دیدنی های خرمشهر

دیدنی های خرمشهر

شهر خرمشهر نیازی به تعریف و تمجید ندارد و تقریبا همه ما با این شهر و استقامت مردم آن آشنایی داریم. اما بهتر است به طور کامل با دیدنی های خرمشهر آشنا شوید.

شهری واقع در جنوب استان خوزستان که شهر مرزی مهمی به شمار می رود و در نزدیکی آبادان قرار گرفته  و حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

این شهر به دلیل مجاورت با رود کارون، گذرگاه تجاری و اقتصادی بسیار پر رفت و آمدی برای کشورمان می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین به دلیل مرزی بودن این شهر، بازارهای بسیار زیادی در سطح شهر دیده می شود که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت خوبی دارند و به کسانی که می خواهند برای خرید به سفر بروند، این شهر را پیشنهاد می کنیم.

در کنار بازارهای مرزی خرمشهر، آثار بجا مانده از زمان جنگ نیز می تواند شما را برای سفر به خرمشهر مجاب کند که می خواهیم آن ها را معرفی کنیم.

دیدنی های خرمشهر

اسکله های ساحلی خرمشهر

خرمشهر به دلیل همجواری با رود کارون، می تواند محل مناسبی برای تفریحات آبی از جمله قایق رانی و لنج سواری باشد.

مهم ترین اسکله ساحلی شهر خرمشهر در منطقه کوتشیخ واقع شده است.

 

مسجد جامع خرمشهر

اولین مکانی که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ مورد اصابت موشک های رژیم بعثی قرار گرفت و با پایان یافتن جنگ، مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت.

این مسجد نماد مقاومت شهر خرمشهر می باشد و به دلیل اینکه در مرکز شهر قرار دارد، محلی مناسب برای گردشگران است.

باغ موزه دفاع مقدس

موزه جنگ خرمشهر

موزه ای که در سال ۱۳۰۹ احداث شد که در کنار پل فلزی قرار دارد و در زمان های گذشته، ساختمان شرکت نفت نیز بوده است.

این ساختمان در سال ۱۳۷۰ مورد بازسازی قرار گرفت.

کنزالمال از دیدنی های خرمشهر

یکی از لوکس ترین مراکز خرید شهر خرمشهر که مکان مناسبی برای خرید می باشد.

کالاهایی که در این مجتمع به فروش می رسند، بدون احتساب مقدار گمرک هستند و قیمت آن ها، باعث شلوغی این مرکز خرید شده است.

دیدنی های خرمشهر

مشخصات جغرافیایی خرمشهر

شهرستان خرم‌شهر با مساحتی حدود ۴۵۵۲ کیلومتر مربع در انتهای جنوب باختری استان خوزستان، در محل پیوستن رود کارون و اروند رود واقع شده است. این شهرستان از شمال به اهواز، از خاور به شادگان، از جنوب به آبادان و از باختر به کشور عراق محدود است. بلندی خرم‌شهر از سطح دریا ۳متر و آب و هوای این شهرستان به علت نزدیک بودن به عربستان و عراق تحت تاثیر بادهای گرم و خشکی است که از این سو می وزند. رطوبت نسبی موجود در این ناحیه به علت نزدیکی به اروند رود و خلیج فارس در تمام فصل ها بالا است. از خرم‌شهر به شهرهای اهواز و آبادان راه آسفالته وجود داشته و فاصله هوایی آن تا تهران ۶۶۰ کیلومتر مربع است. انتهای راه آهن سرتاسری ایران، محور تهران – خرم شهر به درازای ۱۰۷۰ کیلومتر، به خرم شهر منتهی می‌شود.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی خرمشهر

در محل پیوستن رود کارون و اروند رود در حدود خرم‌شهر کنونی، شهر کهن‌تری به نام «بیان» وجود داشته که تا سده ۴ هـ. ق نیز آثاری از آن بر جای بوده است. این شهر پیش از اسلام «بارما» نام داشت و به قول مورخان در زمان خلافت عمربن خطاب تبدیل به «بیان» شده است. شاید واژه «بیان» معرب «پیان» باشد که در زبان خوزی به معنی مردان است. پس از ویرانی شهر پیان در نزدیکی ویرانه های آن یعنی در جایی که با جدا شدن کانال عضدی از بهمن شیر، گونه شمال خاوری جزیره آبادان پدید آمده است و اکنون نیز به نام محرزی معروف بوده و جزو حومه خرم‌شهر است، شهری کوچک به نام محرزه (مهرزه یا محرزی) نباشد که پس از شهر بیان، سالیان دراز بندرگاه کشتی های بازرگانی و پایگاه داد و ستد و مبادله کالا بود.

منبع جاذبه ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها