دیدنی های جلفا

دیدنی های جلفا

جلفا شهری در آذربایجان شرقی است که آثار و دیدنی های جلفا نشان میدهد افرادی که در آن زندگی میکردند، جزو اقلیت های مذهبی بوده اند. وجود بازار و مراکز خرید بسیار و همینطور واقع شدن در منطقه آزاد تجاری نیز، جلفا را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تجاری کشور تبدیل کرده است. جلفا همینطور از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است که زیبایی‌های آن شما را مجذوب خود خواهد کرد. با ما همراه باشید تا بیشتر با دیدنی‌های جلفا آشنا شوید.

دیدنی های جلفا

حمام جلفا

حمام جلفا از بناهایی است که شیوه معماری اسلامی در آن بسیار نمایان است. امروزه باستان شناسان دقیقا نمیدانند این بنا متعلق به چه زمانی است اما بر طبق نظریه ای میگویند به دوره حکومت قاجاریه برمیگردد. این حمام در جاده قدیم تبریز به جلفا قرار دارد و برای استحمام افرادی بوده که در این مسیر رفت و آمد میکردند.

مطالب مرتبط

دیدنی های اردبیل

دیدنی های ارومیه

رودخانه ارس

رودخانه ارس یا همان آراس از ارتفاعات هزار برکه در ترکیه سرچشمه گرفته و تا نزدیکی قره دونی مرز ایران ادامه دارد. این رودخانه از استان های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی میگذرد. سد ارس نیز در مسیر همین رودخانه احداث شده است. این سد که در ۴۰ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد محل خوبی برای تفریحاتی همچون قایق سواری و پیک نیک است.

آبشار ۱۵ متری ماهاران

آبشار ۱۵ متری ماهاران در نزدیکی رود ارس واقع شده است. این آبشار در منطقه حفاظت شده کیامکی قرار دارد. آبشاری که روزانه چندین توریست و گردشگر دارد که از زیبایی آن لذت میبرند.

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان کلیسایی است که در میان کوه های رسوبی سرخ واقع شده است. این بنا برای استفاده چوپانان و قشر کم درآمد شهر بوده است؛ بنابراین بسیار ساده و بی الایش طراحی شده است.

مجموعه کردشت

مجموعه کردشت مجموعه ای است که معماری ایرانی اسلامی در آن به خوبی به چشم می آید. این مجموعه که در روستای کردشت وجود دارد، شامل ۸ بنای مهم است.

روستای پلکانی اشنبین

روستای پلکانی اشنبین از دیگر جاذبه های جلفا است که به آن ماسوله شرقی نیز میگویند. این روستا در اطراف ساحل ارس و در محاصره کوه های سر به فلک کشیده قرار دارد. روستایی که طبیعتی دل فریب دارد.

شهرستان جلفا از توابع آذربایجان شرقی شهری پر از دیدنی است که مجال این مقاله به آن قد نمیدهد. بروید؛ ببینید؛ لذت ببرید.

دیدنی های جلفا

پارک ملی کمتال

پارک ملی کمتال یا کنتال از هفت هزار هکتار در شمال استان آذربایجان‌شرقی در مرز بین‌المللی با جمهوری ارمنستان برخوردار است و جزئی از شمال‌شرقی پناهگاه حیات‌وحش کیامکی به شمار می‌رود. در حال حاضر این پارک از جمله مناطق حفاظت شده از سوی اداره محیط‌زیست در استان آذربایجان‌شرقی است که جهت محافظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تاسیس شده است.

کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر یا عباسی یکی از ۹۹۹ کاروانسرای بنا شده در زمان حکومت «شاه عباس صفوی» است که در پنج کیلومتری جلفا واقع شده است. می‌گویند که «خواجه نظر» یکی از ارامنه معتبر در جلفا بوده است که در تجارت ترقی کرد و نزد «شاه عباس کبیر» جایگاه و اعتباری پیدا کرد و به همین دلیل «شاه عباس» او را کلانتر  ملت ارامنه کرد و به افتخار وی در جلفا دو کاروانسرای بزرگ در دو طرف رودخانه ارس بنا کرد.

روستای زیبای دوزال

روستای زیبای دوزال در کنار رودخانه ارس در مرز کشور ارمنستان در بخش سیه‌رود شهر جلفا جای گرفته است. این روستای بی‌نظیر، امامزاده‌های فراوانی مربوط به دوره سلجوقیان را دارد که در میان آن‌ها امامزاده شعیب که در برج دوزال قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی کشور در این روستا محسوب می‌شود که در مکانی باصفا بر فراز کوهی مشرف به رودخانه ارس بنا شده است.

پل ضیاء الملک

پل ضیاء الملک در شش کیلومتری غرب جلفا در کنار پاسگاه مرزی عباسی قرار گرفته و به‌عنوان یکی از آثار ملی در کشور شناخته می‌شود. این پل تاریخی در پیش از میلاد و در زمان اوراتوها احداث شده و بعدها توسط «ضیاء الملک نخجوانی» مرمت شده است.

بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس درست در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان در شهر جلفا واقع شده است. این بازارچه از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرد و اکنون یکی از بازارهای پر رونق و پر رفت و آمد استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها