفی‌الدیل اردبیلی، قرار دارد و طراح آن شیخ بهایی از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها