در بجنورد به کجا برویم؟

در بجنورد کجا بریم؟

در بجنورد کجا بریم؟ این شهر خوش آب و هوا در شمال شرقی ایران قرار دارد، که مرکز استان خراسان شمالی است. این شهر در رتبه چهل و چهارمین شهر بزرگ ایران قرار دارد. مردم محلی این استان بجنورد را بژنرد می‌گویند. بجنورد در قدیم به نام هایی از جمله بزنجرد، بیژن گرد، چرمغان، بوج نرد، بجنرد و چرمکان معروف بود. جمعیت بجنورد ۲۲۸.۹۳۱ نفر می‌باشد، همچنین وسعت آن حدود ۳۶ کیلومتر است. در ادامه همراه ما بمانید تا با بجنورد بیشتر آشنا شوید.

در بجنورد کجا بریم؟

مکان های دیدنی بجنورد

در بجنورد کجا بریم؟ همه شهر های ایران عزیز از تاریخ و تمدن و مکان های دیدنی پر است. بجنورد این شهر زیبا دارای مکان های دیدنی شگفت انگیزی است که سفری زیبا برای شما رقم می‌زند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با مکان های دیدنی بجنورد آشنا شوید.

مکان های دیدنی بجنورد

بابا امان

در بجنورد کجا بریم؟ این پارک زیبا در مجموعه زیباترین پارک های ایران قرار دارد. بابا امان هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، و یکی از مهم ترین مکان های تفریحی بجنورد است. سر تا سر این پارک را درختان اقاقیا، زردآلو، زالزالک، چنار، بوته های تمشک و زبان گنجشک احاطه کرده اند، که تعداد آن ها حدود ۴۰۰ درخت است که زیبایی چشم نوازی به این منطقه بخشیده است. در سفر خود به بجنورد بازدید از این مکان زیبا را از دست ندهید.

بابا امان

آشنایی با جاذبه های تاریخی بجنورد

عمارت مفخم بجنورد

قدمت این بنا زیبا به دوره حکومت قاجار باز می‌گردد. این عمارت دارای ۳۴ اتاق و ۲ تالار بزرگ و مجلل است. تزئینات بیرونی این مجموعه با استفاده از کاشی های معرق، هفت رنگ، معقلی انجام شده است که دارای طرح هایی مانند ختایی، حیوانی، هندسی و اسلیمی هستند. عمارت مفخم با استفاده از آجر و ملات گچ بنا شده است.

عمارت مفخم بجنورد

طبیعت باغ دره

اگر اهل طبیعت گردی هستید، بازدید از این دره زیبا که در منطقه رازو جرگلان قرار دارد به شما توصیه می‌شود. این منطقه به دلیل چشم نوازی که دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. گیاهانی مانند کاکوتی، آویشن، بادرنج بویه و پونه در این دره زیبا دیده می‌شود.

طبیعت باغ دره

غار سوله قواق

این مکان دیدنی در روستا قدیمی اسپاخو که یکی از روستا های بجنورد است قرار دارد. این غار دارای چشمه جوشانی است که آب بسیار زلالی دارد. غار سوله قواق یکی از مناظر طبیعی بجنورد محسوب می‌شود.

غار سوله قواق

صنایع دستی بجنورد

بجنورد دارای صنایع دستی چشم نوازی است که هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. همچنین صنایع دستی یکی دیگر از راه های جذب گردشگر در همه شهر های ایران است. در ادامه به معرفی صنایع دستی معروف بجنورد می‌پردازیم.

صنایع دستی بجنورد

جاجیم بافی

این صنعت زیبا که شباهت خاصی به زیرانداز دارد در سراسر ایران تولید می‌شود، اما هر منطقه اصالت و طرح های مربوط به خود را دارد. جاجیم بجنورد که توسط زنان این شهر بافته می‌شود درطرح هایی مانند راه راه و رنگ های متفاوت تولید می‌شود، و معمولا با استفاده از پشم بافته می‌شوند.

جاجیم بافی

سفره کردی

این هنر زیبا مربوط به عشایر کرد بجنورد است. جنس این سفره عموما از جنس پشم می‌باشد. از طرح هایی که در این سفره ها به کار رفته می‌توان به اعتقادات و باور های عشایر کرد پی برد. در این سفره ها عموما طرح های گیاهی، حیوانی و هندسی به کار می‌رود.

سفره کردی

قالی دورو

این قالی به گونه ای بافته می‌شود که دو نفر در دو طرف دار قالی می‌نشینند، و به صورت همزمان قالی را دورو می‌بافند. طرح هر طرف این قالی باهم متفاوت است، به دلیل اینکه بتوان از دو طرف آن استفاده کرد. ترکمن های شهر بجنورد به بافت این فرش ها می‌پردازند، و در هیچ کجای این سرزمین پهناور نمی‌توان مشابه آن را مشاهده کرد. در بافت این فرش ها از ابریشم استفاده می‌شود، و در طرح هایی مانند ترنج، قاپ قاپی، یموت، چهار فصل و قرچاق تولید می‌شوند.

قالی دورو

سوغات بجنورد

همه ما در سفر هایمان به دنبال خرید سوغات شهر ها هستیم تا به عنوان یادگاری چه برای خود چه برای عزیزانمان هدیه ببریم. بجنورد دارای تنوع بسیار زیادی در سوغات است. اگر علاقمند به آشنایی با سوغات بجنورد هستید در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

سوغات بجنورد

آب نبات: معروف ترین سوغات بجنورد آب نبات است، که قدمتی ۸۰ ساله و طعمی فوق العاده دارد. مواد اولیه آب نبات شکر، آب، سفیده تخم مرغ و جوهر لیمو است. اکثر مردم برا نوش جان کردن چای از آب نبات به جای قند استفاده می‌کنند. آب نبات های بجنورد در طعم هایی مانند پسته ای، دارچین، زعفران، نارگیل، هل، زرشک، کاکائویی، زنجبیل و کنجد تولید می‌شود. در سفرتان به بجنورد خرید آب نبات را فراموش نکنید.

قره قورت: یکی دیگر از محصولاتی که در بجنورد تولید می‌شود، قره قورت است. این محصول با استفاده از فرآورده های به دست آمده از شیر، تولید می‌شود. این محصول خوشمزه و ترش را در زبان ترکی کشک سیاه می‌گویند. انواع قره قورت شامل کرم، زرد و قهوه ای است. قره قورت به درمان و پیشگیری پوکی استخوان کمک می‌کند و کلسیم فراوانی دارد. برای عزیزانتان از این سوغات خوشمزه، حتما  هدیه ببرید.

انگور: شهرستان بجنورد دارای تعداد زیادی تاکستان است. معروف ترین انگوری که در منطقه طبرستان بجنورد کشت می‌شود، انگور خلیلی است. همچنین انگور خلیلی در دو ماه تیر و مهر برداشت می‌شود. انگور بجنورد طعمی بسیار عالی دارد، و هر سلیقه ای را به خود جذب می‌کند. در این شهرکشمش نیز تولید می‌شود، که خاصیت بسیار زیادی دارد. در سفرتان به بجنورد خرید انگور و کشمش را فراموش نکنید.

غذاهای محلی

آش یارمه

این غذا محلی و خوشمزه بجنورد با استفاده از یک سبزی محلی به نام چریش طبخ می‌شود. دیگر موادی که در این آش استفاده می‌شود، شامل نخود، بلغور، دوغ، نعنا و پیاز است. بعضی از افراد به جای چریش از اسفناج استفاده می‌کنند.

آش یارمه

قروتو

نام دیگر این غذا سنتی آب کشک است. مواد تشکیل دهنده آن شامل شیرین بیان، کشک، ماست، گردو، سبزی، نمک، زردچوبه و دیگر ادویه جات می‌باشد. این غذا را می‌توان با تکه های نان نوش جان کرد.

قروتو

قابلی

نوعی پلو است، که مخصوص شهر بجنورد است. مواد تشکیل دهنده آن از جمله گوشت چرخ کرده، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، خرما، پیاز داغ، رب و انواع ادویه جات است. این غذا خوشمزه بیشتر در فصل زمستان طبخ می‌شود. در سفرتان به بجنورد حتما این غذا را نوش جان کنید.

قابلی

معرفی هتل های بجنورد

هتل داریوش

این هتل ۴ ستاره بوده، و در ۳ طبقه ساخته شده است که دارای ۳۱ اتاق است. این هتل جز مدرن ترین هتل ها در این استان، و تنها ترین هتل ۴ ستاره است. این هتل در سال ۱۳۹۵ افتتاح گردید. وسعت این هتل حدود ۳ هکتار است. هتل داریوش به دلیل امکانات رفاهی خوب یکی از بهترین انتخاب ها است. این مجموعه در کیلومتر ۳ جاده بجنورد-مشهد، روستای کلاغ آشیان قرار دارد.

هتل داریوش

هتل نگین

هتل نگین ۳ ستاره بوده، و در میدان امام رضا بنا شده است. این هتل در ۵ طبقه که شامل ۴۹ اتاق است، ساخته شده است. این هتل از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این هتل به دلیل موقعیت مکانی مناسب گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

هتل نگین

معرفی مراکز خرید در بجنورد

مجتمع پردیس

این مجموعه شامل سه طبقه می‌شود. طبقه اول مربوط به پارچه، طبقه دوم لوازم عروس و داماد و طبقه سوم مربوط به انواع لوازم سیسمونی و پتو است.  این مجموعه در خیابان طالقانی شرقی، بین کوچه مرتضوی و سلطانی قرار دارد.

مجتمع پردیس

بازار روز امام رضا

این بازار محل خرید انواع لوازم کشاورزی و خانگی، پوشاک و صنایع دستی است. این مجموعه شامل ۱۳۴ غرفه می‌شود. بازار روز امام رضا در بلوار امام رضا قرار دارد.

بازار روز امام رضا

معرفی رستوران های معروف بجنورد

سفره خانه امیرخانلو

این سفره خانه فضایی سنتی و دلچسب دارد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی طبخ می‌شود. به جرات می‌توان گفت این سفره خانه یکی از بهترین رستوران های بجنورد است. اگر در سفرتان هوس غذا ایرانی کردید، به این سفره خانه زیبا سر بزنید.

سفره خانه امیرخانلو

رستوران هتل داریوش

این رستوران در کیلومتر ۳ جاده بجنورد-مشهد قرار دارد. رستوران هتل ها همیشه غذا های با کیفیت و خوشمزه را ارائه می‌کنند. در کنار رستوران این مجموعه، کافی شاپ قرار دارد که پس از نوش جان کردن غذا می‎توانید به آن سر بزنید.

فست فود پامادور

اگر در سفرتان به بجنورد قصد خوردن فست فود را کردید، پامادور یکی از بهترین انتخاب ها است. از غذا های معروف این رستوران می‌توان به پاستا، پیتزا و انواع برگر ها اشاره کرد. این رستوران در میدان فردوسی، خیابان امیریه بجنورد واقع شده است.

فست فود پامادور

رستوران دیار

یکی از پرطرفدار ترین رستوران ها در بجنورد، دیار است. منو این رستوران شامل غذاهای ایرانی، فرنگی و دریایی است. غذا های این رستوران طعمی فوق العاده دارند، همچنین غذا های دریایی آن از ماهی صید روز تهیه می‌شود.رستوران دیار در خیابان طالقانی قرار دارد.

رستوران دیار

بهترین زمان سفر به بجنورد

شهر بجنورد آب و هوایی کوهستانی دارد، که در تابستان ها گرم و در زمستان ها بسیار سرد است. این شهر بزرگ ترین شهر استان خراسان شمالی می‌باشد. از دیدنی هایی که به شما در سفرتان به بجنورد توصیه می‌شود عمارت آیینه خانه مفخم، حسینیه جاجرمی ها، دریاچه سد شیرین دره و خانه باک ملی است.

بهترین زمان سفر به بجنورد

مسیر دسترسی به بجنورد

مسیر دسترسی به بجنورد

دیدنی های بجنورد

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها