دیدنی های خوی

دیدنی های خوی

دومین شهر بزرگ استان آذربایجان غربی بعد از ارومیه می باشد و مرزی ترین نقطه در شمال غربی ایران به حساب می آید و به کشور ترکیه نزدیک است.

شهر خوی حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و دومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان غربی به حساب می آید.

به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر خوی، از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است؛ جاده ابریشم، مسیر ترابوزان به جلفا و همچنین مسیر مکه یولی از راه های ارتباطی مهمی هستند که از خوی می گذرند.

از این رو می توان آثار تاریخی بسیار زیادی در اطراف شهر خوی یافت؛ ضمن اینکه با توجه به آب و هوای سرد و مرطوب این منطقه، جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد؛ پس شهر خوی می تواند مقصد خوبی برای مسافرت های تابستانه باشد.

اگر می خواهید به جایی سفر کنید که جاهای دیدنی فراوانی داشته باشد و از وقت خود بخوبی استفاده کنید، ما شهر خوی در استان ارومیه را به شما پیشنهاد می کنیم.

حال برای آشنایی بیشتر با شهر خوی، به معرفی مختصر آثار تاریخی و مکان های گردشگری این شهر می پردازیم.

دیدنی های خوی

پل خاتون

قدمت این پل که در سه کیلومتری شهرستان خوی قرار دارد، به قرن ۱۲ هجری برمی گردد و به دستور احمد خان دنبلی ساخته شده است.

دیدنی های خوی

مقبره علمدار

این مکان تاریخی، به دوران پیش از اسلام برمی گردد و در روستا بدل آباد واقع شده است.

این مکان ابتدا یک آتشکده بوده اما بنا به دلایلی، تخریب شده و در دوران صفویه مجددا ساخته و به آرامگاه یکی از کشته شدگان جنگ چالدران تبدیل شده است.

این مکان از نظر تاریخی، ارزش بازدید از آن را دارد.

برج شمس تبریزی

بنایی که از حکومت صفویان باقی مانده و در محله امامزاده سید بهلول شهر خوی واقع شده است.

به گفته مورخان، این برج بر روی مزار شمس تبریزی بنا شده است.

کلیسا های آذربایجان

بازار قدیمی خوی

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی در شهرستان زیبای خوی، «بازار قدیمی خوی» است که از پیشینه‌ای متعلق به دوران حکومت صفویان و زندیه برخوردار است. البته اقداماتی در خصوص ساماندهی این بازار قدیمی در زمان حکومت قاجاریان و به همت «عباس میرزا» انجام شده است.

بازار تاریخی خوی، دومین بازار بزرگ ایران، به همت «عباس میزرا» به صورت قابل توجهی مورد ساماندهی قرار گرفت و همچنان با گذشت زمان، نبض تپنده‌ی اقتصادی «خوی» است

با توجه به کتیبه‌ای که در گنجینه‌ی خوی نگهداری می‌شود، احداث این بازار در دوران «شاه طهماست» شروع و در زمان «عباس میرزا» به دستور وی و به همت «امیر احمدخان دنبلی» اقدامات قابل توجهی برای توسعه و مرمت بخش‌هایی از آن، انجام شده است. این بخش از شهرستان خوی هم درگذشته و هم امروزه نبض اقتصادی خوی و منطقه است که صدای تپش آن را می‌توان در حجره‌ها، کاروانسراها و راسته‌های آن، به وضوح شنید.

مسجد مطلب خان از دیدنی های خوی

یکی دیگر از آثار ملی ثبت شده، مسجدی باقیمانده از دوران حکومت ایلخانان است که به «مسجد مطلب خان» شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد که معماری انجام شده در ساخت این مسجد، به روش معماری دوران مغول و به صورت روباز است. هرچند با گذشت زمان و حوادث متعدد، از بین رفته و در دوران قاجار، مسجد جدیدی بر خرابه‌های مسجد قبلی، ساخته شده است. شاه‌نشین‌های مرتفع، ایوان بزرگ، حجره‌های دو طبقه در گرداگرد شبستان روباز این مسجد، از ویژگی‌های بارز «مسجد مطلب خان» است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها