آثار تاریخی ساری

آثار تاریخی ساری

اگر قصد سفر به ساری را دارید، و می‌خواهید با آثار تاریخی چشم نواز ساری آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. بازدید از آثار تاریخی ساری سفری خاطر انگیز برای شما رقم خواهد زد.

آشنایی با موزه تاریخ ساری

برج رسکت

این برج در بخش دودانگه ساری قرار دارد، که در قرن پنجم هجری بنا شده است. این برج با استفاده از آجر بنا شده و دارای سقفی گنبدی است. همچنین در قسمت اصلی یا همان بدنه برج تزئیناتی مانند مقرنس کاری به کار رفته است. وجود دو کتیبه تاریخی که قدمت آن ها به دوره حکومت ساسانی می‌رسد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این برج بی نظیر بر روی کوهی ساخته شده است، که دارای مسیری بسیار سخت و شیب تندی می‌باشد.

آثار تاریخی ساری

خانه کلبادی

قدمت این موزه به دوره حکومت قاجار باز می‌گردد، که توسط سردار جلیل برای فرزندش امیر نصرت شکوه نظام بنا شده است. در حال حاضر این خانه به موزه صنایع دستی ساری تبدیل شده است. این خانه در مرکز شهر زیبای ساری واقع شده است.

آثار تاریخی ساری

در ساری کجا برویم؟

حمام وزیری

این حمام تاریخی در نزدیکی خانه کلبادی ساری واقع شده است. این حمام شامل قسمت هایی از جمله سربینه، خزینه آب گرم، خزینه آب سرد، دهلیز، ورودی و سرویس بهداشتی می‌باشد. همچنین قدمت این بنا به دوره حکومت قاجار بر می‌گردد.

مسجد فرح آباد

این مسجد زیبا در روستا فرح آباد قرار دارد، که قدمت آن به  دوران حکومت صفویه باز می‌گردد. این مسجد از قسمت هایی مانند دو سردر ورودی بزرگ، شبستان، گنبد خانه، ایوان ها و حجره ها تشکیل شده است و معماری آن به صورت چهار ایوانی می‌باشد. تزئینات به کار رفته در این مسجد مقرنس کاری، گچبری و کاربندی می‌باشد، که زیبایی چشم نوازی را به این مسجد بخشیده است.

آثار تاریخی ساری

سقاتالار

سقاتالار ها از عناصر چوبی خاصی بهره می‌گیرند که نام های محلی دارند: سیر سر، دهان اژدری، هلا، پلور، تخته، نان و پتک. ۱)شیر سر: قطعاتی چوبی از جنس درخت آزاد که در انتقال بار سقف به سر ستون ها به صورت پلکانی می‌باشند. ۲) دهان اژدری: سر ستون های چوبی به فرم دهان اژدها هستند که ارتباط بین تیر های افقی و عمودی بنا را میسر می‌سازند. ۳) هلا: بالا ترین تیر چوبی که به صورت اریب شیب اصلی بام را می‌سازد و تخته کوبی نهایی روی آن صورت می‌گیرد.

پل تجن ساری

این پل بر روی رودخانه ای به همین نام که از داخل شهر ساری و در بخش شرقی آن جاری است احداث شده است. این پل در اوایل دوره پهلوی تجدید بنا شده و در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۵۳۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در گذشته و از روی سازه قدیمی پل تجن نقاشی معروفی از کمال الملک کشیده شده که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

آثار تاریخی ساری

خانه رمدانی

این بنا با پیشینه ای از دوره قاجار در بافت قدیمی شهر ساری و در محله آب انبار نو قرار دارد. این عمارت متشکل از دو ساختمان و یک حیاط مرکزی است. بنای دو طبقه ای که در جلو قرار دارد با سر دری زیبا در واقع نقش ورودی و هشتی بنا را ایفا می‌کند. این فضا جهت استراحت مراجعه کنندگان و انجام اموری که نیاز به وارد شدن به خانه را نداشته در نظر گرفته شده و اتاق های طبقه فوقانی با تزئینات زیبا چوبی، پنجره های ارسی و نورگیر های گچی محل اسکان مهمانان بوده است. بنا دوم که در پشت با یک فاصله قرار دارد، در دوره پهلوی اول، دستخوش تغییرات اساسی شده است. در سال های اخیر تمام اندود های داخلی حذف و طاق نماهای دوره قتجاری از زیر آن نمایان گشته است.

 

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها