دیدنی های یزد

دیدنی های یزد

یزد که مرکز استانی به همین نام است، حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با آب و هوایی گرم و خشک، در بین رشته کوه ها و در دشتی وسیع قرار گرفته است.

این شهر لقب های زیادی دارد؛ شهر شیرینی، شهر بادگیر، شهر زرتشتیان و شهر قنات و قنوت از القاب شهر یزد می باشند.

اکثر محله های یزد، معماری سنتی و خشتی به خود گرفته اند و می توان گفت، تمام خانه ها ساخته شده از قدیم تا الان، شبیه به هم هستند.

یزد در اکثر دوره های تاریخی ایران نقش داشته است و از این رو، آثار تاریخی بسیار زیادی در سطح شهر و اطراف آن یافت می شود؛ دوران اتابکان، تیموریه، صفویه، زندیه و قاجاریه از جمله دوران هایی هستند که می توان آثار بجا مانده از آنها را در شهر یزد مشاهده کرد.

دیدنی های یزد

مجموعه امیر چخماق

مکانی که آثار تاریخی زیادی در آن جمع شده اند و با بازدید از مجموعه امیر چخماق، مکان هایی هم چون میدان، مسجد، بازار، تکیه و آب انبار را مشاهده می کنید.

زمان احداث این مجموعه به دوران تیموریه و قرن نهم بر می گردد.

دیدنی های یزد

مسجد جامع یزد

یکی دیگر از جاذبه های یزد مسجدی عظیم است که در یکی از محله های قدیمی شهر یزد قرار دارد و می توان ایوان، گنبد خانه، شبستان و یک صحن بزرگ را در این مسجد مشاهده کرد.

جالب است بدانید که زمان ساخت این مسجد حدود ۱۰۰ سال بوده است و در زمان ساخت آن، حکومت ایران سه بار عوض شده است. (تیموریه، صفویه و قاجاریه)

آرامگاه دو کمال در تبریز

هشت باغ دولت آباد

باغی بسیار زیبا و دلربا که در مرکز شهر یزد واقع شده است.

در هنگام ورود به این باغ و با مواجه شدن با صنایع دستی، حس تاریخی بودن آن به شما منتقل می شود.

این باغ اثری از دوران افشاریه و زندیه می باشد و مرتفع ترین بادگیر جهان را در خود جای داده است.

 

مجموعه تاریخی بازار تبریز

خانه لاری ها از دیدنی های یزد

جاذبه های شهر یزد را قطعا نمی توان در یک مطلب جای داد چرا که هر طرف این شهر زیبا و دیدنی می تواند برای خودش به عنوان جاذبه ای به شمار برود. خانه لاری های یکی دیگر از جاذبه های شهر یزد است که دارای قدمتی حدود ۱۵۰ سال می باشد، در زمان های گذشته حدود ۲۷۰ سال پیش لاری ها از سمت فارس به شهر یزد به منظور تجارت می آمدند و در جای جای این شهر ساکن شده بودند. خانه ی لاری ها با وجود اتاق آیینه با آیینه کاری هایی با قدمت حدود پنجاه یا شصت سال، اعیانی بودن خود را به نمایش می گذارد.

این خانه در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار به ثبت رسیده است.

تنها آب انبار شش بادگیر جهان

آب انبارهای شش بادگیر نام یکی از آب انبارهای شهر یزد از بین ۷۵ آب انباری است که ۱۸۰ سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده بوده اند. این بنا به شکل ۸ وجهی ساخته شده و دلیل آن این بوده که بتواند با شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه کویری کنار بیاید. این آب انبار یکی از بزرگترین آب انبارها شهر یزد است که حجم آن بالغ بر ۲۰۰۰ متر مکعب است. این آب انبار دارای ۲ خروجی است یکی برای زرتشتیان و دیگری برای مسلمانان است که این خود نشان دهنده فرهنگ بالای مردم شهر یزد است که می توانند با درک با کنار هم زندگی کنند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها