دیدنی های آبادان

دیدنی های آبادان

دیدنی های آبادان

آبادان جنوب غربی‌ترین شهر ایران و در استان خوزستان واقع شده است. احتمالاً با شنیدن نام این شهر آب‌وهوای گرم،‌ فلافل لذیذ، مردم خون‌گرم، نفت، شط و بندرهای آن را به یاد می‌آورید. دیدنی های آبادان بسیار بیشتر از این موارد است. با ما همراه باشید تا برخی از آن‌ها را معرفی کنیم.

مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی‌ها هم‌جوار با اروندرود و در سال ۱۳۰۰ شمسی ساخته شده است. این بنای باشکوه کاملاً به معماری هندی مزین شده و ورود به آن حال و هوای هندوستان را تلقین می‌کند. گچ‌بری‌ها، رنگ‌ها و تمام نقش و نگارهای این مسجد تماماً نشانی از هنر و معماری هندی هستند.

سینما شیرین از دیدنی های آبادان

بزرگترین سینمای ایران در شهر آبادان واقع شده است. سینما شیرین در سال ۱۳۱۰ شمسی و در دوره پهلوی ساخته شد. سینما شیرین از جمله بناهایی است که به خوبی یاد دوران قبل از انقلاب را در ذهن و خاطر مادر و پدربزرگ‌هایمان زنده می‌کند.

کلیسای سورت گاراپت

یکی از شگفتی‌های آبادان قرارگیری مسجد، کلیسا و مدرسه در جوار یکدیگر است. این سه بنای شگفت‌انگیز، در ابتدای خیابان زند آبادان واقع شده‌اند. کلیسای سورت گاراپت ارامنه، در کنار مدرسه ادب و مسجد بهبهانی‌ها، نمایی بسیار زیبا از دورهمی ادیان مختلف ایجاد کرده است.

جزیره مینو

از جمله زیباترین و جذاب‌ترین دیدنی های آبادان می‌توان به جزیره زیبای مینو اشاره کرد. جزیره مینو در واقع شهری است که در وسط رودخانه اروندرود قرار دارد. مینوشهر به دلیل خاک حاصل‌خیز خود، محلی امن برای کشاورزان است. به علاوه، جزیره مینو هر ساله گردشگران بسیاری را جذب زیبایی‌های خود می‌کند.

آرام‌گاه ارامنه از دیدنی های آبادان

در جنوب شرقی آبادان منطقه‌ای به نام شطیط وجود دارد که آرام‌گاه ارامنه را در خود جای داده است. در این مکان گردشگری، مقبره صدها نفر از ارامنه دیده می‌شود. با بازدید از این منطقه و مشاهده سنگ‌نوشته‌های مقبره‌ها، قسمتی از تاریخ ارامنه ساکن در آبادان را خواهید دید.

موزه تنوع زیستی آبادان

موزه تنوع زیستی آبادان

موزه تنوع زیستی آبادان

موزه تنوع زیستی در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده قفاص واقع شده است این موزه شامل بیش از ۱۵۲ کبوتر و ۲۱ خزنده و دو زیست، ۱۲ نمونه ماهیان آب شور و شیرین و انواع صدف‌های دریاهای ایران است.

موزه تنوع زیستی آبادان فرصت بی‌نظیری است تا با حیات‌های مختلف در طبیعت آشنا بشید و در کنار سفرتان به این شهر گرم دوست‌داشتنی، دانستنی‌های‌تان را در مورد طبیعت و ساکنین آن افزایش دهید.

موزه هنرهای معاصر آبادان

در میان ردپاهای هنری و فرهنگی شهر، موزه هنرهای معاصر آبادان خودنمایی می‌کند. این موزه توسط ستاد بازسازی آبادان طراحی و در سال ۱۳۸۲ همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر، افتتاح شد تا جایی برای نمایش زیبایی‌های آثار هنرمندان به‌نام در عصر حاضر باشد.

این مجموعه از سه گالری، آمفی تئاتر و فروشگاه کتاب تشکیل شده است و یکی از سرمایه‌های فرهنگی آبادان محسوب می‌شود. از جاهای دیدنی آبادان است و در این مطلب سفرزون بیشتر می‌توانید از آن بخوانید.

بهمنشیر ، زیبا و دل‌انگیز از جاهای دیدنی آبادان

بهمنشیر (شکل فارسی امروزی نام پهلوی وهمن‌اردشیر) (همچنین بَهمِشیر، بحرالماشیر، بَمِشیر) نام کنونی یکی از شاخه‌های رود کارون در استان خوزستان است.

رود کارون پس از رسیدن به شهر خرمشهر به دو شاخه تقسیم می‌شود، شاخه نخست از آبادان می‌گذرد و به سوی اروندرود در مرز ایران و عراق رفته، و پرآب‌ترین دهانه یا بهمن‌شیر، در امتداد اروندرود به خور بهمن‌شیر و سپس به خلیج فارس می‌ریزد.

درازی رود بهمن‌شیر حدود ۹۰ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن حدود ۴ متر است. دریچه‌های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر با حضور وزیر نیرو در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۹۷ در چوئبده باز شد.

منبع سفرزون
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها