در خرم آباد کجا برویم؟

در خرم آباد کجا بریم؟

در خرم آباد کجا بریم؟ خرم آباد در استان لرستان قرار دارد. این شهر بیست و سومین شهر از نظر جمعیت در ایران است. جمعیت این شهر حدود ۳۷۳.۴۱۶ نفر است، و مساحتی حدود ۶.۲۳۳ کیلومتر دارد. نام های دیگر این شهر قدیم خایدالو و شاپورخواست بوده است. در ادامه به معرفی این شهر زیبا می‌پردازیم.

در خرم آباد کجا بریم؟

مکان های دیدنی خرم آباد

این شهر که پرجمعیت ترین شهر لرنشین کشور است، از لحاظ مکان های تاریخی بسیار غنی است. این شهر به علت آب و هوای خوب و مکان های دیدنی، یکی از مهم ترین شهر های غرب ایران، به لحاظ جذب گردشگر است. در ادامه به معرفی چند مکان دیدینی خرم آباد می‌پردازیم.

مکان های دیدنی خرم آباد

قلعه فلک الافلاک

در خرم آباد کجا بریم؟ این قلعه در مساحتی حدود ۵۳۰۰ متر مربع به روی تپه ای در مرکز خرم آباد، در دوره حکومت ساسانیان ساخته شده است. این بنا دارای ۳۰۰ جان پناه، ۸ برج و ۲ صحن است. مصالح به کار رفته در این قلعه باستانی آجر، سنگ و ملات گچ و آهک بوده است. این بنا تاریخی یکی از مهم ترین مکان های دیدنی خرم آباد، و همچنین مهم ترین مکان به لحاظ جذب گردشگر در این شهر است. اگر قصد سفر به خرم آباد را دارید، بازدید از این مجموعه را در برنامه سفر خود قرار دهید.

قلعه فلک الافلاک

پل شاپوری

در خرم آباد کجا بریم؟ این پل زیبا در نزندیکی قلعه معروف این شهر، فلک الافلاک ساخته شده است. این پل به زبان مردم لر طاق پیل اشکسه تلفظ می‌شود. پل شاپوری ۲۳۰ متر طول دارد، که از ۱۹ طاق تشکیل شده است اما در حال حاضر به دلیل گذشت سالیان سال، ۵ طاق بیشتر از آن به جا نمانده.

آشنایی با آثار باستانی خرم آباد

بقعه بابا طاهر

مردم خرم آباد معتقدند که بقعه شاعر معروف بابا طاهر در این مکان است. این بنا شامل گنبد و یک در ورودی است. معماری این بنا به صورت ۸ ضلعی است، و ارتفاع آن به ۶ متر می‌رسد. به نظر باستان شناسان قدمت این بنا به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. این مکان جز آثار ملی ایران است.

بقعه بابا طاهر

حمام گپ

این بنا وسعتی حدود ۸۰۰ متر دارد، که قدمت و ساخت آن به دوره حکومت صفویان بر می‌گردد. این حمام تاریخی در میدان گپ خرم آباد قرار دارد. این مجموعه با گچبری هایی ساده، زیبایی بسیار چشم نواز دارد. آبی که در این حمام مورد استفاده قرار گرفته است از چاه گور تهیه می‌شود.

حمام گپ

صنایع دستی خرم آباد

یکی دیگر از راه های جذب گردشگر و اشتغال در همه شهر ها صنایع دستی شهر ها است. خرم اباد دارای صنایع دستی بسیار زیبایی است، می‌توانید در سفرتان به خرم آباد از ان ها بازدید یا خرید کنید. در ادامه همراه ما باشید.

صنایع دستی خرم آباد

نمد مالی

نمد یکی از محصولاتی است، که تولید آن از گذشته تا به امروز در خرم آباد رواج داشته است. محصولات یا شی هایی که از این صنعت به دست می‌آیند شامل تن پوش، کلاه و زیر انداز می‌شوند. برای تهیه این محصولات پشم را مرطوب می‌کنند، و با فشار زیاد بر روی آن نمد به وجود می‌آید.

نمد مالی

حرمی بافی

این هنر با دست بافته می‌شود، و نام دیگر آن آرامی بافی است. در قدیم مردم لر با استفاده از پشم این محصول را تولید می‌کردند، اما در حال حاضر با استفاده از نخ پنبه تولید می‌شود. نقش هایی که در این صنعت به کار می‌رود از جمله شانه ای، گل و پروانه و خطوط موازی است و از رنگ هایی مانند سورمه ای و قرمز لاکی تهیه می‌شود.

حرمی بافی

جاجیم بافی

جاجیم یک زیرانداز است، که از دو رو تشکیل شده است. معمولا در سراسر ایران جاجیم بافته می‌شود، اما هر منطقه اصالت مربوط به خود را دارد و در طرح های مختلف بافته می‌شود. زنان لری پشم ها رنگ می‌کنند و جاجیم بافی را در بهار آغاز می‌کنند. جاجیم های زنان لر در طرح هایی مانند هچه، گلی، شیروز، دنو موشی و شونه بافته می‌شوند. در حال حاضر مردم خرم آباد از جاجیم در خانه هایشان استفاده می‌کنند.

جاجیم بافی

سوغات خرم آباد

همه ما زمانی که به سفر می‌رویم برای دوستانمان، به دلیل اینکه همواره به یادشان هستیم از سفر خود به شهر های مختلف سوغات برایشان می‌آوریم. خرم آباد دارای تنوع بسیار زیاد در سوغات است و همچنین شیرینی های بسیار خوش طعمی دارد. در ادامه همراه ما بمانید.

سوغات خرم آباد

کلوچه بروجردی

نام دیگر این کلوچه لذیذ، کلوچه قندی است. این کلوچه با موادی از جمله مغز بادام، آرد، رنگ های طبیعی و روغن حیوانی تهیه می‌شود. این شیرینی در مراسم مردم لر به ویژه عید نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلوچه بروجردی

شیرینی آردی

مواد تشکیل دهنده این شیرینی آرد، شکر، روغن و انواع طعم دهنده های طبیعی است. این شیرینی ماندگاری بسیار زیادی دارد و برای سوغات یکی از بهترین اتخاب ها است.

شیرینی آردی

کاک

در بعضی نقاط ایران می‌توان این شیرینی را یافت، اما کاک لرستان طعم بسیار خوبی دارد. در خرم آباد شیرینی کاک با استفاده از آرد، روغن حیوانی و زعفران طبخ می‌شود. یکی از محصولاتی که گردشگران از آن به عنوان سوغات هدیه می‌برند، شیرینی کاک است.

کاک

غذا های محلی خرم آباد

کباب بروجرد

یکی از خوشمزه ترین کباب های ایرانی این کباب است. دلیل شهرت کباب کوبیده بروجرد، ظاهر و مهارت طبخ این کباب است.مواد تشکیل دهنده آن گوشت گوسفندی، جوش شیرین، نمک، پیاز و فلفل است. انواع دیگر کباب بروجرد شامل برگ و چنجه می‎‌شود.

کباب بروجرد

آش گوشت

این غذا در خرم آباد بیشتر در مراسم ها نوش جان می‌شود. نام دیگر این غذا همان چلو گوشت است که در سینی های بزرگ (مجمع) قرار می‌دهند. ابتدا برنج را در ظرف می‌ریزند، سپس گوشت را روی آن قرار می‌دهند سپس روی آن را برنج می‌ریزند و نوش جان می‌کنند.

آش گوشت

شامی کوو

این شامی زیاد با شامی های ‌دیگر متفاوت نیست. مواد تشکیل دهنده سس این غذا گردو، رب انار و سبزی است. طعم این شامی به دلیل رب اناری که در سس آن وجود دارد ترش است. برای افرادی که غذای ترش را نمی‌پسندند، مقداری شکر به سس آن اضافه می‌کنند.

شامی کوو

خورش قلیه ترش

این غذا خوشمزه از موادی مانند سیب زمینی، رب انار، گوشت، نمک، پیاز و فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. این غذا برای افرادی که به غذای ترش علاقه دارند، بهترین انتخاب است و در این استان طرفداران زیادی دارد.

خورش قلیه ترش

معرفی هتل ها

هتل رنگین کمان

این ۴ ستاره در خیابان شهدای شرقی، نبش خیابان معلم، چهار راه رنگین کمان قرار دارد. در ۹ طبقه ساخته شده، که دارای ۴۲ اتاق است. از طبقه چهارم تا ششم شامل قسمت های تفریحی و تجاری می‌شود. این رستوران وسعتی حدود ۱۰۰۰۰ مترمربع دارد، از سال ۱۳۹۲ شروع به فعالیت کرده است.

هتل آزادی

این هتل در میدان آزادی، خیابان مجاهدین در کنار بانک سپه واقع شده است. ۴ ستاره بوده و در ۷ طبقه ساخته شده است، که دارای ۲۸ اتاق است. این در سال ۱۳۹۶ افتتاح گردید. این هتل به دلیل موقعیت مکانی مناسب یکی از بهترین اتخاب ها است.

هتل آزادی

مهمانسرا جهانگردی سراب

این مهمانسرا ۲ ستاره در میدان ۲۲ بهمن، جنب صدا و سیما خرم آباد بنا شده است. مهمانسرا سراب دارای ۲۰ اتاق است که در سال ۱۳۵۳ افتتاح شد. پس از گذشت سال ها و به دلیل تخریب بعضی قسمت ها، این مهمانسرا در سال ۱۳۸۴ مرمت شد. موقعیت مکانی این مجموعه باعث دسترسی راحت به قلعه فلک الافلاک و دیگر بناهای تاریخی خرم آباد است.

مهمانسرا جهانگردی سراب

معرفی مراکز خرید خرم آباد

بازار های هفتگی

در سر تا سر این مرز و بوم، بازار های هفتگی وجود دارد، که طرفداران به خصوص خود را دارد. بازارهای هفتگی خرم آباد در روز های دوشنبه، سه شنبه و جمعه برگزار می‌شوند.

بازار های هفتگی

مرکز خرید بعثت

این مرکز دارای دو بخش تجاری و تفریحی است. مجموعه بعثت دارای ۱۳۰ مغازه است و اجناسی مانند طلا، پوشاک و صنایع دستی در آن به فروش می‌رسد. قسمت های دیگر این مرکز شامل شهربازی، رستوران، کافی شاپ، پارکینگ و سالن نمایشگاهی می‌شود. این مجموعه در خیابان انقلاب، نبش خیابان بعثت قرار دارد. اگر به خرم آباد سفر کردید از این مجموعه دیدن کنید.

پاساژ آرش

این مرکز محل خرید موبایل و لوازم جانبی آن است. اگر به خرم آباد سفر کردید برای خرید لوازم الکترونیکی به این مرکز سر بزنید. مرکز خرید آرش در خیابان کاشانی بنا شده است.

پاساژ آرش

مجتمع کیو

این مرکز جز مراکز مدرن و مهم در خرم آباد است. دارای ۶ طبقه به همراه دو پارکینگ است.

بهترین زمان سفر به خرم آباد

بهترین زمان سفر به خرم آباد فصل بهار است زیرا آب و هوایی دلپذیر دارد. این شهر در زمستان بسیار سرد بوده و زمان خوبی برای سفر نیست. اگر می‌خواهید یکی از مراسم های خرم آباد را مشاهده کنید در ماه محرم به این شهر سفر کنید و آئین گل مالی را تماشا کنید.

بهترین زمان سفر به خرم آباد

مسیر دسترسی به خرم آباد

مسیر دسترسی به خرم آباد

ویدئو دیدنی های خرم آباد

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها