در شیراز کجا برویم؟

کجا بریم شیراز

کجا بریم شیراز

در میان شهر‌های ایران، شیراز را می‌توان مهم‌ترین شهر گردشگری دانست. شیراز شهری پر از زیبایی‌ها و لذت‌‌های وصف نشدنی است. این شهر به دلایلی چون داشتن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و آب‌و‌هوای خوب، مقصد بسیاری از افراد برای گردشگری است. در اینجا سعی داریم قسمت کوچکی از مناطق دیدنی این شهر را معرفی کنیم تا بهتر بدانیم کجا بریم شیراز ؟

آرامگاه شاعران بزرگ، حافظ و سعدی

آرامگاه دو شاعر بزرگ فارسی، یعنی حافظ و سعدی یکی از مکان‌هاییست که هر کسی با شنیدن نام شیراز به یادشان می‌افتد.

آرامگاه حافظ یا همان حافظیه، در منطقه شمالی شهر شیراز در نزدیکی دروازه قرآن قرار گرفته. قدمت این آرامگاه به دوره حکومت زندیان بر می‌گردد. که ارتفاع آن حدود ۵۶ متر است. همچنین وجود باغی بسیار زیبا در اطراف این آرامگاه بر جذابیت آن افزوده است. در سال‌های مختلف این بنا چندین بار مرمت شده است.

آرامگاه سعدی نیز یکی دیگر از جاذبه‌های مهم تاریخی و ادبی شیراز است. این آرامگاه در نزدیکی باغ دلگشا قرار دارد. در واقع این آرامگاه در اواخر عمر سعدی خانقاه او بود و پس از مرگش در همانجا به خاک سپرده شد.

آرامگاه شاهچراغ

یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر شیراز، آرامگاه برادر بزرگوار امام رضا (ع)، «میر سید احمد» ملقب به شاهچراغ است. این آرامگاه در سده ششم هجری ساخته شد اما در زلزله شیراز تقریبا به کلی تخریب شد و سپس دوباره آن را بازسازی کردند.

در درون این بارگاه کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های بسیار زیبایی نیز وجود دارد. همچنین در حیات این حرم حوض و درختان بسیار زیبایی وجود دارد که آرامش این فضا را دوچندان کرده است.

بازار وکیل

یکی از قدیمی‌ترین و البته مشهورترین بازار‌های ایران، بازار وکیل است. این بازار که در مرکز شهر شیراز قرار گرفته، به دستور کریم‌خان زند ساخته شده است.

هنوز هم در این بازار بسیار زیبا مردم به خرید و فروش مشغولند . همانند بسیاری از بازار‌ها، مردم در قسمت‌های مختلف این بازار به کار‌های مختلفی مشغولند و از این رو هر بخش بازار نام مشخصی گرفته است.

سازه‌ی این بازار تقریبا سالم است. دلیل این اتفاق به دلیل معماری حساب‌شده بازار است که در میان ایرانیان رواج داشته است.

کجا بریم شیراز
در شیراز کجا برویم؟

مسجد نصیرالملک

یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز، مسجد نصیرالملک است. این مسجد به نور‌های رنگارنگش معروف است. اگر در ساعات اولیه صبح به این مسجد مراجعه کنید، شاهد منظره‌ای بسیار زیبا هستید. نور آفتاب از درون شیشه‌های رنگارنگ پنجره‌های طولانی این مسجد بر روی زمین می‌تابد و تصویری مسحور کننده از نور و رنگ را پدید می‌آورد.

این مسجد در سال ۱۲۶۷ هجری ساخته شد. مرمت این مسجد چند سالی است که توسط کارشناسان ایرانی و خارجی آغاز شده است و سعی دارند که مطابق با طرح اولیه آن و استاندارد‌های جهانی این کار را انجام دهند.

این مسجد در خیابان لطفعلی خان زند و نزدیک شاهچراغ قرار دارد.

دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز یکی از جاذبه‌های تاریخی و مهم این شهر است و تقریبا همه آن را می‌شناسند. این دروازه در منطقه شمال شرقی شیراز و میان دو کوه واقع شده است.

در نزدیکی آن نیز چند جاذبه دیگر شیراز قرار گرفته است. در بالای این دروازه قرآنی قرار دارد که کسانی که از شیراز خارج می‌شوند، از زیر آن عبور کنند.

کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و قرآن را بالای اتاق روی آن قرار داد. البته امروزه این قرآن‌ها در موزه‌ی پارس نگهداری می‌شوند. در سال ۱۳۲۸ به دستور رضا شاه، دروازه قدیمی قرآن تخریب شد و با فاصله کمی از دروازه قبلی، دروازه جدیدتری با اندازه بزرگتر ساخته شد.

باغ ارم

این باغ زیبا یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های بزرگ شهر شیراز است. سالانه گردشگران زیادی برای لذت بردن از فضای باصفا و سرسبز این باغ از آن دیدن می‌کنند.

تاریخ دقیق ساخت این باغ مشخص نیست. البته با توجه به کتاب‌های تاریخی موجود، ساخت آن به قرن دهم و یازدهم هجری برمی‌گردد. کریم‌خان زند نیز دستور بازسازی این باغ را داده است. شکل امروزی باغ به آن زمان برمیگردد.

همچنین قشقایی‌ها در دوره حکومت قاجار صاحب این باغ بودند و در آن بنایی ساختند که امروزه نیز وجود دارد. در زمان ناصرالدین‌شاه نیز عمارت دیگری در آن ساخته شد که البته امروزه متاسفانه امکان بازدید از آن برای افراد وجود ندارد.

این باغ در حال حاضر در دست دانشگاه شیراز قرار دارد و همه می‌توانند از آن بازدید کنند.

حمام وکیل

این حمام که در کنار بازار وکیل و مسجد وکیل قرار گرفته، یکی دیگر از جاذبه‌های شهر شیراز است که در دوره زندیه ساخته شد. این حمام یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های آن دوره به شمار می‌رفت.

در ساخت حمام وکیل از پیشرفته‌ترین اصول معماری و طراحی استفاده شده است. مثلا برای گرم نگه داشتن آن، از یک ورودی دو مرحله‌ای استفاده شده بود. همچنین قسمت رختکن آن نیز دو مرحله‌ای بود تا ورود هوای سرد به آن کاهش یابد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی یکی دیگر از شاعرانی است که در شیراز دفن شده است. این آرامگاه نمای بسیار زیبایی دارد و چشمه‌ای نیز از کنار آن عبور می‌کند.

این آرامگاه در سال ۱۳۱۵ ساخته شد و سپس در سال ۱۳۳۷ یک اتاقی در کنار آن ساخته شد و امروزه به فرهنگسرای خواجوی کرمانی تبدیل شده است.

باغ نارنجستان قوام

یکی دیگر از باغ‌های معروف شیراز باغ قوام است. این باغ در دوره حکومت ناصرالدین‌شاه ساخته شد و مساحتی حدود ۳۵۰۰ متر مربع دارد.

در بنای شمالی این باغ تالار‌هایی چون تالار آیینه، تالار شاه‌نشین، ستون‌های مرمری و اتاق‌های دیگری نیز وجود دارد که مربوط به تشریفات اداری و پذیرایی مهمان‌ها بوده است.

این بنا با شیشه‌ها و آیینه‌ها، نقش‌پردازی، سنگ‌تراشی و منبت‌کاری‌های بسیاری تزئین شده است. امروزه این مکان به عنوان یک موزه برای بازدید قرار دارد.

کجا بریم شیراز
در شیراز کجا برویم؟

باغ دلگشا

این باغ در کنار آرامگاه سعدی قرار دارد و به قدری قدمت دارد که گفته می‌شود ساخت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این باغ، پر از درختان نارنج است که عطر آن در فصل بهار پخش می‌شود.

این بنای تقریبا ۶ هکتاری در شمال شرقی شیراز در دامنه کوهستان قرار گرفته. در داخل این باغ نیز عمارتی وجود دارد که در دوره قاجار ساخته شد و دارای سه طبقه و چند تالار و شاه‌نشین است.

باغ جهان‌نما

این باغ نیز یکی دیگر از باغ‌های قدیمی و زیبای شیراز است که در نزدیکی دروازه قرآن و حافظیه قرار دارد. این باغ تا دوره صفویه بسیار زیبا و آباد بود تا اینکه در دوران پایانی این حکومت تقریبا ویران شد.

در دوره حکومت زندیان دوباره این باغ را بازسازی کردند و بنایی در وسط آن ساختند. گفته می‌شود در شعر‌های حافظ به این باغ نیز اشاره شده. در فضای این باغ درختانی چون سرو، کاج و نارنج به چشم می‌خورد.

ارگ کریم‌خان

همانطور که از نام این بنا پیداست، ساخت آن به دوره‌ی زندیه و کریم‌خان زند برمی‌گردد. او در این بنا زندگی می‌کرد و برای همین این بنا شهرت بسیاری یافت.

همچنین در دوره قاجار در این بنا فرماندهان محلی زندگی می‌کردند. اما در دوره پهلوی به عنوان زندان به کار گرفته شد و برای همین خسارات زیادی به آن وارد شد. پس از آن این ارگ دوباره بازسازی شد و امروزه از آن به عنوان موزه‌ی بزرگ فارس بازدید می‌شود.

مسجد وکیل

این مسجد نیز در نزدیکی بازار وکیل قرار گرفته و معماری بسیار زیبایی دارد. مسجد وکیل نیز به دستور کریم‌خان ساخته شده. از زیبایی‌های این مسجد می‌توان به سبک معماری و هنری، شبستان‌ها و ستون‌های یکپارچه مارپیچ اشاره کرد. مسجد وکیل از دو شبستان جنوبی و شمالی تشکیل شده است.

تخت جمشید

این اثر تاریخی شاید معروفترین اثر در ایران باشد که به ارگ پارسه نیز شهرت دارد. این بنا بیش از ۱۲۵ هزار متر مربع وسعت دارد. در قسمت جنوبی این بنا، کتیبه‌ای قرار گرفته که در آن داریوش بزرگ گواهی می‌دهد در این مکان هیچ بنایی از قبل وجود نداشته.

این بنا در حدود دو هزار و پانصد سال قبل ساخته شد و پس از آن توسط پادشاهان بعدی گسترش یافت و کمی تغییر کرد. در دوره‌ی لشکرکشی اسکندر، این بنا را آتش زدند و آن را تا حدی نابود کردند. تخت جمشید در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

مجموعه پاسارگاد

این مجموعه بزرگ نیز یکی از جذابترین و زیباترین جاذبه‌های تاریخی ایران است. در واقع مجموعه پاسارگاد، مجموعه‌ای از سازه‌هایی است که از دوران هخامنشیان به جا مانده است.

این مکان شامل سازه‌هایی مانند مسجد بزرگ پاسارگاد، آرامگاه کوروش کبیر، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه و کاخ بارعام، آبنما، آرامگاه کمبوجیه و … است. برای دیدن این بنا باید حدود ۳۰ کیلومتر از شهر شیراز خارج شوید.

کجا بریم شیراز
در شیراز کجا برویم؟

خانه شاپوری

این عمارت در دوره پهلوی در سال ۱۳۱۵ توسط یکی از معروف‌ترین معماران شیراز بنا شد و عبدالصاحب شاپوری، صاحب آن یکی از تاجران بزرگ شیراز بود.

تا دهه ۷۰ شمسی این عمارت همچنان در اختیار خانواده شاپوری بود و چند سال بود که به صورت متروکه رها شده بود. چند سال بعد سازمان میراث فرهنگی این خانه را خرید و سپس در آثار ملی به ثبت رساند.

سبک معماری این بنا به سبک معماری دوره قاجاریه است. امروزه در داخل این بنا یک رستوران و کافی‌شاپ ساخته شده است که همه می‌توانند از آن بازدید کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها