در سبزوار کجا برویم؟

در سبزوار کجا بریم؟

در سبزوار کجا بریم؟ این شهر در شمال شرقی ایران قرار دارد. سبزوار در غرب استان خراسان رضوی واقع شده است. نام دیگر این شهر به بیهق معروف می‌باشد. نام های دیگر این شهر در زمان قدیم عبارتند از ساسویه و ساسان آباد. مساحت سبزوار ۲۶.۷۶ کیلومتر مربع بوده، و حدود ۲۴۳.۷۰۰ نفر جمعیت را خود جای داده است. در ادامه همراه ما بمانید تا بیشتر با این شهر زیبا آشنا شوید.

در سبزوار کجا بریم؟

مکان های دیدنی سبزوار

در سبزوار کجا بریم؟ همه ما در سفر هایمان از مکان های طبیعی و تاریخی شهر ها دیدن می‌کنیم. شهر سبزوار دارای مکان های دیدنی تاریخی و طبیعی زیبایی است، که با پیشینه تاریخی خود سفری شگفت انگیز برای شما رقم خواهد زد. در ادامه به معرفی چند مکان دیدنی در سبزوار می‌پردازیم.

مکان های دیدنی سبزوار

آرماگاه بقراط

در سبزوار کجا بریم؟ بقراط دکتر و ادیب بزرگی است، نام او در سراسر ایران معروف است. معماری این بنا منحصربه فرد بوده و به صورت ۸ ضلعی بنا شده است. قدمت این بنا به دوره قاجار بر می‌گردد و تزئینات این مکان از معماری غرب الهام گرفته شده است. این بنا زیبا در میدان کارگر، جنب دبیرستان مشکاتی قرار دارد.

آرماگاه بقراط

خانه اسکویی

این مکان زیبا وسعتی حدود ۱۰ هکتار دارد، که در یکی از روستا های سبزوار به نام ابارش واقع شده است. این عمارت در ۲ طبقه با معماری بی نظیر بنا شده است که در طبقه اول آن تالار و حجره به چشم می‌خورد. برای تزئین این مکان از آجر و گچ بری های زیبا استفاده شده است. در سفرتان به سبزوار بازدید از این عمارت زیبا را فراموش نکنید.

خانه اسکویی

منار مسجد سبزوار

بخش زیادی از این مسجد در طول زمان تخریب شده است، و تنها چیزی که از این بنا باقی مانده ایوان جنوبی آن است. تزئینات به کار رفته در این مسجد شامل گچبری و کتیبه های تاریخی است. قدمت این بنا به نظر می‌رسد که در دوره حکومت ایلخانی بنا شده است. این مسجد تاریخی در ۱۰۰ کیلومتری سبزوار، روستا خسرو شیر قرار دارد.

منار مسجد سبزوار

آبشار برغمد

اگر اهل طبیعت گردی هستید، در سفرتان به سبزوار به این آبشار سر بزنید. شهر سبزوار آب و هوایی خشک دارد، که رفتن به این آبشار سفر شما را زیباتر خواهد کرد. این منطقه محل زندگی انواع جانوران می‌باشد. برای بازدید از این آبشار حدود نیم ساعت باید کوهپیمایی کنید. آبشار برغمد در کیلومتر ۳۰ جاده سبزوار-اسفراین واقع شده است.

آشنایی با آثار تاریخی سبزوار

صنایع دستی سبزوار

سبزوار دارای صنایع دستی چشم نوازی است که هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. همچنین صنایع دستی یکی دیگر از راه های جذب گردشگر و درآمدزایی در همه شهر های ایران است. در ادامه به معرفی صنایع دستی معروف سبزوار می‌پردازیم.

صنایع دستی سبزوار

فرت بافی

این صنعت جز صنایع پارچه بافی می‌شود، همچنین از آن برای تولید دستمال، روسری، لباس و چادر شب استفاده می‌شود. این هنر زیبا در حال حاضر رونق چندانی ندارد و فقط روستایی به نام استاج در سبزوار به تولید آن می‌پردازد، که دلیل رونق نداشتن آن تولید پارچه به صورت صنعتی است.

اسب چوبی

یکی از معروف ترین آئین ها در سبزوار آئین اسب چوبی است. این هنر با استفاده از چوب که سر و بدن اسب را شکل می‌دهند، انجام می‌شود. همچنین پارچه هایی برای تزئین اسب در این صنعت به کار می‌رود. برای اجرا نمایش یک فرد داخل اسب چوبی می‌شود و این مراسم را اجرا می‌کند.

گیلم و پلاس

یکی از صنایع رایج در سراسر ایران گیلم بافی و پلاس بافی است، اما هر شهر بافت و طرح مخصوص خود را دارد. این صنعت توسط زنان روستایی در کنار فعالیت های روزانه آن ها در سبزوار انجام می‌شود. در قدیم برای بافت از پشم شتر استفاده می‌شده است، اما اکنون با استفاده از پشم گوسفند این کار را انجام می‌دهند. در این صنعت به بافت سفره، خورجین، پشتی، سیاه چادر و بی تاوه نیز پرداخته می‌شود.

قالی بافی

این صنعت به دلیل نیاز مردم به زیرانداز توسط همه ایرانیان انجام می‌شود. قالی سبزوار به گونه ای متفاوت عرضه می‌شود. دار هایی که در این شهر برای بافت فرش استفاده می‌شود به صورت عمودی و افقی می‌باشد. طرح های به کار رفته در این قالی ها شامل طرح های اسلیمی، ختایی و شاه عباسی است.

سوغات سبزوار

از مهم ترین راه های اشتغال در هر شهر، تولید سوغات برای مسافرانی است که به آن شهر سفر می‌کنند. سبزوار تنوع زیادی در تولید سوغات خوشمزه دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با سوغات سبزوار آشنا شوید.

سوغات سبزوار

کلوچه زنجبیلی

می‌توان از معروف ترین و مهم ترین سوغات در سبزوار، به کلوچه زنجبیلی اشاره کرد. این کلوچه خوشمزه در همه قنادی های سبزوار تولید می‌شود. مردم محلی سبزوار از کلوچه زنجبیلی برا پذیرای در مراسم ها و به ویژه عید نوروز استفاده می‌کنند. مواد تشکیل دهنده این کلوچه شامل ماست، روغن جامد، آرد، تخم مرغ، بکینگ پودر و زنجبیل می‌شود. در سفرتان به سبزوار خرید کلوچه زنجبیلی را فراموش نکنید.

غذاهای محلی سبزوار

سبزوار تنوع زیادی در غذا با طعم هایی لذیذ دارد. این غذا ها مخصوص همین شهر بوده است. طعم این غذا ها هر سلیقه ای را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی چند غذا معروف در سبزوار می‌پردازیم.

غذاهای محلی سبزوار

کمه جوش

این غذا از خوشمزه ترین غذا ها در سبزوار است. این غذا همراه با نان خشک و گوجه بادمجان نوش جان می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن کمه، گوجه فرنگی، تره، نعنا، پیاز، کشک، گردو، تخم مرغ، کره و انواع ادویه جات است. در سفرتان به سبزوار حتما این غذا را نوش جان کنید.

آش ماستی سبزوار

این غذا برا تابستان یکی از بهترین انتخاب ها است، زیرا غذایی سرد می‌باشد. مواد تشکیل دهنده آن شامل ماست، رشته، اسفناج، تره، نعنا، نمک و فلفل است. نوش جان کردن این غذا خوشمزه را فراموش نکنید.

معرفی هتل های سبزوار

هتل کاملیا

این هتل ۳ ستاره در بلوار سربداران سبزوار، رو به رو پایانه مسافربری قرار دارد. این هتل در ۵ طبقه ساخته شده است، که دارای ۶۰ اتاق می‌باشد. این هتل در سال ۱۳۸۱ افتتاح گردید. این هتل به دلیل داشتن محیطی آرام و معماری و دکوراسیون جذاب یکی از بهترین انتخاب ها است.

هتل کاملیا

هتل جهانگردی سبزوار

هتل جهانگردی جز هتل های ۲ ستاره است، که در میدان مادر سبزوار بنا شده است. این هتل در ۲ طبقه، دارای ۲۱ اتاق ساخته شده است. این هتل به دلیل موقعیت مکانی انتخاب خوبی است.

هتل جهانگردی سبزوار

معرفی مراکز خرید در شهر سبزوار

پاساژ ملت: این مرکز محلی برای خرید انواع لباس زنانه و مردانه و کیف و کفش است. مرکز خرید ملت جز مراکز مدرن در سبزوار می‌باشد. این مجموعه در خیابان شریعتمداری سبزوار قرار دارد.

معرفی مراکز خرید در شهر سبزوار

معرفی رستوران های معروف در سبزوار

رستوران عادل

یکی از معروف ترین و با کیفیت ترین رستوران ها در سبزوار، رستوران عادل است. دو غذا خوشمزه و لذیذ این رستوران چلو گوشت و چلو ماهیچه است. رستوران عادل در خیابان چمران سبزوار قرار دارد.

رستوران عادل

رستوران البرز سبزوار

در این رستوران انواع غذا های محلی و ایرانی طبخ می‌شود. کیفیت غذا های این رستوران خوب بوده، و به مسافرانی که به این شهر سفر می‎‌کنند، پیشنهاد می‌شود. رستوران البرز در خیابان اسد آبادی این شهر واقع شده است.

رستوران پردیس

این رستوران فضایی آرام و غذایی با کیفیتی دارد، که نظر افراد را به خود جلب می‌کند. رستوران پردیس در بلوار شریعتی سبزوار، رو به رو پمپ بزنین قرار دارد.

فست فود کاج

اگر در سفرتان به این شهر، هوس فست فود کردید رستوران کاج را فراموش نکنید. رستوران کاج در ابومسلم سبزوار قرار دارد.

بهترین زمان سفر به سبزوار

بهترین زمان سفر به سبزوار بهار و پاییز است، زیرا این شهر دارای آب و هوای نبستا گرم و خشک است. در سفرتان به سبزوار از تپه باستانی سبزوار، موزه مردم شناسی، مقبره اسرار مدرسه فخریه، خانه امین التجار و خانه جعفر زاده بازدید نمایید. اگر برای طبیعت گردی به سبزوار سفر کردید بازدید از رودخانه ششتمد، رودخانه ریوند و رودخانه دلبر به شما پشنهاد می‌شود.

بهترین زمان سفر به سبزوار

مسیر دسترسی به سبزوار

مسیر دسترسی به سبزوار

دیدنی های سبزوار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها