در ایلام کجا برویم؟

در ایلام کجا بریم؟

در ایلام کجا بریم؟ این شهر خوش آب و هوا در استان ایلام قرار دارد. دو منبع مهمی که در این شهر یافت می‌شود، نفت و گاز است. ایلام در قدیم به نام های حسین آباد، ده بالا، آلامتو، پشت کوه و ردین معروف بوده است. این شهر حدود ۱۹۴.۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است. در ادامه به معرفی این شهر می‌پردازیم تا شما را با ایلام آشنا کنیم، در ادامه همراه ما بمانید.

در ایلام کجا بریم؟

مکان های دیدنی ایلام

در ایلام کجا بریم؟ همه ما در سفر هایمان از مکان های طبیعی و تاریخی شهر ها دیدن می‌کنیم. شهر ایلام دارای مکان های دیدنی تاریخی و طبیعی زیبایی است، که با پیشینه تاریخی خود سفری شگفت انگیز برای شما رقم خواهد زد. در ادامه به معرفی چند مکان دیدنی در ایلام می‌پردازیم.

مکان های دیدنی ایلام

آشنایی با تمدن ایلام

دره ارغوان

در ایلام کجا بریم؟ اگر اهل طبیعت گردی هستید، دره ارغوان ایلام یکی از بهترین انتخاب ها است. این مکان دیدنی یکی از چشم نواز ترین منطقه های طبیعی در ایلام است. زیبای این دره به دلیل وجود گل های ارغوان، بابونه، آلاله، اشک مریم و لاله واژگون است که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. این منطقه در ۵ کیلومتری ایلام واقع شده است.

دره ارغوان

مسجد صاحب الزمان

این مسجد دومین مسجد از نظر تعداد زائرین است. مردم این شهر معتقدند که در روز های چهارشنبه حضرت مهدی در مسجد صاحب الزمان حضور دارند. این مسجد در روز های چهارشنبه بسیار شلوغ بوده، و زائرین زیادی به این مسجد می‌روند. این مکان در میدان مخابرات ایلام قرار دارد.

مسجد صاحب الزمان

تنگه رازیانه

یکی دیگر از منطقه های دیدنی در ایلام تنگه رازیانه است. این دره جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، و هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این تنگه علاوه بر تفریح شما می‌توانید پژوهش های علمی انجام دهید. این تنگه زیبا در دامنه کبیر کوه در نزدیکی ایلام واقع شده است.

تنگه رازیانه

طاق شیرین و فرهاد

همه ما با شیرین و فرهاد آشنا هستیم، که این طاق در ایلام مربوط به عاشقانه شیرین و فرهاد است. قدمت این بنا به دوره حکومت ساسانیان باز می‌گردد. مصالح به کار رفته برای ساخت آن سنگ بوده، و به صورت مربعی بنا شده است.  اگر قصد بازدید از این مکان زیبا را دارید به روستا چهل زرعی، تنگ کوشک بروید.

طاق شیرین و فرهاد

صنایع دستی ایلام

هر شهر صنایع تولیدی به خصوص خود را دارد. این صنعت ها دارای پیشینه تاریخی زیادی هستند. ایلام دارای صنایع دستی زیبا و چشم نوازی است که هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی صنایع دستی ایلام می‌پردازیم.

صنایع دستی ایلام

نمد مالی: این صنعت در بیشتر شهر های ایران انجام می‌شود، اما هر نمد در هر شهر جنس و اصالت خود را دارد. ایلام به دلیل داشتن عشایر یکی از معروف ترین نمد ها را تولید می‌کند و پر رونق ترین صنعت در این شهر است. نمد در ایلام با استفاده از پشم تولید می‌شود. محصولات نمدی در ایلام شامل کلاه، زیرنداز و پالتو می‌شود.

احرامی بافی: این هنر با استفاده از ماسوره و خامه پشمی رنگ شده انجام می‌شود. از محصولاتی که با احرامی بافی انجام می‌شود، می‌توان به سجاده و کیف اشاره کرد. در سفرتان به ایلام حتما از این صنعت بازدید کنید.

گیوه بافی: گیوه در سراسر ایران تولید می‌شود، اما در ایلام به دلیل کوهستانی بودن منطقه این صنعت به گونه ای متفاوت انجام می‌شود. این صنعت از گذشته تا الان در این شهر رواج داشته است. در حال حاضر از صنعت گیوه صندل هایی با طرح های زیبا تولید می‌کنند.

معرق روی چوب: در ایلام معرق در انواع طرح های متنوع و زیبا انجام می‌شود. محصولاتی که در ایلام با استفاده از معرق تولید می‌شود، شامل رومیزی، تابلو اشعار، آیات قرآن، شطرنج و تخته نرد، قلمدان و تزئین منازل می‌شود.

غذا های محلی ایلام

ایلام تنوع زیادی در غذا با طعم هایی لذیذ دارد. این غذا ها مخصوص همین شهر بوده است. طعم این غذا ها هر سلیقه ای را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی چند غذا معروف در ایلام می‌پردازیم.

غذا های محلی ایلام

خورشت تره کوهی

یکی از اصیل ترین و مهم ترین غذاهای محلی ایلام خورشت تره کوهی است، که طعم بی نظیری دارد. همچنین این خورشت شباهت زیادی به قورمه سبزی نیز دارد. مواد تشکیل دهنده آن شامل گوشت، لپه یا لوبیا، رب، تره کوهی، روغن حیوانی، پیاز و انواع ادویه جات است. در سفرتان به ایلام یادتان نرود این غذا را نوش جان کنید.

ترخینه

این غذا بیشتر در زمستان برای درمان سرماخوردگی و برخی بیماری ها استفاده می‌شود. این غذا مخصوص شهر ایلام می‌باشد. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا سبزی محلی شلم، گوجه، نعنا، ترخون، آب انار، پیاز، خمیر مایه، گندم و انواع ادویه جات است.

کوفته سیرابی

در سراسر ایران در همه شهر ها کوفته های متفاوتی طبخ می‌شود، اما هر شهر مواد مخصوص خورد را برای طبخ این غذا خوشمزه دارند. مواد مورد نیاز برای طبخ این غذا محلی سیرابی چرخ کرده، نمک، پیاز، آرد، سبزیجات معطر، روغن حیوانی و انواع ادویه جات هستند.

گوجه پلو

یکی از پرطرفدار ترین غذا های محلی در ایلام، می‌توان به گوجه پلو اشاره کرد. این غذا خوشمزه با استفاده از برنج، رب گوجه فرنگی، پیاز، پونه کوهی، روغن محلی و انواع ادویه جات طبخ می‌شود. این غذا در میان مردم محلی همراه با سبزی و یا ماست نوش جان می‌شود.

سوغات ایلام

یکی از راه های درآمد زایی در همه شهر ها تولید سوغات مخصوص همان شهر است. ایلام سوغات های خوشمزه را عرضه می‌کند، که شما می‌توانید برای عزیزانتان هدیه ببرید. در ادامه مطلب به معرفی سوغات معروف ایلام می‌پردازیم.

سوغات ایلام

بژی برساق

یکی از خوشمزه ترین و مهم ترین سوغاتی ها در ایلام شیرینی بژی برساق است. این شیرینی خوشمزه بیشتر برای پذیرایی در عید نوروز استفاده می‌شود. بژی برساق دارای قدمتی بسیار زیاد در ایلام است. این محصول یکی از بهترین انتخاب ها برای سوغات است.

بژی برساق

حلوا بگل

این حلوا خوشمزه با استفاده از کنجد سفید، کشک پودر شده، خرما و روغن محلی طبخ می‌شود. این حلوا در ایلام طرفداران بسیار زیادی دارد. در سفرتان به ایلام فراموش نکنید این حلوا را نوش جان کنید.

حلوا بگل

برنج عنبربو

این محصول از محصولات محلی است، که فقط در ایلام کشت و برداشت می‌شود. این برنج دانه ای کوتاه دارد و برای پخت آن نیاز به آب زیاد نیست.

معرفی هتل های معروف ایلام

هتل دالاهو

این هتل جز هتل های ۲ ستاره بوده، که در خیابان فردوسی ایلام، نبش خیابان واسطی قرار دارد. این هتل دارای امکانات رفاهی مناسبی برای اقامت است.

هتل دالاهو

هتل زاگرس

هتل زاگرس جز هتل های ۳ ستاره است، که در ۳ طبقه دارای ۳۲ اتاق ساخته شده است. این هتل با موقعیت مکانی مناسب، در میدان امام حسین، جنب پارک جنگلی چغار سبز واقع شده است. این مجموعه یکی از بهترین انتخاب ها در سفرتان به ایلام است.

هتل زاگرس

معرفی مراکز خرید در ایلام

مرکز خرید رازان

این مرکز یکی از مراکزی است، که شما می‌توانید در آن انواع پوشاک را خریداری کنید. این مجموعه در خیابان شهید عبداللهی پور ایلام قرار دارد.

مرکز خرید رازان

مجتمع آفتاب

این مجموعه علاوه بر اینکه مرکزی برای خرید انواع پوشاک، طلا و …. است، مکانی برای تفریح و سرگرمی نیز می‌باشد. این مجموعه شامل استخر، سینما شهربازی و پارکینگ می‌شود. اگر قصد خرید و تفریح در سفرتان به ایلام را دارید، این مجموعه را فراموش نکنید.

پاساژ ارغوان

این مجموعه یکی از مراکز مدرن ایلام است، که شما می‌توانید انواع پوشاک، کیف و کفش و … را خریداری کنید. برای بازدید از این مرکز به خیابان فردوسی، میدان بهمن ایلام بروید.

معرفی بهترین رستوران ها در ایلام

رستوران پدر خوب

یکی از بهترین رستورن ها در ایلام، رستوران پدر خوب است. این رستوران در خیابان پاسداران ، پایین تر از چهار راه عبداللهی قرار دارد.

رستوران پدر خوب

رستوران میلاد

این رستوران با کیفیت در شهید ربابه کمالی واقع شده است.

رستوران میلاد

هتل رستوران خلاش

اگر هم قصد اقامت و هم قصد نوش جان کردن غذا را دارید، به رستوران خلاش سر بزنید. این مجموعه در خیابان آیت الله حیدری، بالا تر از استادیوم ورزشی تختی ایلام قرار دارد.

بهترین زمان سفر به ایلام

بهترین زمان سفر به ایلام فصل بهار و پاییز است، زیرا از آب و هوایی معتدل برخوردار است. این شهر در فصل زمستان سرد به خصوص دی ماه، و در فصل تابستان و در ماه تیر بسیار گرم است. خوردن غذای محلی به نام گوجه پلو در سفرتان به ایلام به شما توصیه می‌شود. همچنین خرید سوغاتی های خوشمزه ایلام را فراموش نکنید.

بهترین زمان سفر به ایلام

مسیردسترسی به ایلام

مسیردسترسی به ایلام

ویدئو دیدنی های ایلام

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
reza
امتیاز :
     

جالب بود