آثار تاریخی شهر ری

آثار تاریخی شهر ری

اگر قصد سفر به شهر ری را دارید، و می‌خواهید با آثار تاریخی چشم نواز شهر ری آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. بازدید از آثار تاریخی شهر ری سفری خاطر انگیز برای شما رقم خواهد زد.

آرامگاه بی بی شهر بانو

این آرامگاه به دلیل وجود آثار تاریخی در آن و همچنین باور های مردم محلی، متعلق به همسر امام حسین، بی بی شهربانو می‌باشد. این آرامگاه در استان تهران شهر ری قرار دارد، همچنین قدمت این بنا به دوارن حکومت ساسانیان بر می‌گردد. از زیبایی های این مکان می‌توان به قرار گرفتن بنا بر روی کوه، ویژگی های معماری بی نظیر و نزدیک بودن بنا به چشمه اشاره کرد. البته به باور بعضی مردم محلی اصل این بنا محلی نیایش الهه آب یا آناهید است.

آثار تاریخی شهر ری

استودان گبر ها

تلفظ دیگر این مکان استخوان دان گبر ها است. در قدیم مردم دین زرتشت از این مکان برای اجساد استفاده می‌کردند، که حیوانات وحشی از آن ها استفاده کنند. حداقل قدمت این بنا به دوره ساسانیان بر می‌گردد که یکی از قدیمی ترین اماکن تاریخی در شهر ری می‌باشد. زرتشتیان اعتقاد به این دارند که اگر مرده را دفن کنند یا بسوزانند به عنصر چهارگانه آسیب می‌رسد، به همین دلیل مردگان خود را طعمه حیوانات می‌کنند.

آخر هفته ها تو تهران کجا بریم؟

برج طغرل

این برج زیبا در خیابان ابن بویه، و در آرامگاه ابن بویه شهر ری قرار دارد. البته در بعضی افراد این برج را برج خلیفه یزید می‌نامند، که قدمت آن به دوره حکومت سلجوقیان بر می‌گردد. معماری این بنا مانند ساعت بوده، که با تابیدن آفتاب به روی بنا می‌توان زمان را حدس زد.

آشنایی با بهترین و معروف ترین وزه های تهران

تپه میل

از نام های دیگر این بنا می‌توان به آتشکده بهرام و آتشکده ری اشاره کرد. قدمت این بنا به دوره حکومت ساسانیان بر می‌گردد، که بعضی افراد آن را آتشکده بهرام گور یاد می‌کنند. این بنا با استفاده از گل، لاشه سنگ، خشت و گچ بنا شده است، که در قسمت شرقی آن ایوانی با چهار ستون قرار دارد. قسمتی از این بنا در زمان حمله اسکندر به ایران تخریب شده است.

آثار تاریخی شهر ری

چشمه علی

چشمه علی یکی از نقاط باستانی، دیدنی و گردشگری شهر ری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهر ری، منطقه ۲۰ شهر ری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه علی از میان صخره ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرقی جاری است. نام باستانی این چشمه سورین بوده که به گمان نامبردار به دودمانی بزرگ در دوره اشکانی و ساسانی است.

دژ رشکان

دژ رشکان در نزدیکی صفائیه (محله) شهر ری و تپه چشمه علی قرار دارد. یکی از دژ و قلعه های محافظ هسته اولیه ری به شمار می‌رفت. این دژ با ساختاری متشکل از لاشه سنگ و ساروج، متعلق به دوره اشکانیان است. این دژ گذشته با انتساب به فخر الدوله ابن رکن الدوله دیلمی، فخر آباد نامیده می‌شد.

آثار تاریخی شهر ری

قلعه گبری

قلعه گبری در جنوب شرقی شهر ری در شهرک علائین و محلی به همین نام واقع شده است و از جمله بناهای قدیمی است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد. این قلعه که مساحتی حدود ۳۰۰۰ متر مربع دارد در دوره ساسانیان ساخته شده است. برج و بارو های این قلعه در طی قرن ها به دلیل فرسایش تخریب شده و امروز تنها دیوار های طولانی و مرتفع از خشت و گل بر جای مانده است. پیش از انقلاب، از این قلعه به عنوان کارخانه باروت سازی استفاده می‌شد و پس از مرگ صاحب آن، این قلعه در اختیار آستان عبد العظیم قرار گرفت.

آثار تاریخی شهر ری

کاروانسرا شاه عباسی

کاروانسرا شاه عباسی در جنوب غربی میدان عبد العظیم شهر ری و رو به رو مسجد خاتم النبیین قرار دارد و مساحت آن حدود ۱۰۰۰ متر مربع است. این کاروانسرا اکنون جز موقوفات استان شاه عبد العظیم است و به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها