در نیشابور کجا برویم؟

در نیشابور کجا بریم؟

در نیشابور کجا بریم؟ نیشابور در استان خراسان رضوی در شرق ایران قرار دارد. نیشابور در طول زمان های مختلف به دلیل تاریخ غنی که در خود جای داده است، نماد تاریخ و هنر و فرهنگ یاد می‌شود. از نام های قدیمی این شهر می‌توان به رئونت، نیشاپور، نیسایه، ابرشهر، ایرانشهر، نشابور، شهر فیروزه و نیسابور اشاره کرد. جمعیت نیشابور ۴۴۸.۱۷۰ نفر است، همچنین مساحت نیشابور حدود ۳۸ کیلومتر مربع می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با این شهر تاریخی و خوش آب و هوا آشنا شوید.

در نیشابور کجا بریم؟

مکان های دیدنی نیشابور

در نیشابور کجا بریم؟ نیشابور به دلیل مکان های دیدنی بی شماری که دارد، هرساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می‌کند. اما مشکل اینجاست که بیشتر افراد با این شهر دیدنی آشنایی ندارند، پس در ادامه همراه ما باشید تا با این شهر آشنا شوید.

مکان های دیدنی نیشابور

آرامگاه خیام

همه ما این شاعر، ریاضی دان و ستاره شناس بزرگ ایرانی را می‌شناسیم. آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری در نیشابور قرار دارد. این مکان یک مجموعه بزرگ است که شامل کتابخانه، باغ، موزه و مهمانخانه می‌شود. طرح معماری این مجموعه به دستان مهندس هوشنگ سیحون انجام شده است.

آرامگاه خیام

دهکده چوبی نیشابور

در نیشابور کجا بریم؟ این مکان جز بی نظیر ترین معماری ها در ایران است. دهکده چوبی توسط مهندس حمید مجتهدی بنا شده است و تمام ساختمان هایی که در آن قرار دارد با استفاده از چوب ساخته شده اند. معماری این بنا به گونه ای طراحی و ساخته شده که حتی در سطح جهانی نیز معروف است. در سفرتان به نیشابور بازدید از این مکان دیدنی را فراموش نکنید.

دهکده چوبی نیشابور

آبشار گرینه

این آبشار چشم نواز در روستا گرینه نیشابور قرار دارد، که آب و هوایی بسیار دلپذیری را دارا است. رودخانه ای پر آب و هچنین باغ های مردم این روستا زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده است.

آبشار بار نیشابور

منطقه باستان شناسی شادیاخ

یکی از مناطق قدیمی که در نیشابور به چشم می‌خورد، شادیاخ است. این مجموعه که توسط باستان شناسان کشف شده است شامل خانه های سفالگری، آهنگری، شیشه گری، ظروف و لوازم شیشه ای و سفالی و همچنین تالار عام می‌شود. به گفته باستان شناسان این منطقه، بخشی از نیشابور قدیم است، همچنین شادیاخ جز آثار ملی ثبت گردیده است.

منطقه باستان شناسی شادیاخ

باغرود

این مجموعه زیبا و سرسبز در دامنه های کوه بینالود قرار دارد، که دره ای مانند است و رودی پر آب از آن عبور می‌کند. در این مکان سدی خاکی قرار دارد که یکی از نقاط جذب گردشگر است.

باغرود

صنایع دستی نیشابور

یکی دیگر از راه های درآمد و جذب گردشگر در شهر ها، صنایع دستی محلی است. نیشابور تنوع زیادی در تولید صنایع دستی دارد که توجه شما را در سفرتان به نیشابور جلب خواهد کرد.

صنایع دستی نیشابور

سفالگری

یکی از صنایع زیبا و قدیمی نیشابور سفالگری بوده است. لعاب سازی و سفال نیشابور در سراسر ایران معروف می‌باشد، و طرح های متنوعی در این زمینه انجام می‌دهد. در قدیم تولید سفال در نیشابور رونق بیشتری داشته، اما اکنون به صورت کم در این شهر تولید سفال رواج دارد. بیشترین محصول تولید شده در کارگاه ها کاسه و کوزه بوده، که با استفاده از رنگ های براق تزئین می‌شوند.

سفالگری

فیروزه تراشی

یکی از اصلی ترین و مهم ترین محصولات نیشابور، که شهرت جهانی دارد فیروزه می‌باشد. معادن فیروزه در نیشابور قرار دارد، که به همین علت نیشابور را به مهد فیروزه ایران تبدیل کرده است. همچنین معدن فیروزه نیشابور بزرگترین معدن فیروزه در سطح جهان است. محصولات تولید شده از فیروزه در نیشابور شامل گوشواره، گردنبند و انگشتر می‌شود.

فیروزه تراشی

پلاس بافی

پلاس نوعی زیر انداز است که در تمام ایران بافته می‌شود، اما هر شهر اصالت مربوط به خود را دارد. صنعت پلاس بافی در نیشابور بیشتر در روستا کلیدر این شهر رواج دارد. پلاس نیشابور با استفاده از پشم گوسفند، پنبه و موی بز بافته می‌شود. مردم این شهر برای ایجاد طرح از نقشه استفاده نمی‌کنند، بلکه به صورت ذهنی پلاس را می‌بافند. طرح های به وجود آمده در این پلاس ها شامل گل و پنجره، چپه، بیاله و پر گل می‌شود.

پلاس بافی

غذاهای محلی نیشابور

نیشابور تنوع زیادی در غذا با طعم هایی لذیذ دارد. این غذا ها مخصوص همین شهر بوده است. طعم این غذا ها هر سلیقه ای را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی چند غذا معروف در نیشابور می‌پردازیم.

غذاهای محلی نیشابور

آش اماج

این آش طعمی بی نظیر دارد، و یکی از معروف ترین آش ها در نیشابور است. نام دیگر این آش در بین مردم محلی نیشابور به نام آش بی بی معروف است. مواد تشکیل دهنده این غذا اماج، باقالی، لوبیا، نخود، سبزی، بادمجان، گوجه و روغن است، اما بعضی افراد به آن کمی رشته هم اضافه می‌کنند.

آش بلغور گندم

این آش در نیشابور بیشتر به عنوان نذری پخته می‌شود. این آش طعمی خوشمزه دارد که هر سلیقه ای را به خود جذب می‌کند. مواد مورد نیاز برای تهیه این آش بلغور گندم، عدس، نخود، لوبیا، باقالی، گوجه، بادمجان و سبزی است. در سفرتان به نیشابور چشیدن این غذا اصیل نیشابوری را فراموش نکنید.

آش حلبه و زیره

این آش خوشمزه یکی از غذا های اصیل نیشابوری است. حلبه همان شنبلیله است، که در نیشابور به حلبه معروف می‌باشد. این غذا خواص دارویی زیادی از جمله درمان کم خونی، ترس، راشیتیسم، دیابت و… دارد. مواد تشکیل دهنده این آش برنج، حلبه، زیره، زردجوبه و نمک است.

سوغات نیشابور

در سفرتان به نیشابور خرید از سوغات خوشمزه و زیبا نیشابور را فراموش نکنید. نیشابور تنوع زیادی در تولید سوغات دارد و یکی از راه های درآمد زایی در این شهر است. در ادامه همراه ما باشید تا با این سوغات آشنا شوید.

سوغات نیشابور

فیروزه

جایی در جهان نیست که نام نیشابور فیروزه را نداند. فیروزه مهم ترین محصول برای سوغات در نیشابور است. سنگ فیروزه نیشابور از بهترین نوع فیروزه است و قیمت زیادی دارد. شما می‌توانید فیروزه را به عنوان انگشتر، گردنبند و سنگ فیروزه خریداری کنید.

قلمدان

همانطور که حدیث سلسله الذهب را می‌دانید، مردم برای نوشتن این حدیث از امام رضا از قلم استفاده می‌کردند. مردم قدیم قلم ها را در قلمدان نگهداری می‌کردند، و صنعت تولید قلمدان در قدیم در نیشابور رواج داشته است، اما در حال حاضر کمرنگ شده است.

ریواس

مهم ترین سوغات خوراکی نیشابور ریواس است. این خوراکی طعمی ترش دارد، که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. جمع آوری این محصول کار بسیار سختی است، به این دلیل که این محصول در کوه ها رشد می‌کند. مردم محلی از ریواس، شربت، خوشاب و اشکنه ریواس تهیه می‌کنند.

معرفی هتل های نیشابور

هتل امیران

این هتل جز هتل های ۴ ستاره بوده، که در خیابان امام خمینی، رو به رو باغ ملی قرار دارد. این مجموعه در ۷ طبقه، دارای ۴۶ اتاق ساخته شده است. هتل امیران در سال ۱۳۹۷ افتتاح گردید، که امکانات رفاهی بسیار مناسبی برای اقامت دارد. این هتل به دلیل موقعیت مکانی مناسب یکی از بهترین انتخاب ها است.

هتل امیران

هتل جهانگردی

نام دیگر این هتل مهر است، که در خیابان امام، در باغ ملی نیشابور واقع شده است. این هتل در ۲ طبقه و ۱۳ اتاق بنا شده است. این هتل جز هتل های قدیمی نیشابور است، که در سال ۱۳۹۲ بازسازی شد. هتل مهر به دلیل قرار گیری در باغ ملی آب و هوای خوبی دارد و در مرکز شهر قرار دارد.

هتل جهانگردی

معرفی مراکز خرید نیشابور

مرکز خرید الماس سنتر

شما می‌توانید در این مرکز انواع پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و عطر را خریداری کنید. همچنین این مجموعه دارای شهربازی سر پوشیده نیز می‌باشد. مرکز خرید الماس در خیابان بعثت نیشابور قرار دارد.

مرکز خرید الماس سنتر

بازار سرپوش

اگر از بازید از بازار های قدیمی لذت می‌برید، در سفرتان به نیشابور این بازار را فراموش نکنید. این بازار علاوه بر اینکه مرکزی برای خرید است، یکی از مکان های تاریخی نیشابور به حساب می‌آید. نام دیگر این بازار سوق القدیم می‌باشد. بازار سرپوش در خیابان امام خمینی نیشابور قرار دارد.

بازار سرپوش

معرفی معروف ترین رستوران های نیشابور

رستوران پارس

از مدرن ترین رستوران ها در نیشابور می‌توان به این رستوران اشاره کرد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی طبخ می‌شود. رستوران پارس به دلیل کیفیت خوب و طعم غذا یکی از بهترین انتخاب ها است. این رستوران در خیابان ۱۵ خرداد نیشابور قرار دارد.

رستوران پارس

رستوران عمارت

اگر می‌خواهید در فضایی سنتی و زیبا و خوش آب و هوا غذایتان را نوش جان کنید، عمارت بهترین انتخاب است. این رستوران بزرگ ترین و نخستین رستوارن سنتی در این شهر است. این رستوران از کیفیت بالایی برخوردار است، و سلیقه همه افراد را به خود جذب می‌کند. رستوران سنتی عمارت در کیلومتر ۴ جاده بوژان قرار دارد.

رستوران عمارت

پیتزا کندو

اگر در سفرتان به نیشابور هوس پیتزا کردید به این رستوران سر بزنید. طعم پیتزا این رستوران فوق العاده است و امتحان کردن آن به شما پیشنهاد می‌شود. پیتزا کندو در خیابان امام، فلکه حافظ، بعد از اداره مخابرات، کوچه قنادی کندو واقع شده است.

شهر نیشابور در تابستان هوایی گرم و خشک و در زمستان هوایی سرد دارد اما هوای سرد آن کوتاه مدت است. در سفرتان به نیشابور بازدید از ارامگاه خیام و عطار، دهکده چوبی، رباط عباسی و روستای زیبای بوژان را فراموش نکنید. مهم ترین چیزی که باید از نیشابور به یادگار ببرید فیروزه نیشابور است، که می‌توانید به راحتی آن را خریداری کنید.

مسیر دسترسی به نیشابور

مسیر دسترسی به نیشابور

دیدنی های نیشابور

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها