سفر به جزیره هرمز

سفر به جزیره هرمز

جزیره هرمز در جنوب ایران و در ۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده است. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناسی منحصر به فرد و دیدنی بسیار می‌باشد. وجود سنگ‌ها و کانی‌ها و نوع خاک این جزیره آن را به بهشت زمین شناسان تبدیل کرده است و از آن یک موزه زمین‌شناسی ساخته است. می‌گویند جزیره هرمز را باید قبل از مرگ دید. جزیره هرمز همچنین نقش و رنگی در دل تاریخ نیز دارد، این جزیره تا دو قرن مرکز ولایت‌های حوزه خلیج فارس از جمله بحرین بوده و سپس به اشغال پرتغالی‌ها درمیاید و در قرن ۱۷ میلادی، شاه عباس موفق به آزاد کردن هرمز از دست پرتغالی‌ها شد. از آنجا که این جزیره در جنوب ایران واقع شده است، بهترین زمان سفر به آن زمستان و پاییز می‌باشد. اغلب افراد در سفر به جزیره قشم بازدید از این جزیره را در برنامه سفر خود میگنجانند. عمده هزینه شما در این سفر، هزینه اقامت و حمل و نقل می‌باشد. بازدید از جاذبه‌های این جزیره رایگان هستند.

سفر به جزیره هرمز

تاریخچه جزیره هرمز

هرمز بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بود. شهر میناب بر خرابه‌های این بندر ساخته شده است. هرمز در اوایل عهد مغول از رونق تجاری خوبی برخوردار بوده است. با حمله مغول در حدودای سال ۷۰۰ هجری، ساکنین هرمز ابتدا به قشم و سپس به جزیره هرمز که به تلفظ پرتغالی‌ها گمبرون گفته می‌شد، کوچ کردند. از آن پس آنجا را به یاد شهر خود هرمز نام نهادند. این قسمت جوری وسعت یافت که دو قرت بعد مرکز ولایت خلیج فارس شد.

شاه عباس در سال ۱۶۲۲ میلادی جزیره هرمز و سواحل جنوبی را از پرتغالی‌ها باز پس گرفت و آن را تخریب و اماکن فعلی را بنا کرد. اکنون دیگر این مناطق رونق گذشته را ندارند. با باز پس گرفتن جزیره هرمز از بزرگترین امپراطوری قرن، ایران نام خود را در فهرست ابرقدرت‌های قرن شانزدهم ثبت کرد.

انگلیسی‌ها چهار کشتی خود با خدمه را در اختیار ارتش امام قلی خان قرار دادند زیرا پرتغال معتقد بود که در اختیار داشتن این نقطه باعث حاکمیت تجارت دنیا می‌شود و همین گفته انگلیسی‌ها را نیز به طمع انداخته بود.

سرانجام سپاه ایران به دلیل شکایات مردم علاوه بر اخراج پرتغالی‌ها از هرمز آنها را به عقب نشینی تا مومباسا در کنیا کرد. از آن پس به دنبال شکست‌های پیاپی پرتغالی‌هاف ایران پرچم دار منطقه خلیج فارس و عمان و بحرین شد. انگلیس که ابر قدرت آن زمان بود حاکمیت ایران بر کل خلیج فارس را به رسمیت شناخت.

سفر به جزیره هرمز

چگونه به جزیره هرمز برسیم؟

برای سفر به جزیره شگفت انگیز هرمز همواره چند راه و مسیر وجود دارد.

یکی از مسیرهای متداول از جزیره قشم است که با قایق‌های تندرو شما را از اسکله ذاکری به هرمز می‌رسانند. این قایق‌ها روزی دوبار به سمت هرمز مسافران را جا به جا می‌کنند. ساعت ۷ صبح آغاز حرکت این قایق‌ها به سمت هرمز و ساعت ۳ عصر به سمت قشم می‌باشد. به شرط مساعد بودن هوا نیم ساعت زمان لازم است تا از قشم به هرمز برسید.

مسیر دیگر شما حرکت از اسکله شهید حقانی بندرعباس است. از این مسیر هم شما را با قایق تندرو به هرمز می‌برند که زمان آن تا چهل دقیقه است.

با استفاده از یک تور نصفه روزه می‌توانید بازدید از جزیره هرمز را به اتمام برسانید.

دیدنی های جزیره کیش

تردد داخل جزیره هرمز

حتی اگر تا جزیره قشم با ماشین شخصی خودتان رفته‌اید، برای دیدن جزیره هرمز لازم نیست که با ماشین شخصی سفر کنید؛ زیرا هم بافت جزیره بستر مناسبی برای رانندگی نیست و هم بومیان جزیره با موتورهای سه چرخه در ورودی جزیره منتظر شما هستند تا شما را به سفری جذاب و خاطره‌انگیز با تجربه‌های جدید دعوت کنند. هزینه این گردش بسیار پایین است و شما ضمن توافق با راننده از او می‌خواهید که سر صبر و حوصله تمام جزیره را به شما نشان دهند.

علاوه بر تمام اینها، اگر اهل ورزش و رکاب‌زنی باشید جزیره هرمز انقدر کوچک است که با کرایه یک دوچرخه می‌توانید دور جزیره را گردش کنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

سفر به جزیره هرمز

غذا و رستوران در هرمز

در این روستا خبری از رستوران و کافه و انواع غذاها خبری نیست. تنها گزینه پیش روی شما برای سیر شدن استفاده از خانه‌های محلی است که صاحبان آن در قبال بهای بسیار کم شما را به صرف غذای محلی که از انواع ماهی و میگو تشکیل شده است، دعوت می‌کنند.

در این سفر لذت چشیدن نان محلی هرمز را از دست ندهید.

سفر به جزیره هرمز

اقامت در جزیره هرمز

در این جزیره محلی تحت عنوان هتل و اقامتگاه و … برای مسافران وجود ندارد. به همین دلیل اغلب بازدید نیم روزه را از هرمز توصیه می‌کنند. اما اگر علاقمند شدید که شب را آنجا بخوابید باید از خانه‌های افراد محلی استفاده کنید که با بهای کم اجاره داده می‌شوند.

راه دیگر اقامت در این جزیره برقراری سیستم کمپینگ و سپری کردن شب در دل طبیعت بکر جزیره هرمز می‌باشد.

سوغات جزیره هرمز

در جزیره هرمز خبری از پاساژ و جنس وارداتی نیست. اما در گوشه کنار این جزیره زنان بومی هنرمندی را می‌بینید که به ساختن زیورآلات با صدف یا شیشه‌های تزیینی رنگ شده با خاک رنگی و منحصر به فرد این جزیره مشغول شدند تا با خرید آنها در کنار حمایت از این زنان هنرمند، رنگ و بویی از دریا و جزیره هرمز را برای عزیزان خود به ارمغان بیاورید.

سفر به جزیره هرمز

قلعه پرتغالی‌ها

از آنجا که همه چیز در جزیره هرمز به رنگ قرمز است، قلعه پرتغالی‌ها نیز به رنگ قرمز خودنمایی می‌کند. ورودی قلعه با دستفروشان بومی با محصولات و صنایع دستی مانند زیورآلات، لباس و شال، غذا و … به استقبال شما نشسته‌اند.

ورودی این قلعه یک طاق بسیار کوتاه است که برای گذر از آن باید خم شوید. پس از ورود به قلعه در سمت چپ محوطه، سربازخانه‌ها قرار دارند و در سمت راست منظره آب‌های نیلگون خلیج فارس پیش روی چشم شما گردشگران قرار دارد.

توپ‌های زنگ‌زده ارتش پرتغال هنوز در حیاط این قلعه به قدرت‌نمایی ایستادند و گویی آماده شلیک هستند.

در پشت این توپ‌ها، کلیسایی با معماری طاقی شکل قرار گرفته است. معماری این بنا تلفیقی از بومی و ایتالیایی است.

پله‌های نیمه خرابه، راهی برای رسیدن به اتاق‌های بالایی و محل دیدبانی قلعه را به شما نشان می‌دهند.

در این قلعه همچنین آب انبار بزرگی هم وجود دارد که محل ذخیره آب باران بوده است. ساخت سقف آن برای جمع‌آوری آب و هدایت آن به این انبار طراحی شده است. از مرجانهای دریایی برای تصفیه آب در کف و دیوارههای این انبار استفاده شده است.

فرش خاکی قرمز

این فرش قرمز که بر زمین جزیره هرمز خودنمایی می‌کند، از تنوع بی‌نظیر و شگفت‌انگیز خاک جزیره ساخته شده است. طرح‌های این فرش از عناصر و اسطوره‌های هرمزگان و اشعار خیام الهام گرفته است. طرح‌هایی مانند لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر، تصاویر قلعه پرتغالی‌ها، سازهای محلی، پوشاک زنان و … بر این فرش خاکی نقش بسته‌اند. البته این روزها بر اثر گذشت زمان و فرسایش دیگر خبری از آن رنگ و لعاب اولی نیست. اما این اثر همچنان جاذبه گردشگری جزیره هرمز می‌باشد. این فرش در حوالی دره سکوت و اغلب در نیمه دوم سال به مناسبت نوروز و روز خلیج فارس گسترانیده می‌شود.

سفر به جزیره هرمز

غار مراقبه

دیواره‌های بیرونی این غار شبیه آتش‌فشان است و القا کننده این حس است که جنس غاره از فلز است، درصورتیکه مانند هر غاری دیگر از خاک و سنگ تشکیل شده است. دهانه غار سایزش متوسط است، اما داخل غار بسیار تاریک است و بدون چراغ قوه زیبایی محسور کننده آن قابل مشاهده نیست. خاک رنگی و بلورهای نمکی از بدو ورورد و در ادامه غار خودنمایی میکنند.

نمک به دلیل جذب آلودگی و صدا، این غار را به مکانی بسیار آروم تبدیل کرده و باعث گذاشتن نام مرتقبه بر این غار شده است تا گردشگران از سکوت خاص این غار برای مراقبه استفاده کنند.

دره رنگین کمان

این دره همانند اسمش مملو از رنگ‌های خاص و بی‌نظیر است. تنها چیزی که در این دره به چشم می‌خورد ترکیب فوق‌العاده خاک‌های رنگی براق در کنار هم است. در این دره از رنگ سبز یشمی تا قرمز و کرم و بنفش به چشم می‌خورد و هرچه پیش بروید رنگ‌های گوناگون بیشتری را خواهید دید.

دره مجسمه‌ها

برای رسیدن به این دره چیزی حدود ۱۵ دقیقه باید زیر تابش آفتاب پیاده‌روی کنید. اما طی کردن این مسیر با خرمگس‌های سمج ارزش دیدن زیبایی‌های شگفت‌انگیز این منطقه را دارد. پس از طی مسیر به منطقه‌ای می‌رسیم که در آن سنگ‌های طبیعی با یادآوری تصویری در ذهن خودنمایی میکنند. بعد از عبور از میان مجسمه‌ها، به یک راه پلکانی باریکی می‌رسیم که بسیار جذاب است و شما را به جایی با چشم‌انداز بی‌نظیر می‌رساند. می‌توانید ساعت‌ها در این محل بشینید و از زیبایی و عظمت و سکوت آن لذت ببرید. این منطقه تنگه بحث‌برانگیز هرمز است که خلیج‌فارس را به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان متصل می‌کند.

سفر به جزیره هرمز

ساحل سرخ

ساح سرخ هرمز در میان سواحل متعدد با نام‌ها و جاذبه‌های مخصوص به خود در هرمز، شهرت جهانی دارد. این ساحل معدن خاک سرخ مرغوبی است که پس از اسپانیا بهترین جای حضور این کانی است. علت این رنگ وجود اکسید آهن در آن است. این خاک همان عنصر موجود در ادویه مخصوص نان محلی هرمز، گلک، می‌باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها