دیدنی های چمخاله

دیدنی های چمخاله

چمخاله یکی از شهرهای زیبای ساحلی استان گیلان است  در ۳۹ کیلومتری غرب رودسر واقع شده است. همچنین این شهر با شرق لنگرود ۱۰ کیلومتر و با شرق لاهیجان ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. از این جهت باید گفت بخش چاف و چمخاله در میان زیباترین شهرهای شمال قرار گرفته است. بنابراین اگر تصمیم دارید به استان سرسبز گیلان سفر کنید حتما به چاف و چمخاله هم سری بزنید.

دیدنی های چمخاله

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله، نزدیکترین ساحل به شهر لنگرود است و جزو مناطق توریستی استان گیلان محسوب میشود. از مهمترین ویژگیهای ساحل چمخاله کم خطر بودن آن است. به طوریکه وزارت کشور در سال ۱۳۹۰ این ساحل را بعنوان بهترین ساحل ایران انتخاب کرد. علاوه بر آن ساحل چمخاله دارای تجهیزات مناسبی بوده و از زیباترین ساحلهای کشور محسوب میشود. قبل از سال ۵۷ ساحل چمخاله رونق زیادی داشته بطوریکه در آن ویلاها و پلاژهای زیبایی وجود داشته، اما امروزه دیگر از آن رونق خبری نیست. با این حال هر ساله گردشگران زیادی به این شهر توریستی سفر میکنند. از این جهت شهر چاف و چمخاله دارای امکانات اقامتی برای گردشگران نظیر هتل، مهمانپذیر و اقامتگاه است.

رودخانه چمخاله

از دیگر جاذبه های شهر چمخاله میتوان به رودخانه پرآب آن اشاره کرد. این رودخانه جزو پرآبترین رودخانه های موجود در کشور محسوب میشود که حتی در بعضی از قسمتها عمق آن به ۶ متر میرسد. جالب است بدانید که در زمانهای گذشته در این رودخانه کشتیهای ایرانی و روسی عبور و مرور میکردند.

ییلاق سوباتان از دیدنی ترین مناطق گیلان

اراضی کنار ساحل دریا

یکی از دلایلی که باعث ایجاد جلوه خاصی در ساحل چمخاله شده، وجود اراضی زیادی در کنار آن است. همان طور که گفته شد شهر چمخاله از گذشته شهری توریستی بوده و همواره گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. به طوریکه دومین قطب توریستی پس از شهرستان انزلی در استان گیلان محسوب میشده که دارای ساحل فعالی بوده است.

مردم چمخاله

جالب است بدانید که مردم چمخاله اصالتا کرمانشاهی هستند و با گویش لکی صحبت میکنند. شغل اصلی ساکنین چمخاله صیادی و کشاورزی است و از محصولات این شهر میتوان به هندوانه و برنج اشاره کرد.

دیدنی های چمخاله

جاذبه های دیدنی چمخاله

۲۷۷ سال پیش در زمان پادشاهی نادرشاه افشار مردمان چمخاله از کرمانشاه برای جنگیدن و دور بودن اکراد نسبت به همدیگر به سمت شمال حرکت داده شدند و به سرزمین باتلاقی و خالی از سکنه و بسیار خوش آب و هوایی رسیدند که بعدها بنام چمخاله معروف شد. چمخاله از دو کلمه‌ی چم که در کردی معنای رودخانه می‌دهد و خاله که در گیلکی یعنی انشعاب تشکیل شده است. چمخاله یعنی منشعب شده از رودخانه‌های مختلف.

مردم چمخاله چون یک طایفه بودند، همگی باهم نسبت خویشاوندی دارند. از طایفه‌های بزرگ چمخاله می‌توان به رستم‌پور یا رستمی، پاشاپور، فرضی‌پور، زاغی، میرزاجانی یا مهراب‌پور، سلیمی‌نژاد، نجفی، بهزادی، فغانی، مسلمی، رحیمی، اسفندیاری اشاره کرد که پسوندهایی چون جلالوند، دهکایی و چمخاله دارند.

مسیر دسترسی به چمخاله

اگر قصد سفر با  خودروی شخصی دارید، می‌توانید در مسیر جاده‌ی کناره از شرق به غرب و بعد از پشت سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود برانید. در ده کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می‌رسید. اگر هم از سمت غرب به چمخاله می‌روید، بعد از گذشتن از رشت و رسیدن به لاهیجان کافی است که ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید.

بهترین فصل برای سفر به چمخاله

در تمام فصول سال، چمخاله زیبایی‌هایی برای عرضه به مسافرانش دارد؛ اما خب نیمه‌ی دوم بهار و تابستان، ایام بهتری برای شنا هستند؛ اما تفرج و گردش، در هر ساعت و هر روزی که باشد لذت‌بخش خواهد بود

منبع وبلاگ شب
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی
امتیاز :
     

به نظر شما برای اجاره ویلا در چمخاله وب سایت اتاقک مناسب هست ؟