چگونه به فرحزاد برویم؟

چگونه به فرحزاد برویم؟

چگونه به فرحزاد برویم؟

تهران، شهری شلوغ و پر ازدحام است. برای فرار از دغدغه های زندگی ماشینی، پیشنهاد میکنیم به فرحزاد بروید و نفسی تازه کنید. این منطقه خوش آب و هوا، همان طور که از نامش پیداست، هوایی بسیار دلنشین و فرح‌انگیز دارد. هدف از این مقاله این است که میخواهیم بدانیم چگونه به فرحزاد برویم؟

معرفی فرحزاد

در گذشته فرحزاد، در مسیر پیاده روی به امامزاده داوود بوده است، که کم کم مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. فرحزاد بیشتر به خاطر باغچه رستوران هایش است که شهرت دارد. این باغچه رستوران ها، به حدی در میان مردم محبوب است که شب ها به سختی می‌توان جای پارک پیدا کرد.

در دهه‌های گذشته فرحزاد، با توتستان های پربارش از تهرانی ها پذیرایی می‌کرد. این منطقه، ابتدا فقط روستایی بوده است که در مسیر امامزاده داوود قرار داشته است. با گذشت زمان و پیشرفت تهران، به یکی از محله های تهران تبدیل شده است.

فرحزاد سه محله به نام های محله فرحزاد بالا( شمال اتوبان یادگار امام)، محله فرحزاد پایین( جنوب اتوبان یادگار امام)، محله امامزاده دارد.

بیشتر اهالی فرحزاد را ساکنان قدیمی روستای فرحزاد تشکیل می‌دهند؛ اما به خاطر اینکه تهران توسعه پیدا کرده است، افراد زیادی با قومیت های متفاوت به این منطقه خوش آب و هوا مهاجرت کرده‌اند. فرحزاد حدود ۲۰ هزار جمعیت دارد.

چگونه به فرحزاد برویم؟

تاریخچه گردشگری فرحزاد

تهرانی های زیادی در گذشته برای فرار از گرمای تابستان، در منطقه ای خوش آب و هوا، به فرحزاد می‌آمدند. برخی خانه یا باغچه ای را کرایه می‌کردند و برخی دیگر با زدن چادر در فضای باز، تعطیلات تابستان خود را سپری می‌کردند.

یکی از خاطراتی که تهرانی های قدیمی از فرحزاد یاد می‌کنند این است که برای زیارت امامزاده داوود، فرحزاد یکی از ایستگاه‌های اصلی، در مسیر این سفر زیارتی بوده است. خاطره به یاد ماندنی اقامت در شب در فرحزاد و هنگام صبح با اجاره کردن الاغ یا قاطر، عازم امامزاده داوود می‌شدند.

به مرور زمان در فصل تابستان فرحزاد پذیرای گردشگران زیادی شد. همین امر باعث شد افراد زیادی برای کسب درامد به صورت موقت به این منطقه مهاجرت کنند.

در تابستان برای کسبه آن، منبع درآمد خوبی بود، به خاطر همین برخی از این مهاجران به صورت دائم در آن سکونت کردند. فرحزاد را ساکنانی با نژادها و قومیت‌های متفاوت تشکیل داده است.

فرحزاد پاتوق همه اقشار جامعه

در خیابان فرحزاد، همه نوع کافه و رستوران وجود دارد. اگر پا به کافه های مدرن آن بگذارید، دختر و پسرهای جوانی را می‌بینید که تقریبا بیشتر آنها باهم آشنا هستند. درکنار کشیدن قلیان، تخته بازی می‌کنند.

در میان دود قلیانی که فضا را پر کرده است، هر از گاهی صدای خنده و قهقهه می‌آید. هم چنین موسیقی زیبایی در این رستوران‌ها در حال پخش است.

رستورانهای سنتی فرحزاد، فضایی متفاوت از رستوران‌های مدرن آن دارد. مشتریان آن معمولا زوج های جوان و خانواده‌ها هستند که برای صرف غذا به آنجا می‌روند.

غذا خوردن روی تخت‌های چوبی و در کنار گلدان‌ها و درختان سرسبز، همراه با شنیدن صدای دلنشین آب، صفایی دیگر دارد.

قهوه خانه های قدیمی تر هم میزبان پیرمردها و جوان هایی است که وقت بیشتری برای کشیدن قلیان می‌گذرانند. در جلوی قهوه خانه منقل های کباب قرار دارد که فضای خیابان را از بوی کباب پر می‌کند.

این قهوه خانه ها به خاطر هزینه پایین تری که دارند با رستوران های مدرن فرحزاد رقابت می‌کنند.

بساط و دکه های کنار خیابان، خوردنی های زیادی مناسب هر فصل دارد. از باقالی و لبو در زمستان گرفته تا لواشک و آلوچه و مغز گردو در تابستان.

کم کم که به ساعت دو شب نزدیک می‌شود، رستوران‌ها و کافه ها تعطیل می‌شوند. تا فردا صبح روزی پرهیاهو را شروع کنند.

موقعیت جغرافیای محله فرحزاد

منطقه فرحزاد از جنوب به کوه های البرز،از شمال به بزرگراه یادگار امام ،از شرق به امامزاده داود و خیابان تبرک و از غرب به رودخانه فرحزاد منتهی می شود.

تاریخ فرحزاد

بررسی هایی که در مورد نام فرحزاد صورت گرفته حاکی از آن است که نام اصلی آن ” فره زاد” به معنی “توشه عظیم” بوده است؛ اما به مرور زمان به دلیل داشتن آب و هوا خوش و “فرحبخش” به فرحزاد شهرت یافته است.
عباس اقبال در کتاب خود نوشته است:
” فرحزاد قریه دیگری است در شمال غربی طهران بین تجریش و کن. نام این قریه نیز در کتاب منطقه‌الطالبیه آمده به شکل فرزاد که املا صحیح آن فره زاد بوده و بعدها این اسم به صورت فرح زاد درآمده که به معنای محل زایش و پیدایش شادی است.”

زمانی که فرحزاد فقط یک روستا بوده است، در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران این طور آمده است:
“فرحزاد دهی است جزو بخش شمیران، واقع در نه هزار گزی باختر تجریش و دوازده هزار گزی تهران، ناحیه ای است در دامنه کوهستان، سردسیر و دارای هزار و دویست نفر جمعیت. از قنات مشروب می‌شود. محصولاتش غلات، یونجه و توت است. اهالی از کشاورزی و چارپاداری گذران می‌کنند. یک دبستان و راه ماشین رو دارد.
مزرعه یونجه زار کهریزک جزو این ده است. زوار الاغ یا قاطر کرایع می‌کنند و به امامزاده داوود می‌روند. بنابراین در تابستان ها شغل ساکنین بیشتر چارپاداری است. تابستان دویست خانواده تهرانی، خانه یا باغچه اجاره می‌کنند و در اینجا ساکن می‌شوند.”

امامزادگان دفن شده در فرحزاد

امامزاده هادی از اجداد امامزاده داوود

ابوعبدالله بن حسن المرتضی سکی از نوادگان امام حسن علیه السلام

در بدایع النساب آمده احتمال دفن ابوطالب محمد وجود دارد

مالکیت فرحزاد

مستوفی الممالک از کسانی است که دستی آبادکننده داشت. طبق نوشته معیرالممالک، فرحزاد از آباد کرده های مستوفی الممالک است.
امروزه زمین های فرحزاد جزئی از شهر تهران شده است و جمعیتی حدود بیست هزار نفر دارد.

اقوام مهاجری مانند قوچانی، ترک زبان، قزوینی و … ساکن آن هستند. فرحزاد دارای سه محله است؛ محله بالا که شمال بزرگراه یادگار امام را دربرمیگیرد، محله پایین که جنوب بزرگراه یادگار امام را شامل میشود و محله امامزاده که در شرق و اطراف امامزاده معصوم صالح قرار دارد.

مسیر دسترسی

حمل و نقل عمومی

اگر خودروی شخصی استفاده نمی‌کنید، بهترین راه این است که از بزرگراه اشرفی اصفهانی، سوار اتوبوس‌های تندرو خط ۱۰ شوید. این اتوبوس ها مستقیم تا فرحزاد شما را می‌برد.
استفاده از تاکسی های خطی هم گزینه مناسبی برای رفتن به فرحزاد است. از میدان صادقیه و میدان پونک می‌توانید سوار شوید تا شما را به فرخزاد ببرد.
اگر با مترو به فرحزاد میروید، باید با خط ۷ مترو حود را به فرحزاد برسانید. در ۲ ایستگاه میدان صنعت و دانشگاه تربیت مدرس می‌توانید سوار شوید، این خط شما را تا نزدیکی های فرخزاد میبرد.

یکی دیگر از راه های دسترسی به فرحزاد، استفاده از خط ۲ متروی تهران است. با این خط می‌توانید خود را به میدان صادقیه برسانید و ار آنجا با اتوبوس یا تاکسی به فرحزاد بروید.

خودروی شخصی

بهترین مسیر دسترسی به فرحزاد، بزرگراه یادگار امام است. انتهای بزرگراه را که بروید به فرحزاد میرسید.
اگر از سمت شرق بروید، بعد از خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود به فرحزاد خواهید رسید.
اگر از خیابان های کوهسار و صحرا بروید، وارد محدوده جنوبی فرحزاد می‌شوید.

بازسازی و ساماندهی تفرجگاه فرحزاد

فرحزاد با زیبایی هایی که دارد از قدیم میزبان نسل های مختلف تهرانی ها و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بوده است. ساماندهی روددره فرحزاد، در سال ۱۳۸۶ شرع شد و چند سال پیش به پایان رسید. از طرف سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در قسمتی از رددره فرحزاد محوطه ای ساختند که به صورت باغ تراس است.

رستوران ها

فرحزاد طبیعت بکر و زیبایی مانند دیگر منطقه های تهران مانند درکه و … ندارد اما به خاطر آب و هوای خوب و داشتن رستوران ها و باغچه های زیاد آن است که مورد استقبال اهالی تهران و گردشگران است.

این رستورانها با قیمت های متفاوت پذیرای گردشگران است. برخی رستوران ها با قیمت مناسب و برخی رستوان ها قیمت بالایی دارند.

چگونه به فرحزاد برویم؟

برخی رستوران های فرحزاد با قیمت متوسط

باغچه خانوادگی سالار
آدرس: تهران فرحزاد شمالی، بعد از نمایندگی سایپا، پلاک ۲۰
تلفن: ۲۲۳۵۷۵۱۹

باغچه خانوادگی احسان
آدرس: بلوار فرحزادی، بالاتر از تقاطع یادگار امام، بالاتر از کوچه آبشار

رستوران باغچه خانوادگی حسین
آدرس: بلوار فرحزادی، بالاتر از بزرگراه یادگار امام، روبروی کوچه آبشار، پلاک ۸۰

باغچه سنتی میلاد
آدرس: فرحزادی، بالاتر از تقاطع یادگار امام، خیابان آبشار، به سمت دره فرحزاد

باغچه سنتی شنزار
آدرس: بلوار فرحزادی، بالاتر از میدان کتاب، باغچه سنتی شنزار
تلفن: ۲۲۳۶۴۷۳۵

رستوران خانوادگی جزیره
آدرس: بلوار فرحزادی، بعد از میدان بوستان، رستوران جزیره
تلفن: ۲۲۳۵۶۹۷

باغچه رستوران ساحل
آدرس: بلوار فرحزادی، سه راه ایثار، نبش گلبرگ ۱
تلفن: ۲۲۰۹۸۴۱۲

رستوران کلبه
آدرس: فرحزاد جنوبی، سه راه ایثار
تلفن: ۲۲۱۴۱۷۵۰

رستوران خانوادگی درویش
آدرس: شهرک غرب، بلوار فرحزادی، رستوران درویش
تلفن: ۲۲۳۶۴۴۳۸

برخی رستوران های فرحزاد با قیمت بالا

مجتمع پذیرایی قائم
آدرس: بلوار فرحزادی، بالاتر از تقاطع یادگار امام، کوچه آبشار، دره فرحزاد

رستوران باغچه سنتی دایی اکبر
آدرس: بلوار فرحزادی، بالاتر از تقاطع یادگار امام، کوچه آبشار، دره فرحزاد

رستوران خانوادگی چهلستون
آدرس: بلوار فرحزادی، بالاتر از تقاطع یادگار امام، کوچه آبشار، دره فرحزاد

رستوران دهکده
آدرس: دره فرحزاد، پلاک ۱۹۹

رستوران باغچه گلستان
آدرس: بلوار فرحزادی، بالاتر از تقاطع یادگار امام، بعد از کوچه آبشار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها